1
0

Winkelwagen

Er bevinden zich momenteel geen artikelen in uw winkelmandje.

    Leestijd: 5 Min

    Hoe kun je beter slapen? Hoe de luchtkwaliteit je slaap beïnvloedt

     

    Gezien het feit dat we een derde deel van ons leven slapend doorbrengen (als we die gouden acht uur per nacht halen), is het belangrijk dat onze tijd in bed van goede kwaliteit is – en de slaapkameromgeving speelt daarbij een grote rol. Het is logisch dat het verbeteren van de luchtkwaliteit in je huis direct verband heeft met het verbeteren van de slaapkwaliteit, dus lees verder om alles te weten te komen over de beste luchtvochtigheid in je slaapkamer en de ideale slaapkamertemperatuur. Hoe slaap je beter? Je ontdekt het hier!

    Beste temperatuur om in te slapen1


    Heb je wel eens liggen woelen op een warme zomernacht of liggen rillen op een koude winteravond? De luchttemperatuur heeft invloed op de REM-slaap (Rapid Eye Movement), dus de juiste temperatuur in de slaapkamer is belangrijk. Maar wat is nu eigenlijk 'precies goed'?

     

    • Als het in je slaapkamer 12°C of kouder is, is het waarschijnlijk moeilijk om in slaap te vallen.
    • Als het in je slaapkamer meer dan 24°C is, zul je waarschijnlijk te onrustig zijn om goed te slapen.
    • De ideale slaaptemperatuur is 16-18°C. Dat klinkt misschien wat aan de kille kant, maar je lichaamstemperatuur daalt 's avonds als voorbereiding op de slaap.

    Houd er rekening mee dat ouderen en jonge kinderen vaak een iets warmere slaapkamer nodig hebben. Een kamerthermometer kan handig zijn om te bepalen of een kamer de juiste temperatuur heeft voor de bewoners.

    Je weet nu wat de ideale slaapkamertemperatuur is, maar hoe zit het met de relatie tussen vochtigheid en slaapkwaliteit – wat is de beste balans tussen niet te vochtige en niet te droge lucht?

    Hoe kan ik beter slapen? De juiste vochtigheidsgraad2

     

    Wat is het verband tussen vochtigheid en slaapkwaliteit? Hier zijn een paar feiten over de luchtvochtigheid in de slaapkamer waarvan je absoluut op de hoogte moet zijn:

     

    • Iedereen die wel eens wakker is geworden met droge neusholtes en een droge keel weet wat de gevolgen zijn van te droge lucht in de slaapkamer.
    • Zeer droge lucht kan ook een droge huid veroorzaken en de kans op aandoeningen aan de luchtwegen vergroten.
    • Niet alleen een te lage luchtvochtigheid is een probleem – een te hoge luchtvochtigheid (meer dan 70%) is ook een probleem, omdat de schimmel kan veroorzaken en huisstofmijt kan aanmoedigen.
    • De ideale luchtvochtigheid is 30-60%. Als je eenmaal weet hoe je de luchtvochtigheid thuis kunt meten, kun je nagaan wat je eventueel moet veranderen.
    • Als je 's nachts last hebt van te droge lucht in je slaapkamer, zijn er verschillende manieren om de luchtvochtigheid in je huis te verbeteren, zoals het plaatsen van kamerplanten of het gebruik van een luchtbevochtiger.

    De Series 3000i 2-in-1 luchtzuiveraar en luchtbevochtiger kan je ook helpen beschermen tegen het ongemak van droge lucht, terwijl het apparaat ook de lucht reinigt van schadelijke gassen, deeltjes, bacteriën en virussen.

    Hoe kan ik beter slapen? De juiste vochtigheidsgraad

    Wat je nodig hebt 

    Beter slapen door luchtzuivering


    Zelfs als de luchtvochtigheid in je slaapkamer geen probleem is, kan het verwijderen van irriterende stoffen uit de lucht helpen om de slaapkwaliteit te verbeteren. Dit omwille van het verband tussen lucht- en slaapkwaliteit, vooral als je last hebt van allergieën.

    Er wordt vaak gezegd dat kamerplanten in de buurt van je slaapkamer de luchtkwaliteit voor als je slaapt kunnen verbeteren, maar helaas blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat het luchtzuiverende effect van planten te klein is om thuis de gewenste invloed te hebben op de luchtkwaliteit.3 Een andere manier om ervoor te zorgen dat je de best mogelijke nachtrust hebt is het gebruik van een luchtzuiveringsapparaat. Zet de Philips 3000i Series Luchtzuiveraar aan voordat je naar bed gaat en in slechts zes minuten verwijdert deze tot 99,9% van de verontreinigende stoffen, allergenen en virussen, en helpt zo de lucht in je slaapkamer te zuiveren.

    Tips om beter te slapen

     

    Naast dit advies over luchtkwaliteit en slaap, helpen deze andere tips je ook aan een betere nachtrust. Zorg ervoor dat je slaapkamer…

     

    • Donker is: Het moet zo donker zijn dat je de andere kant van de slaapkamer niet kunt zien.
    • Stil is: Dubbelglas, oordopjes en tapijten of vloerkleden kunnen helpen om lawaai te dempen.
    • Opgeruimd is: Een rommelige slaapkamer kan het moeilijk maken om volledig te ontspannen.
    • Vrij van technologie is: Blauw licht (en zelfs het standby-licht) van elektronica kan het melatonineniveau onderdrukken en ons natuurlijke bioritme verstoren.

    Nu je weet wat de beste temperatuur is om te slapen en wat de beste vochtigheidsgraad is, kun je je  verheugen op een betere, ontspannen nachtrust. Deel deze tips dus gerust met je familie en vrienden.

    Bronnen:
    1 Gezondheid.be: Wat is de ideale slaapkamertemperatuur?
    2 Slaapinfo: De ideale luchtvochtigheid voor je slaapkamer
    3 National Geographic: Welke kamerplanten moet je kopen om de lucht in huis te zuiveren? Geen enkele.

    Ontdek meer

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief

    Exclusieve aanbiedingen, alleen voor jou

    *

    Ik wil graag promotionele communicatie ontvangen - op basis van mijn voorkeuren en gedrag - over Philips producten, diensten, evenementen en promoties. Ik kan me gemakkelijk op elk moment uitschrijven.

    Terug naar boven

    U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.