• Philips Shop voordelen:

  • 30 Gratis retourneren

  • Gratis verzending vanaf €20,-

1
0

Winkelwagen

Er bevinden zich momenteel geen artikelen in uw winkelmandje.

     Leestijd: 4 Min

    Wat doet vitamine C? Bronnen van vitamine C en algemene info


    Vitamine C, ook wel bekend als ascorbinezuur, is wellicht een van de meest besproken vitamines. We weten dat het goed is voor ons lichaam en dat het verschillende basisfuncties en -processen in ons lichaam ondersteunt. Maar wat is eigenlijk precies de functie van vitamine C?


    Met het oog op de belangrijke rol ervan in het lichaam, is het ook belangrijk om goede bronnen van vitamine C te kennen. Waarschijnlijk denk je direct aan citroen en sinaasappel; deze staan immers bekend als fruit met veel vitamine C. Maar naast regionale vruchten en groenten zijn er nog veel meer voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine C.


    Dit artikel legt uit wat de functie van vitamine C is en geeft je voorbeelden van eten met vitamine C.

    Wat doet vitamine C voor je lichaam?


    Vitamine C doet vanalles. Als je voldoende vitamine C binnenkrijgt, ondersteunt het de normale werking van het immuunsysteem en het zenuwstelsel. Het ondersteunt ook bepaalde stofwisselingsprocessen, waaronder de verbranding van energie en de aanmaak van bindweefsel, botten en tanden. Vitamine C is ook enorm belangrijk omdat het je lichaam helpt om ijzer op te nemen.

    Hoeveel vitamine C heeft mijn lichaam nodig?

     

    Volgens het Voedingscentrum is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C voor mannen en vrouwen vanaf 14 jaar 75 milligram.* Kinderen hebben minder nodig, terwijl zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven en rokers juist meer nodig hebben. 


     Ons lichaam produceert zelf geen vitamine C en kan dit ook niet opslaan. Je kunt wel gemakkelijk voldoende vitamine C binnenkrijgen door gezond en gevarieerd te eten volgens de Schijf van Vijf.* Dit betekent fruit met veel vitamine C, maar ook groente met veel vitamine C.

    Vitamine C: eten volgens een gezond en gevarieerd dieet

     

    Wanneer mensen verschillende vitamine C bronnen overwegen, denken de meesten dat fruit het meeste vitamine C bevat. Hier volgen een aantal voorbeelden van fruit met veel vitamine C:

     

    • Citrusvruchten. Het vruchtvlees van een sinaasappel bevat 53 mg vitamine C. Dit is genoeg om aan je dagelijks aanbevolen hoeveelheid te voldoen.
    • Paprika. De helft van een paprika bevat 32 mg vitamine c. 
    • Verse bessen, waaronder aardbeien en zwarte bessen.
    • Tomaten.

     

    Er zijn ook genoeg groenten met veel vitamine C:

     

    • Broccoli. Er zit 110mg vitamine C in 100g brocolli.
    • Spinazie. Er zit 28gr vitamine C in 100g spinazie. 
    • Kool.
    • Aardappelen. 

    Wat je nodig hebt

    Avance Collection

    Sapcentrifuge

    HR1919/70

    Avance Collection Sapcentrifuge

    HR1919/70

    Vers sap met zoveel vezels als u wilt

    Met de FiberBoost-technologie kunt u zelf de gewenste textuur van uw sap kiezen. Met een draai aan de knop gaat u van verfrissend helder sap naar dikker sap met tot wel 50% meer vezels. Bekijk alle voordelen

    Aanbevolen verkoopprijs: € 179,99

    Vers sap met zoveel vezels als u wilt

    Met de FiberBoost-technologie kunt u zelf de gewenste textuur van uw sap kiezen. Met een draai aan de knop gaat u van verfrissend helder sap naar dikker sap met tot wel 50% meer vezels. Bekijk alle voordelen

    Vers sap met zoveel vezels als u wilt

    Met de FiberBoost-technologie kunt u zelf de gewenste textuur van uw sap kiezen. Met een draai aan de knop gaat u van verfrissend helder sap naar dikker sap met tot wel 50% meer vezels. Bekijk alle voordelen

    Aanbevolen verkoopprijs: € 179,99

    Vers sap met zoveel vezels als u wilt

    Met de FiberBoost-technologie kunt u zelf de gewenste textuur van uw sap kiezen. Met een draai aan de knop gaat u van verfrissend helder sap naar dikker sap met tot wel 50% meer vezels. Bekijk alle voordelen

    Making the most out of your vitamins with juicing

    Haal het meeste uit je vitamines met juicing


    Je moet ervoor zorgen dat je voedsel rijk blijft aan vitamine C. Voedsel bevat het hoogste gehalte vitamine C als het rauw en vers is en als je zowel het vruchtvlees als de schil eet. Daarom zijn versgeperste vruchten- en groentesappen een uitstekende manier om je dagelijkse dosis van deze vitamine binnen te krijgen. Let erop dat vitamine C gevoelig is voor licht en warmte, dus bewaar en bereid het op de juiste manier om ervoor te zorgen dat het voedsel rijk blijft aan vitamine C.


    100 ml verse sinaasappelsap bevat 50 mg vitamine C, terwijl 100 ml citroensap 38,70 mg bevat. Als je smaakpapillen hunkeren naar wat variatie, kun je heerlijke sappen en smoothies proberen die gemaakt zijn van andere groenten en fruit met veel vitamine C. 


    Voor een drankje dat boordevol vitamine C zit heb je alleen vers fruit en een juicer nodig zoals de Avance Collection MicroMasticating-slowjuicer. Deze haalt voorzichtig de maximale hoeveelheid voedingsstoffen uit de ingrediënten. Deze vitamineklapper met aardbei en meloen zit boordevol essentiële voedingsstoffen zoals vitamine A en C. 


    Je bent nu goed op de hoogte van het belang van vitamine C! Voedsel dat veel vitamine C bevat is gelukkig makkelijk aan je dieet toe te voegen. Er is een grote verscheidenheid aan groente, fruit en vers sap waarmee je snel aan je dagelijkse hoeveelheid vitamine C komt. Bovendien kies je zo voor evenwichtige voeding en een gezondere levensstijl.

    https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-c.aspx

    Ontdek meer

    Ontvang 10% korting* als welkomstgeschenk

    Meld je aan en profiteer van:

    * Dit veld is verplicht

    10%** korting als welkomstgeschenk

    Exclusieve kortingen en vroege toegang tot aanbiedingen

    Updates over Philips-innovaties en tips voor een gezonde levensstijl

    *
    Ik wil graag promotionele communicatie ontvangen - op basis van mijn voorkeuren en gedrag - over Philips producten, diensten, evenementen en promoties. Ik kan me gemakkelijk op elk moment uitschrijven.
    Terug naar boven

    U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.