1
Goede gewoontes

Fit en gezond het voorjaar in

Met goede gewoontes

Goede voornemens! Na een aantal weken of soms zelfs dagen lopen die mooie plannen meestal al in de soep. Jammer, maar dat geeft niet. Bij het maken van voornemens moet je juist klein beginnen. Wij geven je zinvolle tips en recepten om je goede voornemens om te zetten in goede gewoontes. 

Niets zo moeilijk als het veranderen van je gewoontes! Paar redenen waarom het zo moeilijk is: tijdgebrek, waardoor je eerder gaat voor routines, en voor gemak (die kant-en-klaar maaltijd, pizza laten thuisbezorgen); druk vanuit je omgeving (doe niet zo ongezellig, neem nog een gebakje); alom tegenwoordige eetverleidingen in onze omgeving – die reep chocolade of zak chips die in de keukenkast klaarligt, de keuze aan snacks onderweg, de koeken die zo verleidelijk voor het grijpen liggen in de kantine. Verder zijn veel mensen vaak heel optimistisch over hun doelen – 8 kilo afvallen voor de vakantie, in 2-3 weken. Het is handig om eerst een goede voorstelling te maken van wat je wil bereiken, wat je daarvoor moet gaan doen, en vooral ook wat je daarvoor moet gaan laten, en wat dat dan gaat betekenen in de dagelijkse praktijk, en wie je daarbij zou kunnen ondersteunen. Niet om te ontmoedigen, maar om een realistisch, uitvoerbaar plan te maken, met een haalbaar doel.

Gezond eten hangt natuurlijk samen met de balans van ingrediënten en hoe je die bereidt, en hoeveel je eet; maar er zit dus ook een psychologisch component aan het veranderen van je eetgewoontes, die maakt dat goede voornemens niet altijd resulteren in blijvend goede gewoontes.

In plaats van kip in een pan te bakken, probeer met  lucht te bakken! De Philips Airfryer gebruikt weinig of geen olie, zodat je gezonderere maaltijden kunt bereiden. De hete lucht zorgt ervoor dat het vlees snel verzegeld is, zodat het vocht en de smaak worden behouden en de kip blijft heerlijk sappig.
In plaats van kip in een pan te bakken, probeer met  lucht te bakken! De Philips Airfryer gebruikt weinig of geen olie, zodat je gezonderere maaltijden kunt bereiden. De hete lucht zorgt ervoor dat het vlees snel verzegeld is, zodat het vocht en de smaak worden behouden en de kip blijft heerlijk sappig.

Er wordt wel eens gezegd dat mensen ‘creatures of habit’ zijn – daar zit veel waars in; stoppen met een gewoonte maakt dan ook veel meer kans als je daarvoor in de plaats een nieuwe gewoonte weet te creëren. Het is dan zaak te zorgen dat die nieuwe gewoonte makkelijk in je leven te passen is, en niet alles overhoop haalt, of heel moeilijk in je agenda blijkt te passen.

 

Verder is het nodig dat er een trigger is die maakt dat je makkelijk herinnerd wordt aan het uitvoeren van die nieuwe gewoonte – wil je meer fruit gaan eten, zet dan de fruitschaal goed in het zicht, of leg appels in een schaal vlak bij de deur, zodat je makkelijk verleid wordt een appel mee te pakken als je de deur uitgaat. En begin niet aan het aanleren van nieuwe gewoontes als je in een stress-volle periode zit – want veranderen kost energie, die je minder hebt in een stressvolle periode.

En vooral, begin met kleine stapjes, gooi niet alles in een keer in je eetgewoontes overhoop. Een paar ideeen:

Check icon
Maak er een gewoonte van om alleen boodschappen te gaan doen met een boodschappenlijstje
Check icon
Breng in stapjes de hoeveelheid suiker en zout die je toevoegt aan drinken en eten terug, zo wordt het makkelijker om aan de smaak te wennen
Check icon
Heb je vaak trek als je onderweg bent, of op je werk? Dan is een niet zo ongezonde snack ineens wel heel verleidelijk. Bereid je daarop voor door van te voren al een gezonder alternatief bij je te hebben. En zet die dan ook op je wekelijkse boodschappen lijstje.
Check icon
Kijk eens kritisch naar wat je drinkt – en veel dranken (frisdranken, maar ook fruitsappen, en alchoholische drankjes) bevatten aardig wat calorieen, maar geven nauwelijks een gevuld gevoel. Kies light producten, of wissel af met water, of ga voor een kleiner glas – allemaal kleine stapjes die al kunnen helpen.
Check icon
Zorg dat je niet altijd snacks (koekjes, chips, etc) in huis hebt – wat niet in je keukenkastje ligt kan ook niet op als je ineens lekkere trek krijgt; ook hier weer, niet nodig om helemaal nooit meer koekjes of chips te eten, maar zorg dat het geen ‘dagelijkse’ gewoonte wordt, en ga voor kleine verpakkingen!

Goede gewoontes houd je makkelijker vol met onze Philips keukenapparaten. 

Goede gewoontes houd je makkelijker vol met onze Philips keukenapparaten. 

Alles over sappen en smoothies