1
Lichttherapie

Gebruik licht voor een beter humeur en meer energie

HF3520

Licht en je lichaam

Licht is nodig om te kunnen zien, maar licht dat in onze ogen valt heeft ook andere effecten die niet met zicht te maken hebben. Licht speelt een belangrijke rol in hoe we ons voelen en hoe we geestelijk functioneren. Sommige effecten van blootstelling aan licht die niet met zicht te maken hebben, zijn afhankelijk van de kleur van het licht in combinatie met de timing van de blootstelling. Sommige kleuren en intensiteiten die op een bepaald moment van de dag gunstig zijn, kunnen op andere momenten juist negatief werken.

Slapen en wakker worden


Uitgerust wakker worden


Van nature komt voor de mens het dagelijks leven op gang bij zonsopkomst en tot rust na zonsondergang. De moderne samenleving vraagt van ons echter een ander schema. We moeten vaak opstaan vóór zonsopkomst en bezig blijven tot lang na zonsondergang.


De natuurlijke, geleidelijke veranderingen van donker naar licht en weer naar donker zijn belangrijke stimulansen voor het optimaal functioneren van ons lichaam en voor ons gevoel van welzijn. Wake-up Lights bieden een geleidelijke toename van lichtintensiteit voordat je wakker word, zodat je lichaam voorzichtig wordt voorbereid en je met meer energie op een natuurlijke manier vroeg kunt opstaan. 

Slaappatronen

 

In de moderne samenleving hebben we de mogelijkheid om het daglicht te verlengen met kunstlicht. Onze lichamen zijn niet gesynchroniseerd met het ritme van de zon, maar met onze manier van leven. Veel mensen zijn ook 's avonds nog bezig met hun dagelijkse activiteiten en gaan later naar bed. Als ze de volgende dag werk- of schoolverplichtingen hebben, verkorten ze daarmee hun slaaptijd.


Te kort slapen heeft echter invloed op ons dagelijks functioneren. Door een natuurlijke zonsondergang te simuleren, zorgen Sleep & Wake-up Lights ervoor dat je minder licht hebt tijdens de laatste paar uur voor het slapengaan. Bovendien helpen de lampen je rustiger te ademen.


Door een regelmatige slaaproutine te volgen met minder variatie, voldoende licht overdag, weinig licht 's avonds en duisternis 's nachts, kun je een goede balans krijgen tussen rust en activiteit en verklein je allerlei gezondheidsrisico's.

Energie dankzij licht
Energie dankzij licht 


De meeste mensen herkennen het wel dat ze zich veel energieker voelen op een heldere, zonnige dag en vaak beter slapen erna. Donkere, sombere dagen, vooral in de winter, kunnen een gevoel van lusteloosheid, neerslachtigheid en slaperigheid veroorzaken.


Waarom sommige mensen 's winters wel last hebben van kleine verschillen in hun energieniveau en andere niet, is niet geheel duidelijk. Of de symptomen nu daadwerkelijk worden veroorzaakt door een gebrek aan licht, is ook onduidelijk. Wat wel bekend is, is dat blootstelling van de ogen aan licht, of dat nu licht van de zon of kunstlicht is, vermoeidheid kan tegengaan.


In de winter kan fel licht overdag, met name 's ochtends, helpen tegen een laag energieniveau. EnergyLights simuleren de natuurlijke kracht die daglicht heeft om je energieniveau en welzijn te verbeteren.

Bewezen resultaten: een greep uit de onderzoeken