1
Artikelen over autoverlichting

Halogeenverlichting

Paarsgewijs vervangen


Aan het eind van zijn levensduur heeft een halogeenlamp nog slechts ongeveer 70% van zijn oorspronkelijke lichtsterkte. Aangezien licht een belangrijke veiligheidsfactor is en chauffeurs deze geleidelijke achteruitgang vaak niet eens opmerken, is het in principe logisch om de dimlichtlampen uit voorzorg regelmatig te vervangen.

 

Optimale verlichting en rijden met slecht zicht

 

In de praktijk is dit natuurlijk nogal onrealistisch. Het verouderingsproces verloopt in een wisselend tempo, afhankelijk van de voertuigspanning, niemand wil bijhouden hoe ver hij of zij heeft gereden met de lampen aan. En niemand wil onderdelen vervangen die mogelijk nog in perfecte staat verkeren.

 

Maar als één lamp het ten slotte begeeft, moet dit een duidelijke aanwijzing zijn om ook de andere lamp te vervangen. Hoogwaardige lampen hebben een zeer vergelijkbare levensduur en u kunt ervan uitgaan dat de gloeidraad van de andere lamp ook flink achteruit is gegaan. Als u lampen paarsgewijs vervangt, herstelt u de verlichting in optimale conditie en voorkomt u dat u een paar weken later weer rijdt met slecht zicht.

 

U maakt uw handen maar één keer vuil

 

Dit argument is waarschijnlijk niet zo belangrijk voor mensen die beroepsmatig of uit liefhebberij toch al zowat elk weekend lekker prutsen aan hun auto. Maar veel andere mensen bespaart het heel wat tijd en energie als ze beide lampen tegelijk vervangen en daarmee voorkomen dat ze na een poosje aan de andere kant weer hetzelfde moeten doen. En als u de lampen niet zelf kunt vervangen, hoeft u maar één keer langs de garage te gaan.
 

Volgens de wet moeten chauffeurs zelf lampen kunnen vervangen

 

Lang geleden werd het vervangen van een lamp in een auto 'kinderspel' genoemd: kap open, de koplampen duidelijk zichtbaar en veel ruimte, zelfs voor grote handen, om de schroevendraaier vast te houden. Naarmate de technologie geavanceerder werd, is de motorruimte voller geraakt, zodat het steeds moeilijker is om de lampen te vervangen. Deze ontwikkeling bereikte zijn hoogtepunt rond het jaar 2000, toen het vervangen van koplampen van auto's zoals de Golf IV of de Astra G bijna niet zonder hulp van de garage was te doen.

De EU stak hier een stokje voor met wetgeving die bepaalt dat vanaf augustus 2006 in alle nieuw ontwikkelde voertuigen chauffeurs zelf lampen moesten kunnen vervangen met behulp van de handleiding en de meegeleverde gereedschapsset van de auto. Xenon is nog altijd de uitzondering, omdat autofabrikanten meestal aanraden om deze lampen te laten vervangen door de garage.

 

De situatie is enigszins verbeterd en als u weinig speelruimte hebt, kunt u in veel auto's gewoon de koplamp losmaken en naar voren trekken. Zoals vaak wordt aanbevolen, bekijkt u de lamp alvast bij droog weer en bij veel licht voordat u hem echt moet vervangen in minder gunstige omstandigheden.

 

Nog een laatste tip: na vervanging van de lampen hebt u weer een optimale voertuigverlichting, maar even snel tussendoor afspoelen van de koplampen doet vaak wonderen.

Meer informatie:

Verbeter uw lampen eenvoudig

Verbeter uw lampen eenvoudig

Wanneer is een halogeenlamp goed te noemen?

Wanneer is een halogeenlamp goed te noemen?