1
Tips

Tips voor gezonde sapjes & smoothies

 

Er gaat niets boven een heerlijk zelfgemaakte, verse en fruitige smoothie of sapje als ontbijt of na het sporten. Maar hoe maak je die?

1. Plan vooruit

 

Als je het ‘s ochtends druk hebt maar wel je dagelijkse portie versie groenten en fruit wil binnenkrijgen, kun je de avond van te voren alvast de ingrediënten voor je sap of smoothie klaarleggen. Je kunt zelfs een week vooruit plannen en ingrediënten in hersluitbare zakjes bewaren. Op de ochtend zelf hoef je dan alleen maar je zakje uit de koelkast te halen en de ingrediënten in je juicer of blender te stoppen! Houd er wel rekening mee dat sommige voedingsstoffen verloren kunnen gaan als je groenten en fruit vooraf snijdt.

2. Snel schoonmaken

 

Maak je juicer of blender zo snel mogelijk na het gebruik schoon. Hoe langer je daarmee wacht, hoe lastiger het wordt om je apparaat schoon te maken, omdat het achtergebleven vruchtvlees opdroogt. Juicers en blenders van Philips zijn zo ontworpen dat je ze binnen één minuut kunt schoonmaken.

3. Matig met suiker

 

Combineer fruit met groenten voor een resultaat dat rijk aan vezels en mineralen is, maar minder suiker bevat dan wanneer je alleen fruit gebruikt. Goede groenten om toe te voegen zijn wortels, boerenkool, spinazie en sla. Avocado’s maken je smoothie extra glad; ze bevatten bovendien eiwitten en gezonde vetten. Voor extra smaak kun je ook specijeren zoals gember en kaneel toevoegen.

4. Hergebruik het achtergebleven vruchtvlees als je sap maakt

 

Als je sap maakt, haal je de vezels uit groenten en fruit, in de vorm van vruchtvlees. Je sap zit vol met mineralen en voedingsstoffen, maar het achtergebleven vruchtvlees blijft een goede bron van vezels. Je kunt het vruchtvlees weggooien, maar dat is niet nodig. Je kunt het vruchtvlees ook toevoegen aan een soep- of pastarecept, of je maakt er groentebouillon van. Je kunt het zelfs als mest gebruiken in je tuin!

5. Gebruik bevroren groenten en fruit

 

Je kunt bevroren groenten en fruit prima in je sappen en smoothies gebruiken; ze bevatten vaak zelfs meer voedingsstoffen dan verse groenten en fruit die je in de winkel koopt.  Bevroren fruit is makkelijker te bewaren (zeker als het om seizoensvruchten zoals aardbeien gaat) en is meestal goedkoper. Je kunt ook groenteresten invriezen, zodat je ze niet hoeft weg te gooien. Met ingrediënten uit de diepvries maak je een verfrissende smoothie waar je geen ijs aan hoeft toe te voegen!

Voordat je groenten invriest, kun je ze het best eerst wassen, snijden en pellen. Kook de groenten vervolgens 1 tot 2 minuten in een grote pan met water. Zo verwijder je vuil en bacterieën en ga je het verlies van vitaminen en mineralen tegen. Laat de groenten afdruipen voordat je ze invriest.

Met ingrediënten uit de diepvries maak je een verfrissende smoothie waar je geen ijs aan hoeft toe te voegen!

Martin Senders, The Philips Chef

6. Vind inspiratie in onze app

 

Of je nu een verkwikkende ontbijtsmoothie wil maken of een boost aan je afweersysteem wil geven, soms is het lastig om het juiste recept te vinden en te weten welke groente- en fruitsoorten je kunt combineren. De Philips Healthy Drinks app biedt je inspiratie, motivatie en uitleg om een groot aantal lekkere sappen en smoothies te maken. Je kunt de app gratis downloaden voor iOS en Android.

Gezonde drankjes

7. Experimenteer met vloeibare ingrediënten

 

Het toevoegen van water is een geweldige manier om het suikergehalte van je sappen en smoothies te verlagen. Maar probeer ook eens andere vloeibare ingrediënten. Denk aan natuurlijke verdikkers zoals kokos- en amandelmelk, of verschillende soorten thee voor extra antioxidanten. Bruisend water kan ook voor een sensatie zorgen die net even anders is.

8. Verrijk je sappen en smoothies met eiwitten

 

Voeg eiwitpoeder toe voor lichamelijk herstel na het sporten, of als je gewoon een wat meer vullende smoothie wil – bijvoorbeeld als ontbijt. Je kunt ook noten of zaden toevoegen. De Philips Avance High Speed Blender kan harde ingrediënten zoals noten, zaden en knolgewassen vermalen.

9. Maak ijsklontjes van je ingrediënten

 

Als je groenten hebt die niet niet lang houdbaar meer zijn, of als je een paar eetlepels kokos- of amandelmelk over hebt, overweeg dan om zulke ingrediënten in te vriezen. Vermeng ze eerst in de blender en giet het resultaat vervolgens in een ijsklontbakje. Je kunt dit met elk vloeibaar ingrediënt doen. Later kun je de klontjes gebruiken om smaak toe te voegen of om je smoothie dikker te maken.

Heerlijke gezonde sappen- en smoothierecepten