Verzorging voor moeder en kind
Verzorging voor moeder en kind

Hoe help je je baby een slaapritme opbouwen?

Slaapontwikkelingsdeskundige Elly Zwartkruis-Pelgrim geeft tips

 

Voor veel ouders is het misschien wel de grootste bron van zorgen: het slaapritme van hun baby – of liever gezegd, het gebrek daaraan. Soms willen baby’s maar niet in slaap vallen. Of misschien wordt jouw baby ’s nachts wel om het uur wakker. Na de zoveelste gebroken nacht kunnen er allerlei vragen door je hoofd schieten. Krijgt mijn baby wel voldoende slaap? Hoe help ik mijn baby ’s avonds in slaap? En kan ik hem leren doorslapen?

 

We legden deze vragen voor aan Elly Zwartkruis-Pelgrim, slaapontwikkelingsdeskundige bij Philips Research.

Pas na een maand of vier begint je baby een biologische klok te ontwikkelen, met een slaappatroon gebaseerd op dag en nacht.”

Elly Zwartkruis-Pelgrim

Slaapontwikkelingsdeskundige bij Philips Research

De ideale hoeveelheid slaap bestaat niet


Om gelijk maar een mythe uit de wereld te helpen: er is volgens Elly niet zoiets als dé ideale hoeveelheid slaap voor baby’s. “Als je andere ouders in je omgeving spreekt, ga je natuurlijk al snel elkaars verhalen vergelijken. Maar elke baby is anders. Sommige baby’s slapen de eerste maanden 11 uur per dag, andere 17 uur. Het is vooral belangrijk dat je een ritme opbouwt dat past bij de signalen die jouw baby afgeeft.”

 

De eerste drie maanden is dat ritme volledig gebaseerd op voeding. Een baby heeft regelmatig voeding nodig met korte tussenpozen, dus ook ’s nachts. “Het verschil tussen dag en nacht kent een baby in het begin nog niet,” legt Elly uit. “Pas na een maand of vier begint je baby een biologische klok te ontwikkelen, met een slaappatroon gebaseerd op dag en nacht. Op dat moment kun je toewerken naar een langere slaap gedurende de nacht en bijvoorbeeld drie slaapjes overdag.”

Wie is Elly Zwartkruis-Pelgrim?

Charlotte Castenmiller

Elly Zwartkruis-Pelgrim is slaapontwikkelingsdeskundige en werkt sinds 2005 voor Philips Research. Zij heeft een mastertitel in psychologie en volgde een postdoctorale opleiding in mens-computer-interactie. Op basis van wetenschappelijk onderzoek draagt zij bij aan de ontwikkeling van nieuwe producten die ouders helpen om meer inzicht te krijgen in de ontwikkeling van hun baby en goed voor hun baby te zorgen.

 

Als moeder van drie jonge meiden (van 4, 6 en 8 jaar) weet Elly zelf ook wat er op je afkomt na de bevalling. “Vooral de eerste keer staat je wereld op zijn kop! Je kind wordt niet geboren met een gebruiksaanwijzing. Je moet zelf uitvogelen hoe alles werkt. De ervaringen van mensen in je omgeving kunnen je daarbij helpen, maar kunnen je ook onzeker maken. Met mijn expertise hoop ik een stukje van die onzekerheid weg te nemen.”

Vaste slaaprituelen, vaste tijden

 

De ontwikkeling van een dag- en nachtritme is biologisch bepaald. Maar je kunt dit proces wel een steuntje in de rug geven, vertelt Elly. “Een dag- en nachtritme ontstaat mede op basis van lichamelijke activiteit en blootstelling aan licht. Als je baby overdag een dutje doet, hoef je de kamer niet volledig donker te maken. Ga overdag even naar buiten met je kind. En voorkom dat je kind ’s avonds nog aan veel prikkelingen wordt blootgesteld. Houd je baby dan uit de buurt van de tv en doe geen intensieve spelletjes meer.”

Een vast slaapritueel helpt je baby om op een vast moment op de dag in slaap te vallen.”


“Het helpt ook om een vast slaapritueel te introduceren,” vervolgt Elly. “Op die manier maak je het makkelijker voor je baby om ‘s avonds in slaap te vallen. Probeer elke keer dat je je baby naar bed brengt, zo veel mogelijk hetzelfde te doen. Werk toe naar naar een ontspannende situatie waarin je baby in slaap kan vallen. Dim bijvoorbeeld het licht, neem de tijd voor een knuffel of zing een liedje. Doe dat elke avond in dezelfde volgorde. Regelmaat helpt je baby om op een vast moment in slaap te vallen.”

 

Elke dag dezelfde slaap- en waaktijden aanhouden is ook belangrijk, zegt Elly. “Kies een ritme dat past bij jouw levenssituatie. Wees daar vervolgens consistent in. Ook op vakantie en in het weekend. Anders is het voor je baby net alsof elke keer de klok wordt verzet. Je baby heeft dan weer een aantal dagen nodig om het ritme aan te passen.”

Baby laten slapen

Drie tips om je baby lekker te laten slapen

 
  • Voorkom dat je baby oververmoeid raakt en onrustig wordt. Dit kun je doen door goed op te letten en je kindje in bed te leggen bij de eerste tekenen van vermoeidheid, zoals wegkijken, in de oogjes wrijven en gapen.
  • Leg je baby in bed als hij nog wakker is. Zo raakt je baby eraan gewend om alleen in slaap te vallen en leert je baby het bed associëren met een vertrouwde, ontspannende plek.
  • Doet je baby overdag een dutje? Dan hoef je het niet volledig donker te maken. Je baby leert zo een dag- en nachtritme te ontwikkelen.

Help je baby om zichzelf in slaap te sussen

 

Tussen de 6 en 9 maanden beginnen baby's meestal 's nachts door te slapen. Dit betekent dat ze 5 uur of langer aaneengesloten slapen tussen 23.00 en 6.00 uur (al zou je natuurlijk liever willen dat ze nog langer in dromenland blijven!).

 

Wat als je baby ook na die leeftijd ‘s nachts steeds weer wakker wordt? Op zich is dat een heel natuurlijk fenomeen, legt Elly uit. “Wij als volwassenen worden ook regelmatig wakker in de nacht. Alleen herinneren we ons dat vaak niet. Dat komt omdat we geleerd hebben om snel weer in slaap te vallen.”

Help je baby om zélf weer in slaap te vallen als hij wakker wordt.”


Doorslapen houdt in dat je baby na het kort wakker worden ’s nachts weer in staat is om zelf in slaap te vallen. Een baby moet leren hoe hij dat doet. De eerste reactie van een moeder kan dan zijn om haar kindje direct bij zich te nemen en hem in slaap te sussen, zonder hem de kans te geven zelf weer in slaap te vallen. Maar dat is niet altijd de beste oplossing, zegt Elly. Sterker nog: het kan onbedoeld een goede slaapontwikkeling in de weg zitten.

 

“Vanaf vier maanden beginnen baby's het vermogen te ontwikkelen om zichzelf in slaap te sussen. Dus als jouw baby 's nachts wakker wordt en je weet dat hij geen voeding of iets anders nodig heeft, geef hem dan de mogelijkheid om zelf weer in slaap te vallen. Als je continu je baby bij je neemt, dan leert je baby om bij jou in slaap te vallen. Je kunt je baby beter aanleren om zélf weer in slaap te vallen. Dan slaapt je baby uiteindelijk lekkerder door – en jij ook. Natuurlijk is het belangrijk om de signalen van je baby goed te blijven volgen en te luisteren naar je gevoel, zodat je baby de ondersteuning krijgt die hij nodig heeft.”

Meer weten? Lees de antwoorden op veelgestelde vragen van ouders

 

Wil je meer weten over de ontwikkeling van het slaapritme van je baby of zoek je handige tips om je baby lekker te laten slapen? Tijdens het Philips AVENT Facebook-spreekuur op 7 maart 2017 kregen we over dit onderwerp een hoop vragen van ouders. Je kunt de antwoorden van onze experts nog eens op je gemak teruglezen.

Download de uGrow-app van Philips Avent

Meer inzicht in het slaappatroon van jouw baby?


Begrijp gisteren. Geniet van vandaag. Weet wat er morgen komt.

 

Houd de slaapjes van je baby bij in onze Philips uGrow app en ontdek meer over de slaapgewoontes van je baby.

Ouderschap. Er is geen handleiding voor, maar er is wel ondersteuning


Wil je gratis, persoonlijk advies en kortingen direct in je inbox?