1
Artikelen over autoverlichting

Verlichting blijft de één na meest gevraagde nacontrole bij de garage


In 2014 is het aantal APK-keuringen toegenomen terwijl de redenen voor nacontroles bij de garage enigszins afnamen. Verlichting is de op één na meest voorkomende reden* voor een technische nacontrole van auto's - direct na problemen met de ophanging. Volgens het Organisme Technique Central (UTAC-OTC) (centraal orgaan voor techniek), is voor bijna 9% van de nacontroles een storing aan de verlichting/signalering de reden: in meer dan een derde van de gevallen betreft het een te hoog ingestelde lamp of een niet-conforme dimlichtbundel; een kwart betreft remlichtstoringen en nog een kwart betreft het breedtelicht en te laag ingestelde of niet goed werkende dimlichten, en ontbrekende kentekenplaatverlichting vormen 20% van de nacontroles in verband met verlichting.

 

Klanten beter informeren

 

Het kan daarom zinvol zijn als monteurs hun klanten beter informeren vóór de APK-keuring. De Association Prévention Routière (vereniging voor verkeersveiligheid) geeft jaarlijks deze voorlichting tijdens zijn 'Lumière et Vision'-weken (licht en zicht). Tijdens deze landelijke campagne worden automobilisten met name verzocht om de zichtbaarheidsfactoren voor hun auto te testen. Interessant is dat bijna alle chauffeurs beweren dat ze hun lampen ten minste eenmaal per jaar controleren. Meer dan de helft van hen roept de hulp in van een monteur en een op de vijf chauffeurs laat de lampen controleren tijdens de APK-keuring.

 

* Uitgezonderd auto's die op LPG rijden

  • Grafieken
Bijschrift: Verhoudingen van niet-conforme verlichting
Bijschrift: Verhoudingen van niet-conforme verlichting
Bijschrift: Percentages van niet-conforme onderdelen
Bijschrift: Percentages van niet-conforme onderdelen

Meer informatie:

Paarsgewijs vervangen

Paarsgewijs vervangen

Wanneer is een halogeenlamp goed te noemen?

Wanneer is een halogeenlamp goed te noemen?