Vorig jaar was een uitdaging voor iedereen, maar in tegenstelling tot de wereldwijde financiële crisis van 2009 had de pandemie invloed op zowel de gezondheid van mensen als op hun levensonderhoud. Gedragspatronen zijn veranderd vanwege lockdowns en avondklokken, en vanwege mensen die minder rijden en anders denken over hun auto. De verkoop van nieuwe voertuigen is gedaald, wat ook van invloed is geweest op de aftermarket. Financiële onzekerheid betekent dat veel mensen hun auto langer houden. De aftermarket is in het algemeen met ongeveer 15% verminderd, hoewel het beeld per land aanzienlijk verschilt. China was de eerste die de verandering voelde, gevolgd door Korea, Japan en de rest van Azië. Daarna kwamen Europa, Latijns-Amerika en de Verenigde Staten, waar alle regio's aan het einde van het tweede kwartaal een vertraging zagen. De snelheid en grootte van de verandering waren afhankelijk van het type lockdown dat elk land instelde. In sommige plaatsen moesten retailers de zaak sluiten, in andere plaatsen waren het garages, en soms allebei. We merkten ook dat de reactie van consumenten vaak verschilde tussen stedelijke gebieden, dus het is een complex beeld. Het was moeilijk om de productie te organiseren en grip te krijgen op onderdelen. Als OEM-leverancier hebben wij onze eigen fabrieken, waarvan sommige zich in een lockdown bevonden, dus moesten wij flexibel zijn in onze fabricage. Het is lastig om de productie te verlagen en te verhogen terwijl de pandemie markten sluit en weer heropent. Logistiek is ook een probleem - luchtvracht is bijvoorbeeld niet soepel verlopen. Natuurlijk waren de tragere verkopen wegens de marktdaling een bron van zorg, maar de grootste uitdaging, en onze hoogste prioriteit, was en blijft de veiligheid van al onze medewerkers. Vanwege de Covid-19-crisis hebben consumenten prioriteit gegeven aan welzijn en veiligheid. Bij Lumileds kunnen wij hierop uitstekend inspelen omdat onze verlichting een grote rol speelt bij de veiligheid op de weg en wij beschikken over een uitgebreid assortiment welzijnsgerichte accessoires zoals luchtzuiveraars voor auto's. Mensen gebruiken hun auto ook op een andere manier. Mensen rijden minder vaak samen en gaan minder met het openbaar vervoer, wat betekent dat er meer auto's op de weg zijn. Aan de andere kant is als gevolg van thuiswerken de dagelijkse reis naar het werk voor velen stopgezet. De aftermarket is aan het herstellen, maar de snelheid varieert per regio. De situatie in Europa is bijvoorbeeld onduidelijk. Welke impact hebben vaccinatiecampagnes en zullen mensen zich zelfverzekerd genoeg voelen om weer te reizen als de beperkingen zijn opgeheven? Wij denken dat 2021 beter zal zijn voor het bedrijfsleven, maar de consumenten blijven voorzichtig. Wij verwachten geen grote schommelingen in de vraag zoals vorig jaar. Daarna zal de verandering meer lineair zijn naarmate de trends die zich nu voordoen, zoals online bestellen, zich zullen doorzetten. Hoe zit het met de veranderingen die uzelf in 2020 hebt ervaren? Net als alle andere mensen vond ik thuiswerken een nieuwe ervaring. Sinds de kantoren gesloten zijn, heb ik de persoonlijke interactie met collega's en klanten gemist. Relaties zijn steeds digitaler geworden vanwege de pandemie, en het is niet altijd eenvoudig je daaraan aan te passen. Dus als wij de kans krijgen om anderen weer persoonlijk te ontmoeten, is dat erg welkom, zelfs als wij veiligheidsprotocollen moeten aanhouden en afstand moeten bewaren.
2020 was een jaar dat anders was dan alle andere als gevolg van de wereldwijde pandemie die onze manier van leven veranderde. Lockdowns verstoorden de dagelijkse routines, winkeliers gingen steeds vaker online en thuiswerken werd de norm. Net als in veel andere industrieën moest de automobielsector zich snel aanpassen. Wij spraken met Vincent Ranic, vicepresident Automotive Aftermarket bij Lumileds om te ontdekken wat er is gebeurd en welke impact Covid-19 zal blijven hebben.
Welke invloed had Covid-19 op de aftermarket voor de automobielindustrie in 2020?
Zijn alle regio's hetzelfde getroffen?
Wat was de grootste uitdaging waarmee de sector te maken had?
Hebt u veranderingen in markttrends opgemerkt?
Waar kunnen wij naar uitkijken in 2021 en daarna?
Mogelijk bent u ook geïnteresseerd in:
Gids voor het vinden van de juiste lamp
Koop Philips Automotive-producten online of in een winkel bij u in de buurt
Hebt u vervangende Philips-koplampen nodig voor uw auto?
De hoogste prioriteit van Philips is zorgen voor maximale tevredenheid van klanten die authentieke Philips-producten kopen
De koplampen vervangen van uw Peugeot 308
De koplampen vervangen van uw Range Rover Evoque
De koplampen vervangen van uw Mini Cooper Countryman
De koplampen vervangen van uw Volkswagen Golf VII