Nieuwscentrum

mei 28, 2020

Overbelaste WiFi als drempel in de strijd tegen corona

Gemiddelde leestijd: 3-5 minuten

De apparatuur waar hij al jaren mee werkt, werd ineens een belangrijk wapen in de strijd tegen corona. Het overkwam Karlo Rusbach. Als Field Service Engineer DXR bij Philips is hij verantwoordelijk voor het onderhoud en de reparaties van DXR-apparaten. Daaronder vallen Digital Diagnost en MobileDiagnost – apparatuur waarmee longfoto’s kunnen worden gemaakt. 

 

Met name de laatste categorie wordt sinds de uitbraak van COVID-19 aanzienlijk vaker gebruikt, om longfoto’s te kunnen maken van coronapatiënten op de IC. De vraag nam dusdanig sterk toe dat Karlo en zijn collega’s nieuwe manieren moesten bedenken om alle ziekenhuizen te kunnen voorzien: 

 

“Vanwege de enorme toestroom van coronapatiënten was de vraag ineens heel groot en de noodzaak om snel te leveren ook. Daarom zijn we met ons team bezig geweest om meteen demo- en trainingstoestellen gereed te maken voor gebruik. Die apparaten hadden we immers per direct beschikbaar, daar waren de ziekenhuizen heel blij mee.”

Vanwege de enorme toestroom van coronapatiënten was de vraag ineens heel groot en de noodzaak om snel te leveren ook.

Karlo Rusbach

Field Service Engineer DXR bij Philips

Videobellen is belasting op WiFi-netwerk ziekenhuizen

Doordat de bestaande apparaten intensief werden gebruikt, nam ook de behoefte aan onderhoud toe. Maar ook het WiFi-netwerk waar de MobileDiagnost gebruik van maakt om gegevens van patiënten te versturen heeft de afgelopen weken voor extra werk gezorgd. 

 

“Op bepaalde ziekenhuisafdelingen zijn nu meer patiënten dan normaal en die willen natuurlijk vaak met het thuisfront bellen, en het liefst videobellen. Dat is een flinke belasting voor het WiFi-netwerk van de ziekenhuizen en dat merken wij ook op onze systemen.”

 

Dan kan het weleens voorkomen dat je als Field Service Engineer midden in de nacht in een ziekenhuis staat om alsnog een verbinding voor elkaar te krijgen. 

 

“Als het WiFi-netwerk overbelast is, dan kan het een oplossing zijn om ons systeem op een ander gedeelte van het netwerk te zetten. Zo ben ik een keer zelf midden in de nacht bezig geweest om uit te zoeken welk gedeelte van het WiFi-netwerk ik zou kunnen gebruiken en welk niet. Een behoorlijke puzzel.”

Daar ben ik dan metingen aan het verrichten met mijn laptop en naast je liggen patiënten, eigenlijk voor hun leven te vechten.

Karlo Rusbach

Field Service Engineer DXR bij Philips

Het is menens met corona

Voor zijn werk hoeft hij gelukkig meestal de Intensive Care niet op. Maar het moment waarop Karlo zich realiseerde dat het menens was met corona, was hij daar wel aan het werk. “Toen was ik daar metingen aan het verrichten met mijn laptop en naast me lagen patiënten aan beademingsapparatuur voor hun leven te vechten. Dat was wel heel heftig.”

 

Dat hij dit alles van dichtbij heeft meegemaakt, heeft hem wel geraakt: “Door corona is er al veel veranderd. Maar de verandering die ik vooral hoop te zien, is dat de mensen die zo hard werken op de IC’s, ook na deze crisis de waardering blijven krijgen die ze verdienen. Het is heel bijzonder werk dat zij verrichten.”

Ik hoop dat de mensen die zo hard gewerkt hebben op de IC’s, ook na de coronacrisis de waardering blijven krijgen die ze verdienen.

Karlo Rusbach

Field Service Engineer DXR bij Philips

In het veld

Nog nooit stond de zorg zo in de belangstelling als nu. Heel Nederland leeft mee met de artsen en verpleegkundigen die alles op alles zetten om ons door de coronacrisis heen te helpen. Ze worden daarbij – van dichtbij of van een afstand – bijgestaan door professionals in het veld die ervoor zorgen dat ze hun werk goed kunnen doen.

 

Karlo Rubach is één van hen. Als Field Service Engineer DXR onderhoudt en repareert hij DXR-apparaten, zoals Digital Diagnost en MobileDiagnost, die gebruikt worden om longfoto’s te maken.

 

Lees ook de verhalen van onze andere collega’s:

Deel op social media

Onderwerpen

Contact

Tommie Dijstelbloem

Tommie Dijstelbloem

Woordvoerder Philips Benelux

Tel: +31 6 19 28 83 20