Nieuwscentrum

1 op de 5 Europese octrooiaanvragen uit Nederland komt van Philips

mrt 19, 2024 | 2 minuten leestijd

Volgens de jaarlijkse bedrijvenranglijst van het Europees Octrooi Bureau is Philips verantwoordelijk voor 1 op de 5 Europese octrooiaanvragen vanuit Nederland. Met in totaal 1.299 octrooiaanvragen staat het gezondheidstechnologiebedrijf op de negende plaats wereldwijd. Bovendien behaalde Philips daar de tweede plaats op het gebied van medische technologie.

Philips CT5300

Recente innovaties, nieuwe samenwerkingen en belangrijke mijlpaal

In februari presenteerde het gezondheidstechnologiebedrijf al verschillende belangrijke innovaties, zoals de Azurion Biplane (om de minimaal invasieve diagnose en behandeling van neurovasculaire patiënten te versnellen en verbeteren), en de CT 5300 (een op AI gebaseerde CT-scanner om meer patiënten een betrouwbare diagnose te geven tegen lage kosten).

Daarnaast maakte Philips de samenwerking met Amazon Web Services bekend om samen schaalbare digitale pathologie in de cloud mogelijk te maken (waardoor diagnostische mogelijkheden worden verbeterd en de productiviteit wordt verhoogd). En behaalde het bedrijf een mooie mijlpaal met de installatie van meer dan 1.000 heliumvrije MRI-systemen

Top 10 applicants

Leven van 1,9 miljard mensen verbeterd

Voortbouwend op meer dan 130 jaar innovatie positioneren de uitgebreide wereldwijde R&D-programma's en samenwerkingsverbanden van Philips het bedrijf in de voorhoede van de innovatie op het gebied van gezondheidstechnologie. In 2023 heeft Philips met zijn innovaties de gezondheid en het welzijn van 1,9 miljard mensen verbeterd.

Met 607 MedTech-octrooiaanvragen in 2023 is Philips de op één na grootste aanvrager in de octrooi-index 2023 van het EOB op het gebied van medische technologie. In totaal heeft Philips 1.299 octrooiaanvragen ingediend op verschillende gebieden, waarmee het bedrijf zijn positie in de totale top 10 van octrooiaanvragers verstevigt.

Verschil maken door innovatie, design en duurzaamheid

Roy Jakobs, CEO van Royal Philips: "Bij Philips is het ons doel om de gezondheid en het welzijn van mensen te verbeteren door middel van zinvolle innovatie. Als zodanig zien we enorme kansen om een verschil te maken door middel van innovatie, design en duurzaamheid - door samen te werken met onze klanten in de gezondheidszorg om de productiviteit te verhogen en betere zorg te leveren voor meer mensen, en door meer mensen in staat te stellen voor hun gezondheid te zorgen door middel van onze persoonlijke gezondheidsvoorstellen. Ons portfolio van patiënt- en mensgerichte innovaties in hardware, software, AI en diensten ondersteunt de zorg in het ziekenhuis en thuis, en we zijn de geprefereerde strategische en innovatiepartner voor veel klanten over de hele wereld."

- Roy Jakobs, CEO van Royal Philips

Potentieel van informatica en AI

Philips benadrukt het potentieel van informatica en AI, zowel binnen ziekenhuisomgevingen als thuis, en richt zijn innovatie-inspanningen steeds meer op deze gebieden. Dit blijkt uit de leidende positie van het bedrijf op het gebied van AI-gerelateerde patentaanvragen in de gezondheidszorg en uit het feit dat ongeveer de helft van het R&D-personeel zich bezighoudt met softwareontwikkeling. Philips ontsluit bijvoorbeeld op grote schaal inzichten uit gecombineerde beeldvormings- en monitoringdatapools om workflows te verbeteren, de ervaring van zorgverleners en patiënten te vergroten en de zorgverlening te verbeteren, wat het bedrijf positioneert als een wereldwijde leider en vertrouwde partner op het gebied van software, data en AI.

1,7 miljard euro voor R&D

Philips staat bekend als wereldwijde vernieuwer op het gebied van gezondheidstechnologie. In 2023 investeerde het bedrijf ongeveer EUR 1,7 miljard in onderzoek en ontwikkeling om betere zorg voor meer mensen mogelijk te maken. De uitgebreide portefeuille met intellectuele eigendommen van het bedrijf omvat 53.000 octrooirechten, 31.500 handelsmerken, 135.000 modelrechten en 3.300 domeinnamen.

Tommie Dijstelbloem-Woordvoerder Philips Benelux-
Tommie Dijstelbloem
Woordvoerder Philips Benelux
Contact informatie Contact informatie

You are about to visit a Philips global content page

Continue

Deel op social media

You are about to visit a Philips global content page

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.