mrt 07, 2024

Philips heeft wereldwijd meer dan 1000 vrijwel heliumvrije MRI-systemen geïnstalleerd

Philips heeft de toegang tot vrijwel heliumvrije MRI [1] uitgebreid naar meer patiënten, er zijn inmiddels wereldwijd meer dan 1000 systemen geïnstalleerd. De Philips BlueSeal-technologie vergroot de toegankelijkheid van MRI naar plaatsen waar het voorheen te moeilijk was om het systeem te installeren en te onderhouden, inclusief afgelegen en geïsoleerde locaties, en locaties die gevoelig zijn voor tropische stormen, aardbevingen en andere geografische obstakels.

Philips heeft tijdens ECR ook aangekondigd dat haar innovatie op het gebied van vrijwel heliumvrije MRI nu ook beschikbaar is in een vrachtwagen, met de eerste BlueSeal MR mobiele unit [2] die in Europa is ontwikkeld voor de in Denemarken gevestigde Agito Medical Imaging.

"De snelle wereldwijde adoptie van onze vrijwel heliumvrije MR-technologie is een sterk voorbeeld van hoe we de levens van patiënten verbeteren en de toegang tot geavanceerde beeldvormingstechnologie uitbreiden", zegt Ruud Zwerink, Business Leader MR bij Philips. "Met meer dan 1000 systemen wereldwijd geïnstalleerd brengt onze bewezen technologie MRI dichter bij patiënten waar dat nodig is, en is deze technologie een antwoord op de groeiende bezorgdheid over problemen in de toeleveringsketen van helium. Bovendien hebben de MRI-scanners met de BlueSeal-magneettechnologie van Philips sinds 2018 ruim 1,9 miljoen liter helium bespaard [3]."

Sinds de eerste installaties in 2018 heeft de BlueSeal-magneet van Philips bewezen een betrouwbare technologie te zijn die de toegang van patiënten tot MRI wereldwijd snel verandert. Patiënten op afgelegen eilanden in Indonesië en Thailand, maar ook patiënten in gebieden met een risico op aardbevingen en vulkanen zoals in IJsland en Japan profiteren al van de technologie.

Het systeem is 900 kg lichte dan een traditioneel systeem [4] en heeft geen ‘quenchpijp’ nodig – vereist voor traditionele MR-systemen om het grote volume helium in geval van nood veilig en snel uit een gebouw te verdrijven – kunnen Philips MRI's uitgerust met BlueSeal-magneten op plaatsen worden geïnstalleerd waar dat voorheen niet mogelijk was.

BlueSeal

[1] Systemen bevatten 7 liter helium, volledig afgesloten, geen helium kan uit het systeem ontsnappen
[2] De BlueSeal Mobile 1.5T wordt beschouwd als werk in uitvoering en heeft geen CE-markering en is niet beschikbaar voor verkoop.
[3] De bespaarde hoeveelheid vloeibaar helium wordt berekend ten opzichte van een traditionele magneet met 1,500 liter helium.
[4] Vergeleken met de eerdere (niet-BlueSeal) Ingenia 1.5T ZBO-magneet van Philips.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. Met wereldwijd circa 69.700 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2023 een omzet van 18,2 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl.

Pieter de Meer

PR & Communications Manager Health Systems Benelux

Meer informatie voor zorgverleners

Heeft u interesse in deze oplossing, neem dan contact op via ons contactformulier.

Beeldmateriaal