feb 27, 2024

Philips lanceert nieuw Azurion neuro-biplane systeem om de minimaal invasieve diagnose en behandeling van neurovasculaire patiënten te versnellen en te verbeteren

Philips heeft belangrijke verbeteringen aangekondigd aan zijn image guided therapy systeem – Azurion – met de lancering van het nieuwe Azurion neuro biplane-systeem. Dit nieuwe systeem is voorzien van mogelijkheden voor verbeterde beeldvorming en flexibiliteit bij het positioneren van de boog. Het systeem is ontworpen om neurovasculaire procedures te verbeteren en zorgteams te helpen sneller de juiste beslissingen te nemen, meer patiënten te behandelen en betere uitkomsten te bereiken voor patiënten.

Minimaal invasieve procedures zijn een belangrijk onderdeel van de diagnose en behandeling van beroerte. Bij een beroerte telt elke minuut voor het behoud van de kwaliteit van leven van de patiënt. Interventionele systemen zoals de Azurion worden ook gebruikt om complexe neurovasculaire procedures uit te voeren en te plannen, zoals de behandeling van aneurysma’s in de hersenen of geboorteafwijkingen. Door artsen in staat te stellen meer patiënten efficiënter en met mogelijk betere uitkomsten te behandelen, verbetert het nieuwe Philips Azurion neuro biplane-systeem zowel de ervaring van het personeel als van de patiënt en draagt het bij aan lagere zorgkosten.

"In nauwe samenwerking met vooraanstaande artsen hebben we de nieuwste Azurion neuro biplane ontworpen om te voldoen aan hun eisen op het gebied van patiëntenzorg, geoptimaliseerde prestaties van de angiosuites en een efficiënt rendement op de investering", zegt Ruben De Baere, Head of Image Guided Therapy bij Philips Benelux. "Ik ben ervan overtuigd dat we samen de impact van een beroertes kunnen verminderen, waardoor patiënten na een beroerte weer gezond verder kunnen leven."

Het Azurion neuro biplanesysteem voor beeldgeleide therapie van Philips is ontworpen om procedureworkflows te vergemakkelijken en te optimaliseren waarbij een combinatie van 2D- en 3D-beeldvorming nodig is voor betrouwbare diagnose en precisiebehandeling. In combinatie met de nieuwste Neuro Suite-software en -diensten voorziet het gebruikers van een volledig geïntegreerde oplossing die Philips' ClarityIQ beeldvorming met lage dosering van wereldklasse combineert met een reeks specifieke neuro-instrumenten* en diensten met toegevoegde waarde die ongekende niveaus van efficiëntie, flexibiliteit en controle bieden.

Nieuwe functies in het Azurion neuro biplane-systeem zijn onder meer verbeterde bewegings-faciliteiten van de C-boog die een snelle overgang tussen 2D- naar 3D-beeldvorming mogelijk maken, uitgebreide bediening aan de tafel waardoor het niet meer nodig is het steriele kamer te verlaten, automatische straalrotatie voor correct georiënteerde beelden in elke hoek en rotatie, en een nieuwe hoofdimmobilisator ter ondersteuning van verbeterde zorg bij een beroerte.

Versnellen van de behandeling van een beroerte

Eén op de vier volwassenen ouder dan 25 jaar krijgt ooit in zijn leven een beroerte [1]. Wereldwijd worden de directe en indirecte kosten geschat op ongeveer 891 miljard dollar per jaar [2]. De sleutel tot het verminderen van de persoonlijke, maatschappelijke en financiële impact van een beroerte is de volgende uitspraak 'tijd redt hersenencellen – time is brain’. Hoe sneller een beroerte wordt behandeld, hoe beter de mogelijke uitkomst.

Voor ischemische beroerte, die 87% van alle beroertes [3], worden de voordelen van intra-arteriële behandeling (IAT), op katheters gebaseerde procedures voor het mechanisch verstoren of verwijderen van bloedstolsels (mechanische trombectomie) en/of het injecteren van stolselsoplossende middelen, binnen 6 uur na het begin van de symptomen, algemeen aanvaard [4]. Nu mechanische trombectomie de standaard wordt voor de behandeling van ischemische beroertes met grote-vatenocclusie (LVO), is de vraag naar angiosuites voor veelvuldig gebruik waarmee artsen snel en efficiënt kunnen werken, snel toegenomen.

Naast de efficiëntieverhogende functies van zijn Azurion-platform maximaliseert Philips de beschikbaarheid (uptime) van zijn oplossing door gebruik te maken van complexe kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning-algoritmen om de systeemprestaties te monitoren via de nieuwe externe verbindingsdiensten van de Philips ServiceHub. Deze diensten communiceren, bewaken en reageren proactief op potentiële serviceproblemen. Ze voorspellen bijvoorbeeld waarschijnlijke componentstoringen minimaal 7 dagen van tevoren, zodat geplande preventieve actie kan worden ondernomen.

Met zijn uitgebreide portfolio voor beroertes ondersteunt Philips zorgprofessionals bij elke cruciale stap in het zorgtraject na een beroerte. Het resultaat zijn slimme oplossingen bij een beroerte die zijn ontworpen om zorg te ondersteunen.

* SmartCT Soft Tissue helical, Aneurysm Flow, SmartCT Dual Phase Cerebral
[1] World Stroke Organization (WSO): Global Stroke Fact Sheet 2022 (https://www.world-stroke.org/assets/downloads/WSO_Global_Stroke_Fact_Sheet.pdf)
[2] Owolabi MO, Thrift AG, Mahal A, et al.; Stroke Experts Collaboration Group. Primary stroke prevention worldwide: translating evidence into action. Lancet Public Health. 2022 Jan;7(1):e74-e85. doi: 10.1016/S2468-2667(21)00230-9. Epub 2021 Oct 29. Erratum in: Lancet Public Health. 2022 Jan;7(1):e14. PMID: 34756176; PMCID: PMC8727355. https://www.thelancet.com/journals/lanpub/article/PIIS2468-2667(21)00230-9/fulltext
[3] Virani S.S., Alonso A., Benjamin E.J., et al. Heart Disease and Stroke Statistics-2020 Update: A Report from the American Heart Association. Circulation. 2020;141:e139–e596. doi: 10.1161/CIR.0000000000000757. https://www.ahajournals.org/doi/full/10.1161/CIR.0000000000000757?rfr_dat=cr_pub++0pubmed&url_ver=Z39.88-2003&rfr_id=ori%3Arid%3Acrossref.org
[4] NHS England UK: https://www.england.nhs.uk/wp-content/uploads/2019/05/Mechanical-thrombectomy-for-acute-ischaemic-stroke-ERRATA-29-05-19.pdf

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. Met wereldwijd circa 69.700 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2023 een omzet van 18,2 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl.

Pieter de Meer

PR & Communications Manager Health Systems Benelux

Meer informatie voor zorgverleners

Heeft u interesse in deze oplossing, neem dan contact op via ons contactformulier.

Beeldmateriaal

Azurion neuro biplane