Nieuwscentrum

Philips HealthLab 2024; een kijkje in het hart van innovatie

mrt 21, 2024 | 3 minuten leestijd

Veel mensen weten alleen van televisie of internet wat ze moeten doen bij een reanimatie. Slechts een paar hebben daadwerkelijk een cursus gevolgd. Toch is dit kennis die levens kan redden, vooral omdat dagelijks meer dan 100 mensen overlijden aan hart- of vaatziekten, volgens de Hartstichting. Om hier verandering in te brengen, sloegen Philips en de Hartstichting de handen ineen tijdens het HealthLab-evenement in het Philips Museum afgelopen weekend. Samen zetten zij zich in om bezoekers van alle leeftijden op een interactieve en toegankelijke manier meer te leren over het hart en het cruciale belang van snel kunnen reanimeren.

HealthLab

Tijdens de achtste editie van HealthLab, die meer dan 1100 bezoekers trok in twee dagen, stond het hart centraal. Door middel van verschillende metingen en experimenten konden bezoekers hun gezondheid in kaart brengen. Ze ontdekten wat fysieke inspanning met het hart doet en hadden de mogelijkheid hun bloeddruk te meten. Ook waren er AED-demonstraties en konden bezoekers zelf oefenen met reanimeren door gebruik te maken van augmented reality. Een bijzondere attractie was de VR-bril, waarmee bezoekers virtueel een kijkje konden nemen in het hart.

HealthLab

Het belang van persoonlijk contact maken

 

Dit alles onder begeleiding van collega’s bij Philips die graag wat uurtjes vrijmaakten in het weekend om de bezoekers te inspireren. “In mijn werk kom ik niet vaak in direct contact met onze klanten of gebruikers. Het is inspirerend om te spreken met mensen die onze producten daadwerkelijk aanschaffen of gebruiken”, zegt Roy Creemers, Senior Software Architect, over de reden waarom hij zich opgaf als vrijwilliger. “Daarnaast ben ik trots op de producten die we ontwikkelen en zal ik ze waar mogelijk promoten.”

Omgaan met innovatie

 

Het event bood ook een mooie kans te zien hoe gebruikers reageren op de innovaties van Philips. Jeroen Keijser, Senior Usability Designer: “Als designer is het prachtig te zien hoe de gebruikers van onze apparaten in een veilige omgeving omgaan met en reageren op de mogelijkheden van onze apparaten.” Dat onderstreept ook Jean-Marc Huijskens, senior architect. “Vanuit Philips Innovation & Strategy doen we graag mee met het HealthLab, omdat ik het belangrijk vind om te laten zien dat we als Philips nog steeds midden in de samenleving staan, en dat we bovendien nog volop ontwikkelen en innoveren om die samenleving beter te maken.”

Aan het hart liggen

 

Zij toonden tijdens HealthLab een (kloppend) virtueel hart, gemaakt op basis van echte CT-beelden. Bezoekers konden het hart van buiten maar ook van binnen grondig bestuderen in Virtual Reality (VR), en het was zelfs mogelijk om door het hart heen te wandelen. Jean-Marc deelde een indrukwekkend verhaal over een jongen van ongeveer tien jaar die alle hartkamers en medische termen kende vanwege zijn persoonlijke ervaringen met hartoperaties. “Het raakte mij diep dat alles wat met het hart te maken heeft, hem letterlijk aan het hart lag.”

HealthLab

Ontroerende verhalen

 

Liesbeth Bergmans, begeleider bij de VR- en AR-projecten, benadrukt hoe waardevol de interactie met bezoekers en hun persoonlijke verhalen is. “Een moeder vertelde aan haar kinderen dat dit het probleem was dat hun opa vorige week had. Zij waren meteen geïnteresseerd en wilden meer weten. Het was ontroerend te zien dat ze probeerden te begrijpen wat er met hun opa was gebeurd. Het tonen van de geweldige innovaties van Philips, is altijd een mooie gelegenheid om trots te zijn op de vooruitgang die we boeken in de gezondheidszorg.”

Levens redden

 

Die trots komt bij meer collega’s naar voren als zij vertellen over hun beleving tijdens het gezondheidsevenement. “Het maakt me trots om voor Philips te weken. Ik zag dit als een kans om mensen bewust te maken van het belang van AED’s en hoe we levens kunnen redden met onze producten”, vult Yash Todar, Experience Lead, aan. “Het mooiste was om veel jonge kinderen te zien die probeerden te begrijpen wat onze producten doen en hoe ze te gebruiken in geval van nood, dat toverde een grote glimlach op ons gezicht.”

HealthLab

Lokale AED’s in Eindhoven

 

Een groot deel van de bezoekers bestond uit kinderen en hun ouders of begeleiders en het was vooral de jongere generatie die zich enthousiast stortte op de Philips AED. Zij wilden graag zelf aan de slag en waren heel nieuwsgierig naar dit apparaat. Ook waar ze dit apparaat zelf kunnen vinden. Luc Geurts, Senior Design Strategist, zegt: “Mensen konden ook zoeken op een interactieve kaart met alle AED’s in Eindhoven naar de locatie van de AED in hun buurt. Een van de kinderen wilde zelfs meteen op bezoek naar de lokale supermarkt om daar de AED te zoeken.”

Philips HealthLab

Bijzondere locatie

 

Welke collega je het ook vraagt, ze genoten van het evenement én van het publiek. De bijzondere locatie maakte het voor velen nog wat specialer. “Het gaf veel energie. Door in het Philips Museum te zijn, als werknemer van Philips, gaan we de dialoog aan en vertellen we ons verhaal, we creëren de toekomst en het biedt de mogelijkheid voor het ontwerp en de techniek om zich te verbinden en hun verhalen te delen”, zegt Judith Peeten, Experience Director. “Het maakt me erg trots om voor Philips te werken en het was een unieke kans om met de gebruikers van onze oplossingen in contact te komen.”

Contactpersoon

Tommie Dijstelbloem-Woordvoerder Philips Benelux-
Tommie Dijstelbloem
Woordvoerder Philips Benelux
Contact informatie Contact informatie

You are about to visit a Philips global content page

Continue

Deel op social media

You are about to visit a Philips global content page

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.