dec 01, 2021

Philips lanceert nieuw MRI-portfolio met geïntegreerde slimme diagnostische systemen

Philips heeft nieuwe AI-innovaties in MR-beeldvorming aangekondigd tijdens RSNA (Radiological Society of North America) (23 november - 2 december, Chicago, VS). Het nieuwe MRI-portfolio van Philips met geïntegreerde slimme oplossingen is ontworpen om MRI-onderzoeken te versnellen, workflows te verbeteren, diagnoses te optimaliseren en de efficiëntie en duurzaamheid van de afdeling radiologie te helpen waarborgen.

Philips MR 5300 system in use

MRI-scans spelen een steeds grotere rol bij het stellen van een diagnose. Hierdoor worden radiologie-afdelingen geconfronteerd met meerdere uitdagingen, zoals een hoge werkdruk door achterstanden als gevolg van de COVID-19-pandemie, meer klinisch uitdagende patiënten en een wereldwijd tekort aan bekwame laboranten. Als gevolg hiervan is er behoefte aan slimme diagnostische systemen, geoptimaliseerde workflows en geïntegreerde klinische oplossingen om de tijd tot een diagnose te verkorten; de patiëntenstroom te verbeteren; het aantal nieuwe scans te verminderen; en tot slot de ervaring van de patiënt en het personeel te verbeteren.

Verschillende nieuwe met AI verbeterde MRI-innovaties die Philips op RSNA 2021 lanceert zijn: Philips SmartSpeed [3], ontworpen om de beeldverwerving te versnellen en de beeldkwaliteit en het diagnostische vertrouwen te verbeteren, en de nieuwe MR Workspace met AI-ondersteuning. Dit is een intuïtieve oplossing om het traject van beeldverwerving naar diagnose te vereenvoudigen om de MRI-workflow en de personeelservaring te helpen verbeteren. De oplossing is onder andere getest bij het UZ Leuven in België. Andere introducties zijn onder meer de nieuwe MR 5300 en MR 7700.

MR Workspace biedt ons een snellere doorlooptijd tussen geplande patiënten, waardoor we het onderzoek van de volgende patiënt kunnen voorbereiden terwijl de huidige patiënt nog wordt gescand. Met MR Workspace heeft onze radiologieafdeling onze planningsefficiëntie kunnen verhogen en de productiviteit kunnen verbeteren.

Ronald Peeters

MRI-fysicus van het Universitair Ziekenhuis Leuven in België

MR Workspace

Tijdens RSNA 2021 liet Philips ook haar nieuwe MR Workspace met AI-ondersteuning zien, die is ontworpen om het traject van beeldverwerving naar diagnose te vereenvoudigen en laboranten in staat te stellen - ongeacht hun ervaring of patiëntuitdagingen - om de productiviteit en voorspelbaarheid te verbeteren. Het intuïtieve dashboard van MR Workspace automatiseert de planning en uitvoering van veel routinescans volledig en elimineert giswerk door voor elke patiënt de meest geschikte onderzoekskaart voor te stellen om consistentie in de activiteiten van de radiologieafdeling te waarborgen.

"MR Workspace biedt ons een snellere doorlooptijd tussen geplande patiënten, waardoor we het onderzoek van de volgende patiënt kunnen voorbereiden terwijl de huidige patiënt nog wordt gescand", aldus Ronald Peeters, MRI-fysicus van het Universitair Ziekenhuis Leuven in België. "Met MR Workspace heeft onze radiologieafdeling onze planningsefficiëntie kunnen verhogen en de productiviteit kunnen verbeteren [5]."

Duurzame en verbonden slimme diagnosesystemen

Het nieuwe MR 5300-systeem van Philips, dat voor het eerst wordt geïntroduceerd op RSNA 2021, heeft 510(k)-goedkeuring gekregen van de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA). Met deze introductie de nieuwste BlueSeal volledig afgesloten, heliumvrije MRI-scanner zet Philips de ontwikkeling van een volledig heliumvrij portfolio voort. De MR 5300 wordt ondersteund door AI, vereenvoudigt en automatiseert complexe klinische en operationele taken.

Lees hier meer over de MR 5300.

Ultrasnelle en gepersonaliseerde geïntegreerde klinische oplossingen

Een andere nieuwe introductie op RSNA 2021 is Philips' nieuwe MR 7700-systeem [2] dat is geïntegreerd met multinucleaire klinische mogelijkheden om onderzoekers het vertrouwen te geven om nieuwe beeldvormingsroutes te verkennen. Onderzoekers profiteren van de nauwkeurigheid, kracht en duurzaamheid van de XP-gradiënten van de MR 7700 om veeleisende onderzoeksprogramma's te helpen faciliteren om neurowetenschappelijke uitmuntendheid te stimuleren, en gebruik te maken van de ingebouwde AI-technologie voor zeer hoogwaardige klinische instituten.

Lees hier meer over de MR 7700.

Technologie voor hoogwaardige beeldvorming voor elke patiënt ondersteund door AI

Op RSNA 2021 lanceert Philips ook zijn nieuwe SmartSpeed-reconstructieplatform [3], dat is ontworpen om de nieuwste AI-innovaties te ondersteunen. Het platform, dat beschikt over een bekroond AI-algoritme (Adaptive-CS-Net) dat direct op de bron van het MR-signaal wordt toegepast, is de volgende grote stap vooruit in Philips' bestaande Compressed SENSE-versnellingstechnologie, waardoor het vermogen om een volledig beeld te reconstrueren uit undersampled gegevens verder wordt verbeterd, terwijl vrijwel gelijkwaardige beeldkwaliteit behouden blijft. De verwachte snelheidsvoordelen zullen de radiologie-afdelingen helpen om de doorvoer van patiënten aanzienlijk te vergroten en het diagnostisch vertrouwen te vergroten bij een breder scala van patiënten, waaronder patiënten die pijn hebben, die moeite hebben om hun adem in te houden tijdens het onderzoek of die MRI-conditionele implantaten hebben. Het SmartSpeed-platform is ontworpen om 97% van de huidige klinische protocollen te ondersteunen.

Meer informatie over de deelname van Philips is te vinden op de volgende website.

[1] Volgens de definitie van AI van de EU High-Level Expert Group.
[2] In afwachting van 510(k), niet beschikbaar voor verkoop in de VS
[3] In afwachting van 510(k), niet beschikbaar voor verkoop in de VS
[4] Adaptive-CS-Net: FastMRI met Adaptive Intelligence. 33e conferentie over neurale informatieverwerkingssystemen (NeurIPS). Vancouver, Canada. December 2019.
[5] Casestudy van een klant. Resultaten kunnen verschillen.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Met wereldwijd circa 78.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2020 een omzet van 17,3 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum

Pieter de Meer

PR & Communications Manager Health Systems Benelux

Meer informatie voor zorgverleners

Heeft u interesse in deze oplossing, neem dan contact op via ons contactformulier.

Media assets

Philips MR 5300 system