Nieuwscentrum

apr 30, 2020

Medewerkers zorgorganisatie Sensire gebruiken speciale screener van Philips voor monitoring van COVID-19-symptomen

Gemiddelde leestijd: 3-5 minuten

Sensire, de grootste zorgorganisatie in de Achterhoek en de Liemers met 3.000 medewerkers, heeft samen met Philips een corona-screener ontwikkeld voor haar eigen medewerkers. Het RIVM heeft aparte adviesrichtlijnen opgesteld voor zorgverleners. Het is daarom van belang om een screener te gebruiken die specifiek is ontwikkeld voor deze beroepsgroep. 

 

In overleg met zorgprofessionals bij Sensire zijn vragenlijsten gemaakt die goed aansluiten bij de behoeftes en zorgen van de medewerkers. Deze vragenlijsten werden snel ontwikkeld met Philips VitalHealth QuestManager. Afgelopen week hebben zes teams de screener getest. Ze waren zeer tevreden over de ondersteuning die de screener biedt. Sensire heeft de screener op vrijdag 24 april uitgerold naar de rest van de organisatie. 

Samen met Philips hebben we heel snel een specifieke screener kunnen ontwikkelen die zekerheid geeft aan ons personeel, zorgen reduceert en hen bij eventuele klachten naar de juiste zorg leidt.

Maarten van Rixtel

Bestuurder bij Sensire.

“Bij Sensire vinden we het van belang om als werkgever ons personeel extra te ondersteunen in deze crisisperiode,” zegt Maarten van Rixtel, Bestuurder bij Sensire. “Ons personeel werkt elke dag keihard om anderen van de juiste zorg te voorzien. Wij willen daarom ook goed voor onze medewerkers zorgen. Samen met Philips hebben we heel snel een specifieke screener kunnen ontwikkelen die zekerheid geeft aan ons personeel, zorgen reduceert en hen bij eventuele klachten naar de juiste zorg leidt. Wij hebben de applicatie getest met het personeel en zij geven aan dat dit hen meer zekerheid geeft. Alle medewerkers kunnen deelnemen, zowel in de zorg thuis als in het verpleeghuis.”

Automatische notificatie over vervolgstappen

Medewerkers van Sensire vullen in een beveiligde omgeving een online vragenlijst in over eventuele symptomen en klachten. De screener deelt de medewerker vervolgens automatisch in een risicogroep in, van laag tot hoog, op basis van de vragenlijstresultaten. De screener informeert de medewerker automatisch welke eventuele vervolgacties nodig zijn. Zo krijgen medewerkers met milde klachten het advies om contact op te nemen met hun teamregisseur en worden ze in de gaten gehouden met een follow-up vragenlijst na 48 uur. Medewerkers met ernstige klachten worden nauwlettend in de gaten gehouden met vragenlijsten en door een team van coassistenten en, waar nodig, gevraagd hun huisarts of bedrijfsarts te bezoeken. Sensire verwacht hiermee de toeleiding naar de coronatests te kunnen reguleren. Het screeningsproces wordt ondersteund door het medisch callcenter NAAST (www.naast.je), een dochteronderneming van Sensire.

 

“Zorgverleners zijn een cruciale beroepsgroep tijdens deze crisis en deze oplossing ondersteunt hen als ze symptomen van het coronavirus hebben” zegt Arjan Karens, General Manager Philips VitalHealth Benelux. “De screener helpt medewerkers de juiste stappen te nemen en naar een huisarts te gaan als dat nodig blijkt. Onze screener die door steeds meer huisartsen en ziekenhuizen wordt gebruikt voor mogelijke patiënten met het coronavirus hebben we samen met Sensire aangepast. Wij hebben de vragenlijsten ontwikkeld met de medewerkers van Sensire, omdat de richtlijnen rondom het virus voor zorgverleners anders zijn. Deze oplossing op maat helpt Sensire de zorg voor anderen voort te zetten. Daarnaast laat het ook de kracht van digitalisering en monitoring op afstand in de zorg zien. Wij blijven de komende tijd doorwerken om digitalisering in de Nederlandse zorg verder te helpen.”

 

Bekijk hier andere oplossingen die Philips kan bieden tijdens de COVID-19 crisis.

Deel op social media

Onderwerpen

Contact

Pieter de Meer

Pieter de Meer

PR & Communications Manager Health Systems Benelux

(Meer) gerelateerd nieuws