Nieuwscentrum

jul 08, 2021

OLVG opent regiecentrum om galblaaspatiënten versneld te begeleiden

Nederlandse ziekenhuizen staan voor een grote uitdaging om patiënten uitgestelde zorg ten gevolge van de coronapandemie te verlenen. OLVG, Ksyos en Philips ontwikkelden daarom samen een digitaal zorgprogramma om patiënten, te beginnen met galblaaspatiënten, versneld zorg te bieden. Met behulp van een speciaal ingericht regiecentrum biedt OLVG deze patiënten ondersteuning, terwijl zij wachten op een behandeling. Na de succesvolle proef met galblaaspatiënten, wordt nu onderzocht of het digitale zorgprogramma landelijk kan worden uitgerold.

Persoonlijk contact

‘Het is van groot belang om wachtende patiënten zo snel mogelijk te helpen’, zegt Maurice van den Bosch, bestuursvoorzitter van OLVG. ‘Met het digitale zorgprogramma hebben we meer zicht gekregen op galblaaspatiënten die bij ons op de wachtlijst staan en kunnen we hen, met ondersteuning van technologie, van de juiste zorg op de juiste plek voorzien. Vanuit het regiecentrum is er persoonlijk contact met deze patiënten. Dit wordt ondersteund door de kennis van zorgpaden en -processen, evenals software van Ksyos en Philips.’

Het Regiecentrum van OLVG maakt gebruik van software van Philips, en kennis en belscripts van Ksyos. Hier op de foto Eelke Naeff (medewerker OLVG Regiecentrum) en Laura Samwel (Coördinator OLVG Regiecentrum).

 

Op dit moment staan er maar liefst 5.100 patiënten op de wachtlijst van OLVG, dit is veel meer dan gebruikelijk. Als onderdeel van het digitale zorgprogamma nemen medewerkers van het regiecentrum, allen met een medische achtergrond, contact op met patiënten. Op basis van de benodigde zorg wordt gekeken naar de behandelmogelijkheden. Zo kan het zijn dat een patiënt wordt geopereerd in OLVG, maar kan het ook voorkomen dat een patiënt elders onder regie van OLVG wordt geholpen, als dat sneller en verantwoord kan. Patiënten waarderen het persoonlijke contact. ‘Ik voel mij erg prettig door de goede persoonlijke begeleiding die ik heb gekregen’, aldus een patiënt.

Met het digitale zorgprogramma hebben we meer zicht gekregen op galblaaspatiënten die bij ons op de wachtlijst staan en kunnen we hen, met ondersteuning van technologie, van de juiste zorg op de juiste plek voorzien.

Maurice van den Bosch

Bestuursvoorzitter van OLVG

‘Het digitale zorgprogramma is een nieuwe aanpak die ons veel beter in staat stelt om te gaan sturen op slimme inzichten op basis van informatie van en over de patiënt”, zegt Ruben van Veen, chirurg in OLVG. ‘Het project biedt nu uitkomsten om de wachtlijst aan te pakken, maar zal ons ook in de toekomst blijven helpen. Samen met Ksyos en Philips blijven we de zorgpaden en software ontwikkelen en verbeteren.’

Uitbreiding programma

Vanwege de meerwaarde van het digitale zorgprogramma voor patiënten, onderzoeken OLVG, Ksyos en Philips waar het programma breder ingezet kan worden. Ook wordt er gekeken op welke manier het concept landelijk ingezet kan worden. Dit met als doel patiënten zo snel en optimaal mogelijk uitgestelde zorg te kunnen bieden. Overigens werkt OLVG aan tijdelijke opschaling van de OK-capaciteit zodat ook meer geopereerd kan gaan worden. Daarbij houdt OLVG uiteraard rekening met het belang van OLVG zorgverleners die na de hoge werkdruk van de pandemie ook een vakantie- of rustperiode nodig hebben.

Over Koninklijke Philips N.V.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Met wereldwijd circa 77.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2020 een omzet van 17,3 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum

Klik hier voor meer informatieMinder informatie

Onderwerpen

Contact

Pieter de Meer

Pieter de Meer

PR & Communications Manager Health Systems Benelux

Meer informatie voor zorgverleners

Heeft u interesse in deze oplossing, neem dan contact op via ons contactformulier.

Media assets

Deel op social media