ArenaVision in Philips Stadion
.
Afgelopen zomer verving Philips Lighting de conventionele armaturen in het Philips Stadion door ArenaVision LED-verlichting. PSV is de eerste eredivisieclub van Nederland en de tweede club in de Champions League die gebruikmaakt van de meest innovatieve stadionverlichting die op dit moment denkbaar is. “Bij Chelsea hangen ook LED-armaturen van Philips Lighting”, vertelt Thomas Leenders, Key Accountmanager Sport en New Business Development Manager bij Philips Lighting. “We zijn wereldmarktleider in de verlichting van grote sportevenementen. Vorig jaar was Philips verantwoordelijk voor de veldverlichting van negen van de twaalf officiële wedstrijdstadions van het WK voetbal in Brazilië. Daar ging het nog om conventionele verlichting, maar steeds meer clubs kiezen voor LED. ArenaVision is het eerste LEDsysteem dat voldoet aan de strenge eisen van internationale televisiezenders en sportfederaties. Dat maakt het Philips Stadion tot een mooie showcase. Van heinde en verre worden vertegenwoordigers van grote voetbalclubs ingevlogen om bij ons op de middenstip een lichtshow te ervaren.” Wat maakt ArenaVision zo bijzonder? Leenders somt op: “Conventionele stadionverlichting bestaat uit vier lichtmasten die je tegelijk aan of uit zet. Een halfuur van tevoren, omdat de lampen moeten opwarmen. Met ArenaVision is dat verleden tijd. De lichtregisseur in de control room kan met één beweging op het touchscreen de armaturen direct van nul naar volle lichtsterkte schakelen, en naar alle niveaus daartussenin. LED-verlichting is duurzaam en 30 procent energiezuiniger dan gewone stadionverlichting. Het zorgt voor scherper en mooier beeld, zowel voor de fans in het stadion als de kijker thuis. Bovendien maakt LED-verlichting herhalingen in super slow motion mogelijk, omdat het beeld niet flikkert. Maar boven alles verhoogt ArenaVision de beleving van het publiek. De lichtregisseur kan voor, tijdens en na de wedstrijd steeds de juiste sfeer scheppen en zelfs een lichtshow weggeven. De 296 LED-armaturen kunnen onafhankelijk van elkaar worden bestuurd en het digitale regelsysteem kan bovendien worden geïntegreerd met (externe) audiovisuele systemen. Eigenlijk verandert ArenaVision de totale stadionervaring.”
Tijdens een wedstrijd staan alle lampen afgesteld op het standaardprogramma voor officiële wedstrijden. Daarin zijn speciale lichteffecten mogelijk, bijvoorbeeld tijdens een doelpunt of penalty. Maar ook buiten het veld is ArenaVision waardevol. In en om het stadion kan de stadionstaf de veiligheid vergroten door drukke gebieden extra te verlichten en na afloop van een wedstrijd of bij incidenten de aandacht te vestigen op uitgangen. “Bovendien,” zegt Leenders, “bezoekers die het naar hun zin hebben, zullen niet snel negatieve emoties uiten. Op die manier verhoogt de LED-verlichting zelfs indirect de sfeer.” PSV heeft de mogelijkheden van ArenaVision volledig geïntegreerd in het wedstrijddraaiboek en bedient zelf het systeem. Algemeen directeur Toon Gerbrands toont zich uitermate tevreden. “We kunnen nu met het licht alles doen wat we willen. Dat is echt uniek! We merken ook dat de LED-verlichting extra business in het stadion genereert, zoals popconcerten en evenementen. Ik denk dat we nog maar aan het begin staan. Niet van de techniek, maar van de concepten die met deze techniek mogelijk worden.” Toon Gerbrands is trots dat PSV de eerste voetbalclub in Nederland is met ArenaVision. “Het is mooi dat we kunnen zeggen: het begon ooit hier in Eindhoven. Deze prachtige innovatie bewijst het ambitieniveau van PSV en Philips om ook buiten het veld zowel nationaal als internationaal toonaangevend te zijn.” De nieuwe LED-stadionverlichting kwam tot stand in een intensieve samenwerking tussen de voetbalclub en zijn hoofdsponsor. Twee jaar geleden besloten PSV en Philips technologische kennis en stadionervaring te bundelen. Onder leiding van Philips Design werden meer dan twintig stakeholders, waaronder de gemeente Eindhoven, de politie, supporters en stadionstaf, geïnterviewd en uitgenodigd voor workshops. Leenders: “Het vertrekpunt van onze innovatieve oplossingen is immers: wat wil de klant, en wat willen de klanten van onze klant? ArenaVision is geen product, maar een oplossing die we turn-key opleveren. Voetbalclubs weten dat ze een oplossing op maat krijgen, inclusief technische expertise en ondersteuning. We ontzorgen hen volledig!”
Philips en PSV hebben begin november het sponsorcontract voor tien jaar verlengd. Zowel Philips als PSV ontwikkelen zich. Philips richt zich steeds meer op het domein van gezond leven, gezondheid en energie-efficiënte verlichtingsoplossingen. Daarom is het logisch dat het contract is aangepast. Met dit contract verbinden wij onze naam voor de komende tien jaar aan het Philips Stadion en hebben we een uitgebreid sponsorcontract voor de komende vijf jaar afgesloten. Bovendien staat de vermelding 'Philips founder PSV' vanaf seizoen 2016-2017 op de mouw van wedstrijdshirts. Wij zijn hiermee de grootste cosponsor van een club in de eredivisie. De komende jaren staan we dus niet meer als hoofdsponsor op het shirt maar leggen we de focus op een inhoudelijke samenwerking en het gezamenlijk innoveren. Zo blijven we waarde voor elkaar creëren. Daarmee zetten we de langste sponsorrelatie van Nederland vol trots voort. De betrokkenheid bij ‘onze club’ is en blijft groot.