Nieuwscentrum

sep 17, 2020

Zuyderland Medisch Centrum neemt Philips VitalHealth QuestManager in gebruik voor kwaliteits- en effectmetingen

Gemiddelde leestijd: 3-5 minuten

Zuyderland Medisch Centrum, met vestigingen Sittard-Geleen, Heerlen, Brunssum, Kerkrade en Echt, start met de implementatie van Philips VitalHealth QuestManager voor kwaliteits- en effectmetingen. Zuyderland en Philips hebben een overeenkomst gesloten voor drie jaar. De afdelingen Cardiologie (hartkatheterisaties), Reumatologie, Longziekten (longkanker) en Orthopedie (heup- en knieartrose) gaan werken met de software om patient reported outcomes measures (PROMs) te meten. De afdeling Anesthesie gaat de software gebruiken als triage-instrument voor preoperatieve screening. De kwaliteits- en effectmetingen kunnen zorgverleners helpen om samen met de patiënt voor behandelingen te kiezen die het beste aansluiten bij hen. Zuyderland zet hiermee in op het bredere landelijke initiatief om ‘Samen beslissen’ in de spreekkamer te stimuleren en uitkomsten van PROMs voor kwaliteitsverbetering te gebruiken.
Alt-text image
“Wij zijn ervan overtuigd dat PROMs als aanvulling op klinische uitkomsten, behandelaren en patiënten helpen om de zorg meer en meer op het individu af te stemmen’’, aldus Stijn Lambregts, afdelingshoofd Kwaliteitsverbetering binnen Zuyderland. ‘’Met de keuze voor Philips VitalHealth Questmanager zijn we in staat de uitkomsten van PROMs en andere effectmetingen naar de spreekkamer te brengen en te gebruiken om inzichten te krijgen in onze zorgpaden. Dit is in lijn met de ambitie van Zuyderland om elke dag te werken aan de beste zorg.’’
We hopen dat Zuyderland MC door PROMs te meten met QuestManager hun patiëntenzorg kan verbeteren, doordat ze de kosten, opbrengsten en kwaliteit van de geleverde zorg inzichtelijk maken.

Arjan Karens

General Manager Philips VitalHealth Benelux

Patient Reported Outcome Measures (PROMs) zijn vragenlijsten voor patiënten waarmee voor, tijdens én na een behandeling de uitkomsten rondom de geleverde zorg, vanuit patiënten perspectief gemeten worden. “Bij uitkomsten kan gedacht worden aan kwaliteit van leven, pijnniveau, het sociaal functioneren en de mobiliteit, maar ook uitkomsten voor specifieke aandoeningen zoals artrose en longkanker,” zegt Gerben Bootsma, longarts in Zuyderland. “Uitkomsten helpen de patiënt, samen met de behandelaar, bij het kiezen van zijn (vervolg)behandeling en ondersteuning zoals revalidatie, maatschappelijk werk of psychologische hulp”.  Voor, tijdens en na de behandeling kan de patiënt thuis met een beveiligde verbinding via het internet of op locatie in het ziekenhuis eenvoudig PROMs-vragenlijsten invullen. De patiënt ontvangt ook automatisch een bericht wanneer er een vragenlijst klaar staat om in te vullen.

 

“Ziekenhuizen en patiënten hebben behoefte aan inzicht in kwaliteit en effectiviteit van de geleverde zorg,” zegt Arjan Karens, General Manager Philips VitalHealth Benelux. “We hopen dat Zuyderland MC door PROMs te meten met QuestManager hun patiëntenzorg kan verbeteren, doordat ze de kosten, opbrengsten en kwaliteit van de geleverde zorg inzichtelijk maken. Dit past binnen de ontwikkeling naar waardegedreven zorg waaraan Philips een belangrijke bijdrage wil leveren. Onder meer door onze focus op de quadruple aim: het verbeteren van zorguitkomsten, de patiëntervaring, werkervaring van zorgverleners en het verlagen van de zorgkosten. Het uitrollen van deze oplossing met een focus op kwaliteit past goed binnen onze samenwerking met Zuyderland.”

DIM-nummer: 18090-00047409

Datum: September 2020

Deel op social media

Onderwerpen

Contact

Pieter de Meer

Pieter de Meer

PR & Communications Manager Health Systems Benelux

(Meer) gerelateerd nieuws