Zorg op afstand in Urk |
Huisarts en praktijkhouder Antonie van Schothorst van praktijk Het Dok in Urk schetst een verhaal dat zich op veel meer plaatsen in Nederland afspeelt: “We merkten dat de zorgvraag steeg en dat het moeilijk was om huisartsen bereid te vinden tot vestiging om aan die vraag te kunnen voldoen. Een paar jaar geleden zeiden we als huisartsen op Urk daarom dat we ons werk op een andere manier moesten gaan organiseren. Je hoeft niet per se praktijkhouder te zijn, je kunt ook meer ondersteuning regelen door poh’ers, verpleegkundig specialisten en physician assistants. En: we kunnen de zelfredzaamheid van patiënten versterken door meer zorg op afstand te bieden met goede ondersteuning.”
En toen kwam corona. “Dan heb je ineens zelfs je kwetsbare ouderen en mensen met diabetes niet meer in beeld”, vervolgt Van Schothorst. “We hadden bijvoorbeeld een dochter die voor haar moeder een bloeddrukmeter kwam lenen. En toen ze die terugbracht was de poh’er er niet om de waarde af te lezen. In de tweede lijn zijn er veel ontwikkelingen om zorg op afstand te regelen, maar voor de grote groep bij de huisarts hebben we niets. Terwijl ouderen prima in staat zijn tot telebankieren en veelal ook een smartphone hebben.”
Gemiddelde leestijd:
3-5 min
Actie nodig Het was duidelijk voor Van Schothorst: het was tijd voor actie. De eerste gesprekken over versterking van de eigen regie van patiënten waren blijven steken op het niveau van brainstorming. “Met Philips hadden we al eerder gesprekken gevoerd over zorg op afstand, maar dan ben je toch maar één huisartspraktijk en heb je te maken met een zorggroep die ook zijn eigen belangen heeft. Corona zorgde ervoor dat de urgentie ook op andere tafels gevoeld werd. Dus kwamen we weer in gesprek met Philips, en met Zilveren Kruis om een pilot voor zorg op afstand niet alleen inhoudelijk maar ook financieel mogelijk te maken. Andere projecten zijn vaak puntoplossingen. Je hebt een platform nodig dat verbindt en stroomlijnt. Niemand wil 26 programma’s aan het HIS koppelen.” Positieve prikkel Met de pilot wil de praktijk in kaart brengen of dit patiënten inderdaad meer eigen regie geeft. In de kern ligt dat wel voor de hand, vindt Van Schothorst. Als een patiënt met diabetes wordt gevraagd hoeveel hij beweegt, zal hij geneigd zijn te zeggen dat hij dit zeker wel doet. Van Schothorst: “Maar geef je hem een stappenteller op zijn smartphone, dan ziet hij het zelf en gaat hij als gevolg vaak ook de lat hoger leggen voor zichzelf. Hij wordt dan continu geprikkeld om dit te doen en niet slechts vier maal per jaar tijdens de controles in de praktijk.”
Besloten werd tot een pilot voor zorg op afstand voor twee jaar, waarin 75 procent van de mensen met diabetes die in de praktijk geregistreerd staan zouden worden geïncludeerd. “Dit sluit aan op het gegeven dat praktijkondersteuners anders zijn gaan werken: van ketenzorg diabetes naar persoonsgerichte zorg”, zegt Van Schothorst. “Dat de diabeteszorg op een gegeven moment werd ingericht als ketenzorg was logisch, want daarmee was echt kwaliteitswinst te behalen. Het heeft ook zeker veel opgeleverd, iedere patiënt met diabetes heeft inmiddels wel een praktijkondersteuner. Nu is het moment aangebroken voor de vervolgstap, individualisering. Iedere patiënt is immers anders en veel patiënten hebben meer dan één aandoening. Het financieringsmodel achter ketenzorg bood te weinig ruimte om daarmee aan de slag te gaan. De pilot creëert nu een mogelijkheid.”
Samenwerking met Philips was hierbij een voor de hand liggende stap. Niet alleen vanwege die eerdere gesprekken over het onderwerp, maar ook omdat de huisartsen zelf niet de software hadden om de pilot mogelijk te maken. In de huidige software kon de patiënt een dagcurve invullen en dat was het dan”, zegt Van Schothorst. “Door de tool Engage van Philips te gebruiken, hopen we veel actiever met de patiënt bezig te kunnen zijn. Niet op basis van alleen tekstuele informatie, maar ook met beeldondersteuning. Dat werkt niet alleen voor jongeren beter, ook ouderen zien hier het voordeel van.”
In de tweede lijn zijn er veel ontwikkelingen om zorg op afstand te regelen, maar voor de grote groep bij de huisarts hebben we niets. Terwijl ouderen prima in staat zijn tot telebankieren en veelal ook een smartphone hebben.”
Antonie van Schothorst
Huisarts en praktijkhouder, praktijk Het Dok
Dit artikel verscheen eerder in het vakblad De Eerstelijns op 1 december 2020.
Wat zijn uw uitdagingen in de eerstelijnszorg? Lees hier hoe Philips uw zorggroep kan ondersteunen bij vraagstukken over netwerkzorg, zorgcoördinatie en zelfmanagement.
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van gezondheidszorg? Meld u gratis aan voor de Medisch Perspectief nieuwsbrief.
You are about to visit a Philips global content page
ContinueYou are about to visit the Philips USA website.
Ik begrijp het