Onderhoud en reparaties buiten 'kantooruren', zodat de zorg gewoon kan doorgaan

Om (nieuwe) achterstanden zo veel mogelijk te voorkomen, kan onderhoud deels in de avonduren en weekenden worden uitgevoerd.

Wilt u meer informatie ontvangen over de voordelen van Extended Services Windows? Vul onderstaand contactformulier in.

Het is drukker in het ziekenhuis dan ooit. Na de eerste COVID-golf in het voorjaar zijn veel ziekenhuizen opnieuw de electieve zorg aan het afbouwen. Ondanks de drukte worden veel ziekenhuizen toch financieel getroffen.


De piekbelasting als gevolg van de COVID-19-zorg heeft de ziekenhuiszorg in meerdere opzichten flink getroffen. Om ziekenhuizen te helpen om (nieuwe) achterstanden zo veel mogelijk te voorkomen, is er nu de mogelijkheid om preventief en planbaar correctief onderhoud deels in de avonduren en weekenden uit te voeren.

Premium service


"Als premium gezondheidstechnologiebedrijf staat voor ons voorop dat we ziekenhuizen willen voorzien van de beste service. Dat betekent dat je moet helpen bij de uitdagingen die nu spelen. Via onze Extended Service Windows onderhoudscontracten kunnen we ook buiten kantooruren onderhoud en reparaties uitvoeren op systemen voor beeldgestuurde interventies (image guided therapy)", aldus Ernst Wodrada, Head of Image Guided Therapy bij Philips Benelux. "Het gaat hierbij op interventioneel gebied om Azurion- en Allura-platformen en mobiele C-bogen op de OK; op diagnostisch gebied bieden we deze service aan voor CT, MRI en Buckies."

Minuten
Gemiddelde leestijd: 
4-6 minuten
Een ziekenhuis kan met Extended Service Windows op jaarbasis minimaal 18 uur aan proceduretijd per interventionele kamer in kantooruren terugwinnen."

Ernst Wodrada

Head of Image Guided Therapy

Gebruik en capaciteit maximaliseren

 

Normaal gesproken wordt drie keer per jaar preventief onderhoud uitgevoerd aan een interventiesysteem, dit onderhoud duurt ongeveer een dag. "Hoewel we natuurlijk altijd streven naar zero unexpected downtime komt het ook voor dat onze engineers tussendoor moeten komen voor kleine reparaties", aldus Merel Dessens, Operations Service Manager bij Philips Benelux.


"In de meeste gevallen is dit niet voor het uitvallen van een systeem, maar een reparatie waarbij het systeem nog (gedeeltelijk) gebruikt kan worden; denk bijvoorbeeld aan het vervangen van een sensor of het oplossen van een softwarestoring."

Gebruik en capaciteit maximaliseren

Onderhoud en service heeft tot gevolg dat een systeem voor een periode van een aantal uren niet gebruikt kan worden. Als dat op korte termijn ingepland moet worden, vraagt dat veel van zowel de patiënt als de ziekenhuisorganisatie. Patiënten die hoopten aan hun klachten geholpen te worden, moeten immers opnieuw ingepland worden, met alle onzekerheden van dien. Het ziekenhuis verliest door het onderhoud kostbare productieve tijd waardoor wachtlijsten onnodig nog verder oplopen en afgesproken resultaten in gedrang komen. Merel: "Met een Extended Service Windows- contract kunnen wij ziekenhuizen tijd teruggeven zonder dat dit ten koste gaat van onderhoud van de systemen. Hierdoor neemt de capaciteit en gebruik van de systemen toe, wordt de wachttijd voor patiënten verminderd en de operationele planning van het ziekenhuis minder verstoord."

De business case

Volgens Ernst kan de besparing aanzienlijk zijn: "Een ziekenhuis kan met deze service op jaarbasis minimaal 18 uur1 aan proceduretijd per interventionele kamer in kantooruren terugwinnen. Personeel kan hiermee in reguliere diensten maximaal patiënten behandelen, waardoor er minder ingehaald hoeft te worden in de avond- en weekenduren. Een afdeling kan zelf eenvoudig uitrekenen hoeveel procedures dit per jaar kan schelen en welke inkomsten hiermee zeker gesteld kunnen worden. Zeker door de coronacrisis zijn deze inkomsten van belang voor het ziekenhuis. Door de bestaande druk op het zorgpersoneel denken wij met onze Extended Service Windows een kleine bijdrage te kunnen leveren aan het wegwerken van de wachtlijsten zonder de ziekenhuizen zelf op te laten schalen."


Hoe werkt het?


Volgens Merel is het eenvoudig om gebruik te maken van de Extended Service Windows: "Onze engineers kunnen voor preventief onderhoud, maar ook voor reparaties, langskomen op momenten buiten kantooruren. Voor een reguliere onderhoudsbeurt beginnen de engineers om 15:00 en werken ze door tot ’s avonds 22:00. Ook op zaterdagen zijn engineers beschikbaar voor service, reparaties en onderhoud van 09:00 tot 16:30. Tot slot is er 24/7 support voor systemdowns. Voor overdracht en vrijgave is het nodig dat er iemand vanuit het ziekenhuis beschikbaar is met kennis van het systeem, waarmee de overdracht gedaan kan worden. Zo borgen we samen dat de patiëntenzorg de volgende (werk)dag ongestoord kan doorgaan. Daarmee willen we als gezondheidstechnologiebedrijf de zorg daar helpen waar dat nu het meest urgent is."

 

[1] Op basis van een reguliere service window van 08:00 – 17:00 en start van extended service window om 15:00. Minimale additionele behandeltijd 6 uur x 3 service dagen per jaar = minimaal 18 uur additionele behandeltijd per jaar.

Gerelateerde artikelen

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van gezondheidszorg? Meld u gratis aan voor de Medisch Perspectief nieuwsbrief.

Contactinformatie

* Dit veld is verplicht
*

Contactgegevens

*
*
*

Bedrijfsgegevens

*
*
*

Philips waardeert en respecteert uw privacy. Voor meer informatie over ons privacybeleid kunt u terecht op
*

Contactinformatie

* Dit veld is verplicht
*
*
*
*
*
*
*
*
*
Door uw reden voor contact op te geven, kunnen wij u beter van dienst zijn.
We work with partners and distributors who may contact you about this Philips product on our behalf.
*
*

Final CEE consent