“Je kunt nu doorgaan met de behandeling terwijl de controlekamer al metingen verricht”

Isala Hartcentrum: eerste cardiosite voor Azurion

In augustus 2016 werd Philips Azurion 7C12 geplaatst bij Isala Hartcentrum in Zwolle. Het systeem heeft de geometrie van Allura, maar een volledig vernieuwd platform. De softwarestructuur is nu klaar voor de toekomst. Peter Paul Delnoy, medisch hoofd van de hartcatheterisatiekamers, en Vincent Roolvink, interventiecardioloog, vertellen over hun ervaringen met het systeem. 
Isala
Azurion is de opvolger van Allura. De hardware is bijna identiek, maar het vernieuwde platform is beter ingericht voor toekomstige applicaties. De user interface is verbeterd en er is meer interactie mogelijk. Specialisten en laboranten kunnen tegelijk werken, vanaf verschillende werkplekken. Azurion draagt bij aan een betere workflow waardoor de procedure zelf sneller zou kunnen verlopen. Er komen meer data beschikbaar over gebruik en over tijden, waar het management zijn voordeel mee kan doen. 

Snel mee vertrouwd

Vincent Roolvink, interventiecardioloog bij Isala Hartcentrum, werkt dagelijks met Azurion. ‘Ik had verwacht dat we een tijdje aan het nieuwe systeem zouden moeten wennen. Maar wij raakten er snel vertrouwd mee. Het systeem is gebruiksvriendelijker en heeft een gemakkelijke interface. Na twee weken draaiden we al op normaal productieschema. We hebben inmiddels 600 procedures uitgevoerd in vijf maanden.’ 

Vanuit meerdere werkplekken meekijken

Als grote voordeel noemt Roolvink dat je meerdere referentiebeelden tegelijk kunt wegzetten, ook die van oudere procedures. ‘Ik ervaar dit als een grote winst. Je kunt beelden die je tijdens je procedure maakt, direct wegzetten en doorgaan met je procedure. Ook is het mogelijk om live beelden via Dicom naar een andere locatie te sturen, als je een tweede beoordeling wilt hebben. Voorheen moest je wachten op een reactie, nu kun je ondertussen doorwerken.’
Azurion Isala Hartcentrum

Meer efficiëntie

Peter Paul Delnoy is cardioloog en elektrofysioloog en medisch hoofd van de hartcatheterisatiekamers. ‘Isala Hartcentrum is een hoogvolumekliniek waar we alles in het werk stellen om, ondanks dat het druk is, alle aandacht en tijd te nemen om tot de juiste beslissingen te komen. Met de groeiende wachttijden is het belangrijk dat wij efficiënt met onze middelen omgaan. Uitstel van een behandeling is erg vervelend voor een patiënt. Efficiëntie klinkt als een vies woord, daar wil je het eigenlijk niet over hebben in de buurt van de patiënt. Toch zullen we steeds meer patiënten moeten behandelen met dezelfde middelen. We zoeken dan ook altijd naar manieren om tijd te winnen.’
 

Vincent Roolvink ervaart met Azurion een efficiëntievoordeel. ‘De samenwerking met de laboranten verloopt efficiënter. Door de optie om al referentiebeelden weg te zetten terwijl je bezig bent, kunnen achter de schermen al QCA-berekeningen worden uitgevoerd en metingen worden verricht. Vroeger moest je de berekeningen afwachten. De patiënt ligt mogelijk minder lang op de tafel, waardoor hij minder ongemak ervaart.’ 

Kwaliteitsverbetering

Het is niet zo dat de productiviteit in haar totaliteit is gestegen. Peter Paul Delnoy: ‘De daadwerkelijke tijd van behandeling is maar een gedeelte van de tijd die je voor een patiënt nodig hebt. Het in orde maken van de kamer en het aanleggen van de patiënt blijven nog steeds tijdrovende handelingen.’
 

Vincent Roolvink: ‘Wel denk ik dat de kwaliteit verbetert door de gebruiksvriendelijkheid van het systeem en de mogelijkheid om ter plekke oude en nieuwe beelden te vergelijken. Ook zijn alle tools, zoals FFR, IVUS, OCT en Stent Boost eenvoudig te integreren op je beeldscherm. Ik denk dat er vrij gemakkelijk andere applicaties aan gelinkt kunnen worden.’
 

Een klein hardwareverschil met Allura is de iets grotere detector van Azurion. Vincent Roolvink: ‘Voor coronaire interventies leveren die extra inches niet zo veel op omdat we een klein gebied in kaart brengen. Maar ik kan me voorstellen dat je er baat bij hebt bij TAVI-procedures of bij een vasculaire complicatie.’ 

"Ik ervaar dit als een grote winst. Je kunt beelden die je tijdens je procedure maakt, direct wegzetten en doorgaan met je procedure."

dr. V. Roolvink

Interventiecardioloog, Isala Hartcentrum, Zwolle

Partnerschap sleutel tot innovatie

Een belangrijke drijfveer van Philips voor de vernieuwing van het platform was om innovatieve slagkracht te hebben. Nieuwe applicaties moeten direct op het platform kunnen draaien. Peter Paul Delnoy: ‘Innovatie is de sleutel tot verbeterde patiëntenzorg. Wij willen graag voorop lopen in de ontwikkelingen en hebben daarbij een partner nodig. Dat partnerschap zijn wij bij de nieuwbouw van Isala aangegaan met Philips: 80% van onze apparatuur is van Philips. Dat betekent ook dat we regelmatig overleg hebben tussen de arts, de laborant, de manager, afdeling inkoop en Philips. Wij maken onze wensen en problemen kenbaar en helpen Philips daarmee. Tegelijkertijd horen wij wat er bij hen speelt.’
 

Over die wensen kan Peter Paul Delnoy nu ook al wat zeggen. ‘Op dit moment zijn ablaties nog lange procedures. We hebben ongeveer tien minuten nodig om een hart goed in beeld te krijgen. Ik hoop dat de beeldvorming en de navigatie tijdens een ingreep over een aantal jaar zodanig zijn verbeterd dat we hier minder tijd aan kwijt zijn.’