De Volkskrant publiceerde vandaag een artikel over ‘antropomorfisme’ en sprak met Claudia Lieshout, Creatief directeur Lifestyle Trends bij Philips, over hoe sociale interacties tussen mens en technologie ingezet kunnen worden om de omgang met producten makkelijker te maken. Antropomorfisme is het toekennen van menselijke kenmerken aan objecten. Het is een natuurlijke reactie die voortvloeit uit ons overlevingsinstinct om emoties bij anderen te herkennen. Hierdoor kunnen we ons ook hechten aan voorwerpen en objecten en tonen we loyaliteit.
Een gemotiveerde consument maakt meer en beter gebruik van het product. Dit is vooral positief bij producten die de gezondheid willen bevorderen
Claudia Lieshout
Creatief directeur Lifestyle Trends
‘Een gemotiveerde consument maakt meer en beter gebruik van het product. Dit is vooral positief bij producten die de gezondheid willen bevorderen.’, aldus Claudia. ‘Mensen laten zich echter alleen motiveren door iets of iemand die ze vertrouwen en waar ze binding mee voelen. Hier komt de productpersoonlijkheid bij kijken, die voor emotionele binding kan zorgen.’
Tandenpoets-coach ‘Sparkly’ bevordert het poetsgedrag van kinderen met de Philips Sonicare for Kids
Philips werkt er met name aan om de techniek in te zetten als oplossing voor een probleem of vraag van de klant of consument. Een goed voorbeeld hiervan is de ‘Philips Sonicare for Kids’, waarbij de vraag van ouders is: hoe zorg ik ervoor dat mijn kinderen hun tanden goed poetsen? Philips Sonicare for Kids bevordert het poetsgedrag van kinderen op een speelse manier. In de bijbehorende interactieve app zorgt tandenpoets-coach ‘Sparkly’ ervoor dat ze langer en beter poetsen.