Nieuwscentrum
Hidde

mei 12, 2021

Brief van Hidde (11) met innovatief idee leidt tot bezoek aan Philips

Gemiddelde leestijd: 3-5 minuten

Het zal je maar gebeuren. Je hebt een bijzonder ontwerp voor een nieuw product, stuurt een brief naar een bedrijf en prompt word je, door de president zelf, uitgenodigd om je innovatie te komen toelichten.

Het overkwam Hidde (11) uit Kockengen. Samen met zijn vrienden Jasper en Milan en zijn ouders was hij te gast in het Innovatiecentrum van Philips in Drachten. Hier worden de nieuwste ontwikkelingen bedacht op het gebied van onder meer scheren, lichamelijke verzorging en huishoudelijke apparaten - zoals koffieapparaten.

Hidde afbeelding

Ingebouwde latte art

Zijn idee: een koffiezetapparaat dat automatisch latte art maakt; een vormpje in het schuim van de koffie zoals een blaadje of een hartje. “Ik kreeg het idee toen ik een reclame zag voor een espressomachine”, vertelt hij tijdens zijn bezoek. “Latte art maken vind ik heel leuk, ik heb er lang op geoefend om een hartje te kunnen maken in de cappuccino’s voor mijn ouders.”


De grote vraag die bij Hidde opkwam: waarom moet je zo veel moeite doen om zo’n vormpje in de schuimlaag te krijgen?” Hij maakte zelfs een tekening van hoe het apparaat eruit zou kunnen zien. “Volgens mij zou dat moeten lukken door een vormpje te plaatsen in het slangetje waar het melkschuim doorheen gaat.”

tekening van Hidde

Ondernemend

Het is niet voor het eerst dat Hidde zich van zijn ondernemende kant laat zien, aldus zijn moeder: “Toen hij jonger was, schreef hij een soort sollicitatiebrief naar een bedrijf bij ons in het dorp. Hij was helemaal weg van die wagens met een puinbak en probeerde dus te regelen dat hij bij zo’n bedrijf zou mogen werken. En nog niet zo lang geleden heeft hij voor elkaar gekregen dat hij een tijdje mocht meerijden met een Picnic-bezorgbusje; gewoon, door het te vragen.”

Dat zijn brief naar Philips tot deze bijzondere dag zou leiden, had hij niet durven dromen. “Ik ging elke dag mijn mail refreshen. Op een gegeven moment zag ik een e-mail binnenkomen van Hans de Jong, President van Philips in Nederland, die me uitnodigde om langs te komen in Drachten. Ik dacht echt: ‘Wat gaaf!’”

Koffie-kunstenaar

De drie vrienden kreeg niet alleen een uitgebreide tour door het Innovatiecentrum in Drachten, maar mochten ook zelf aan de slag: met onder meer een smaaktest.

Hidde afbeelding

Natuurlijk werd er ook latte art gemaakt, onder begeleiding van heuse barista Joeke Noordhuis; een koffie-kunstenaar.


Hoe je een idee van de tekentafel naar de schappen van de winkel brengt, daarover gingen ze in gesprek met Johan de Vries, die zich binnen Philips bezighoudt met het ontwikkelen van nieuwe producten op het gebied van koffie.

“Eigenlijk zijn we als bedrijf continu aan het kijken waar voor ons mooie kansen liggen. We willen apparaten maken voor mensen die ze ook echt nodig hebben. Dat betekent dat je heel goed moet snappen waar die consumenten eigenlijk behoefte aan hebben en hoe we onze apparaten nog beter kunnen maken.”

Hidde afbeelding

‘Heel goed idee!’

Een melkopschuimer met latte art zou volgens Johan zomaar een innovatie voor Philips kunnen zijn: “Het is een heel goed idee! Sterker nog: we hebben daar eerder ook al eens over nagedacht. Mensen drinken steeds vaker koffie bij barista’s, dus hoe mooi zou het zijn als je heel eenvoudig thuis ook latte art zou kunnen maken?”

Toch besloot Philips om het idee niet op de markt te brengen. Nog niet, althans. “Als we aan de slag gaan met een innovatie, gaan we niet alleen kijken hoe zo’n apparaat in elkaar zou moeten zitten, maar ook wat het kost om te maken en of we denken dat consumenten daarvoor zouden willen betalen. We kwamen erachter dat het best ingewikkeld zou zijn om zo’n ingebouwde latte art te maken en daardoor ook best kostbaar. We denken dat daar nu nog geen markt voor is. Maar misschien in de toekomst wel, want mensen zijn steeds meer op zoek naar luxe koffieapparaten.”

Voor Hidde mocht dat de pret niet drukken. “Ik keek er vooraf erg naar uit, maar het was nog leuker dan ik had verwacht!”

Deel op social media

  • https://www.philips.nl/a-w/about/news/archive/standard/about/news/articles/2021/20210512-brief-van-hidde-11-met-innovatief-idee-leidt-tot-bezoek-aan-philips.html Link gekopieerd

Onderwerpen

Contact

Tommie Dijstelbloem

Tommie Dijstelbloem

Woordvoerder Philips Benelux

Tel: +31 6 19 28 83 20

You are about to visit a Philips global content page

Continue

(Meer) gerelateerd nieuws

You are about to visit a Philips global content page

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.