Zinnige en zuinige zorg

SHL-Groep heeft strategisch partnerschap met Philips

De eerste lijn, en daarmee de hele keten, versterken door zinnige en zuinige zorg waarbij de patiënt centraal staat. Dat is de missie van SHL-Groep, die diagnostische diensten levert, onder andere aan huisartsen. Daar hoort ook beeldvormende diagnostiek bij. Hiervoor is SHL-Groep een strategische samenwerking aangegaan met Philips, die niet alleen apparatuur levert, maar ook diensten als stralingsbescherming.
“Philips houdt zich bezig met empowerment van de patiënt” 

SHL-Groep startte 25 jaar geleden in Etten-Leur als Stichting Huisartsen Laboratorium, zoals de afkorting nu nog zegt. Maar inmiddels biedt SHL-Groep in grote delen van Nederland een kleurrijk dienstenpalet voor de eerste lijn, waaronder beeldvormende diagnostiek. Dit wordt steeds belangrijker, legt bestuurder Astrid van der Put uit. “We leveren hoogwaardige diagnostische informatie aan de eerste lijn en zijn daarmee een belangrijke schakel in de zorgketen die loopt van de nulde lijn – de patiënt – tot en met de tweede lijn – de ziekenhuizen. We hebben nu locaties waar beeldvormende apparatuur staat, decentrale locaties met een maximale aanrijroute voor de patiënt van twintig minuten, dicht bij de huisarts. Die krijgt binnen 24 uur de uitslag en kan direct een behandelplan opstellen. Radiologen beoordelen de beelden en adviseren de huisarts.” Er worden geen concessies gedaan aan kwaliteit, zegt ze: “De diagnostiek is onafhankelijk en hoogwaardig. En de kwaliteit van de beoordeling door de radioloog is onbetwistbaar.”

 

Vernuftige technieken

De rol van de diagnostische centra wordt belangrijker nu meer zorg van de tweede lijn teruggaat naar de eerste, zegt Jurgen van der Velden. Hij is behalve radioloog in het St. Franciscus Gasthuis in Rotterdam ook strategisch adviseur van SHL-Groep. “De tweede lijn blijft de rol van specialist behouden. De huisarts wordt meer regisseur en blijft de patiënt langer begeleiden, maar dan moet hij wel tools krijgen. En de zorg moet van goede kwaliteit blijven. Met een totaalpakket waarin topdiagnostiek zit, kun je de huisarts ondersteunen in die regie. Dat pakket kan SHL-Groep bieden, onder meer door de brede samenwerking met Philips.”De keuze voor Philips is niet toevallig. Astrid van der Put ziet overeenkomsten in de wegen die SHL-Groep en Philips volgen. “In het zorglandschap zien we steeds meer empowerment van de patiënt. Daarom vinden wij Philips interessant. We zien vernuftige technieken waarin die empowerment centraal staat. Philips staat daarin naast de consument. Dat past bij ons, we willen meer dan een gewone leveranciersrelatie.”

“Een huis bouwen laat je toch ook aan een aannemer over?”

Stralingsdiensten

In Goes heeft SHL-Groep onlangs een locatie uitgebreid met beeldvormende apparatuur. Astrid van der Put: “We hebben Philips gevraagd om vanaf het begin mee te ontwikkelen. Philips kan de hele keten mee doordenken. Ook de stralingsdiensten. Philips wist welk apparaat op welke locatie moest komen en kon heel snel schakelen voor de vergunning.”Van der Velden vult aan: “SHL-Groep hoeft zelf niet alle kennis te hebben, maar wil wel de hoogste kwaliteit bieden en de veiligheid waarborgen. Ziekenhuizen hebben daarvoor mensen in dienst, maar SHL-Groep neemt dat allemaal af bij Philips: naast de apparatuur ook onderhoud, verzekering, logistieke optimalisering en Kernenergie-wetvergunningen. Aan die vergunningen zijn voorwaarden verbonden, zoals jaarverslagen opstellen en een commissie stralingshygiëne bijeen laten komen.”

 

De stralingsgerelateerde diensten die SHL-Groep van Philips afneemt, omvatten de vergunningaanvraag, toezicht op stralingsbescherming, het opstellen van beleidsdocumenten, instructie van medewerkers en het opzetten en beheren van het Kernenergiewetdossier. Ook abonnementen voor persoonsdosimetrie voor de dexa en strooistralingsmeting van de bucky’s horen erbij. Deze diensten levert de Philips Stralingsbeschermingsdienst, kortweg P-SBD, die ISO-gecertificeerd is.

“De kwaliteit maakt dat je dat product zonder blikken of blozen in de markt kunt zetten,” zegt Jurgen van der Velden. “Hierdoor staat SHL-Groep als diagnostisch centrum op hetzelfde niveau als een ziekenhuis. Voor Philips heeft dat consequenties, want ze moeten nu niet alleen af en toe onderhoud plegen, maar dag in dag uit bezig zijn met het inlossen van hun belofte. Dit is een andere manier van denken waar Philips goed in mee is gegaan.”

 

Loodmuurtje

Er ligt een outputafspraak met Philips, zegt Van der Put. “We willen geen gedoe, van hoe zit dat met het loodmuurtje, dat is onze zaak niet. Wij zijn een kei in diagnosticeren. Een huis bouwen laat je toch ook aan een aannemer over? Als SHL-Groep zien we welke behoeften er zijn en Philips kent de technologische ontwikkelingen. Dat kunnen we goed koppelen en zo kunnen we snelheid maken. Die snelheid is er ook voor het grotere doel dan alleen de apparatuur zelf. Dat hebben we gezien toen we ons centrum in Goes uitbreidden met beeldvormende technieken. Dat ging heel vlot.”De apparatuur voor bucky en echo is eersteklas, zegt ze. “Er staat een EpiQ, een van de beste apparaten van Philips. Daarmee geven we een signaal af over onze kwaliteit. Philips kon die apparatuur in de eerste lijn beschikbaar maken. Dat is een belangrijke ontwikkeling voor de versterking van die eerste lijn.”

EPIQ ultrasound systeem

EPIQ 7

 
  • nSIGHT Imaging is a totally different approach to ultrasound
  • Advanced workflow for superb ergonomics, amazing mobility
  • Anatomical Intelligence turns images into answers
  • PureWave - the power to image technically difficult patients
    Bekijk product