Medisch Perspectief

Intensive care vanuit de andere kant van de wereld

*

Contactinformatie

* Dit veld is verplicht
*
*
*
*
*
*
*
*
*
Door uw reden voor contact op te geven, kunnen wij u beter van dienst zijn.
*
*
*

Goede zorg kan lange afstanden en zelfs tijdzones met gemak overbruggen: Emory eICU Center verleent zorg in Atlanta, VS vanuit Perth, Australië!


Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Emory Healthcare in Atlanta, VS, lanceerde bijna zes jaar geleden eICU, een allesomvattend ‘zenuwcentrum’ voor intensive care. De eICU ondersteunt lokale zorgteams in fysieke ICU’s op afstand met uitgebreide kennis en ervaring, aangevuld met geavanceerde displays en analytics. ‘Op afstand’ is een heel rekbaar begrip: overdag wordt de eICU bemand in Atlanta. Als de dagdienst voorbij is, neemt een aanvullend nachtteam in Perth, Australië het over. Daar is het twaalf uur later en dus opnieuw dag.

Meekijken waar nodig

De eICU is in 2013 opgezet door dr. Timothy Buchman en Cheryl Hiddleson, beide werkzaam bij Emory. Dr. Buchman vroeg een subsidie van de Amerikaanse overheid aan, voor het bevorderen van innovatieve healthcare modellen in de VS. De aanvraag die hij namens Emory indiende, moest uitkomst bieden voor het toenemend tekort aan artsen en verpleegkundigen die opgeleid zijn voor intensive care. “Het aantrekken van gespecialiseerde artsen was een probleem in dit deel van de VS”, aldus Buchman. “We gebruikten de subsidie om twee oplossingen te onderzoeken. We hebben een in-huis opleiding opgezet voor advanced practice providers (APP’s), verpleegkundig specialisten en physician assistants die in ICU’s door de gehele organisatie zouden kunnen werken. Vervolgens hebben we onze eICU monitoring centrum ingericht om APP’s die aan het bed werken, te ondersteunen. De eICU oplossing stelt experts op afstand in staat om razendsnel te schakelen tussen bedden, ICU’s en ziekenhuizen die tot 400 km van elkaar verwijderd zijn. Die experts blijven niet bij één bed hangen maar kunnen met een druk op de knop (of een elektronisch alert) worden opgeroepen om advies en ondersteuning te bieden op een niveau dat anders niet mogelijk zou zijn.”

Overzicht

Volgens Buchman zijn er twee hordes die genomen moeten worden om ‘Right Care, Right Now’ te bieden. “Allereerst moet het team direct toegang hebben tot patiëntgegevens. Ten tweede moet het juiste expertise aanwezig zijn, gericht op de directe behoefte van de patiënt, de familie en het team aan het bed.”

Hiddleson is het met hem eens. “De eICU-oplossing was onze eerste, beste en enige keuze. Met subsidie van de overheid hebben we een eICU opgezet als TeleHealth pilot en via een beveiligd netwerk een verbinding gemaakt met ICU’s die deze ondersteuning het hardst nodig hadden. In de eICU bekijkt de gespecialiseerde staf de vitale functies van de 150 patiënten en heeft men toegang tot hun medische gegevens. Iedere fysieke ICU-kamer heeft bovendien een videoverbinding om snel met de eICU te kunnen schakelen.”

We willen u graag informeren en inspireren, dus meld u aan wij houden u op de hoogte van de laatste Medisch Perspectief artikelen.

De eICU oplossing stelt experts op afstand in staat om razendsnel te schakelen tussen bedden, ICU’s en ziekenhuizen die tot 400 km van elkaar verwijderd zijn.”

dr. Timothy Buchman

Emory eICU Center

Persoonlijk en betrokken

De radicaal andere benadering van acute zorg moest wel zorgvuldig worden ingebed in de organisatie. “Het concept werd per ICU uitgerold. We bezochten iedere unit persoonlijk om uit te leggen wat er zou veranderen en waarom”, gaat Hiddleson verder. “Vooral bij verpleegkundigen leefde de angst voor een ‘Big Brother’ scenario, dat er voortdurend iemand over hun schouder mee zou kijken. Zien is geloven, daarom nodigden we verpleegkundigen uit om vier uur mee te draaien hier in de Clinical Operations Room van het eICU. Zo konden zij het zorgaanbod van deze kant ervaren en leren van de ervaringen van hun collega’s hier. Die ervaring werkt beter dan welke presentatie ook. Onze verpleegkundigen op de eICU hebben ook een liaisonprogramma opgezet, als eerste ‘point of contact’ voor verpleegkundigen in de fysieke ICU’s. Dat bevordert de onderlinge betrokkenheid.” De meeste weerstand ebt na een paar maanden weg. Soms eerder, merkt Hiddleson op, als een interventie door de eICU op afstand helpt om ter plekke een leven te redden. 

Menselijk contact

Patiënten omarmden het concept vrijwel direct. “Zij krijgen een hand-out bij opname en het concept wordt iedere dienst opnieuw kort uitgelegd door het zorgteam in de ICU”, aldus Hiddleson. “De meeste families geven aan dat zij het alleen maar prettig vinden dat er een tweede team is dat hun geliefde voortdurend in de gaten houdt en hun toestand blijvend monitort. In de vijfenhalf jaar dat het programma nu loopt, hebben maar twee op de 40.000 patiënten het eICU als een inbreuk ervaren. De videoverbinding helpt daarbij: je kunt dan ook de gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal van de ander zien. Zo blijft het contact op afstand menselijk. Nieuwe medewerkers leiden we ook bewust op in customer service en betrokkenheid.”

Zorg op afstand

Het menselijke aspect van de eICU werkt heel goed, ook op een afstand van 18,000 km. Artsen en verpleegkundigen van Emory eICU Center worden voor periodes tot drie maanden in Australië gestationeerd. Zij kunnen daar overdag werken en de nachtdienst van hun collega’s in de VS overnemen. Buchman: “Nachtwerk is funest voor je gezondheid. Door de eICU zo in te richten, kunnen we 24-uurs zorg bieden zonder het gehele team nachtdiensten te laten draaien. Een beveiligde verbinding zorgt ervoor dat het precies zo werkt als thuis in de VS. Zorgprofessionals en hun patiënten in de ICU’s in Atlanta merken echt geen verschil – behalve als we de camera aanzetten en hun de zon laten zien! In Atlanta hebben we een klein back-up nachtteam achter de hand, voor het geval dat er technische storingen zijn. Onze zorgprofessionals vinden het geweldig – de meeste geven zich op om opnieuw een tijdje in Australië te werken.”

Kennis behouden en service verlengen

Het Emory eICU Center monitort inmiddels 158 bedden in vijf regionale ziekenhuizen. De zorg is goed geregeld en patiënten voelen zich in goede handen. Ook blijkt het zeer efficiënt: volgens onafhankelijk onderzoek is de besparing per patiënt $1486,271. En er is een ander belangrijk pluspunt: artsen en verpleegkundigen kunnen hun loopbaan verlengen en langer kennis delen. “Het werk in de eICU is fysiek minder belastend, met name voor verpleegkundigen”, zegt Hiddleson. “Dat stelt hen in staat langer hun kennis en ervaring te delen met jongere collega’s. Veel van onze oudere verpleegkundigen vinden het fijn om er langer te kunnen zijn voor patiënten en hun families.”

“Zorg is mensenwerk”, besluit Buchman. “Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat zorgprofessionals plezier en gemak ervaren in hun werk. Het eICU concept levert winst op, niet alleen omdat de zorg aan patiënten naadloos is maar ook omdat het zorgt voor voldoende experts om die zorg te leveren.”