May 20, 2022 door Martini Ziekenhuis
Leestijd: 6– 8 minuten

Een patiëntmonitoringssysteem om alle brandwondenpatiënten overal goed te bewaken

Een patient
Het nieuwe patiëntmonitoringsysteem dat ziekenhuis-breed is uitgerold in het Martini Ziekenhuis biedt extra voordelen voor het Brandwondencentrum van het ziekenhuis. “We kunnen de patiënten nu overal goed in de gaten houden, zelfs in de koffiekamer.”

In 2017 besloot het Martini Ziekenhuis dat het tijd was om de oude patiëntmonitoren in het hele ziekenhuis te vervangen. Er werd een investeringstraject opgestart en met alle betrokken afdelingen een plan geschreven met voorwaarden waaraan de nieuwe apparatuur moest voldoen. Een aantal fabrikanten werd uitgenodigd om een demoruimte in te richten in het ziekenhuis. Het voorstel van Philips paste het beste bij de vraag van het ziekenhuis.

“Philips biedt een goede netwerkinfrastructuur en een goede koppeling met HiX, ons elektronisch patiëntendossier”, zegt Peter van Twisk, als Medisch Instrumentatie Technicus nauw betrokken bij het proces. “Ook is de apparatuur zelf prettig te bedienen en biedt het veel mobiliteit en flexibiliteit – zeker de IntelliVue X3 patiëntmonitoren waar we uiteindelijk voor hebben gekozen.”

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?
Abonneer je nu op de Medisch Perspectief nieuwsbrief en ontvang maandelijks relevante artikelen over innovaties in de zorg. Al ruim 9000 vakgenoten gingen je voor.
Aanvullende eisen
De vervanging werd ziekenhuis-breed uitgerold. Het Brandwondencentrum was een van de laatste afdelingen om over te stappen op de nieuwe monitoren. “We hadden in 2015 nog nieuwe monitoren gekregen”, legt Leo Bolhuis, brandwondenverpleegkundige, uit. “Andere afdelingen kregen daarom prioriteit.”

Vanwege de specialistische zorg die geboden wordt binnen het Brandwondencentrum, had de afdeling een aantal aanvullende eisen ten aanzien van de nieuwe apparatuur. Zo waren er verschillende types patiënten waarmee rekening gehouden moest worden. Ook was het een harde eis dat bediening van de apparatuur op afstand mogelijk moest zijn. Daarom maakte Philips een nieuwe demo-opstelling, waarin ook de allerlaatste apparatuur, zoals de IntelliVue MX 750, kon worden uitgeprobeerd.

 

Flexibiliteit
Dynamische zorg zoals op het Brandwondencentrum vraagt om dynamische oplossingen. Met behulp van de demo-opstelling kon het Martini Ziekenhuis samen met Philips tot een goede keuze komen. “Het was een groot voordeel dat we voor iedere type patiënt een andere type monitor konden kiezen”, licht Bolhuis toe. “Op de vier kamers voor IC-patiënten hebben we de IntelliVue MX750, met een mooi groot scherm waarmee je hun toestand goed kunt bewaken. Voor medium care patiënten die kortstondig worden gemonitord, hebben we gekozen voor de MX550. En voor de kamers waarvoor we eerder geen monitor hadden, hebben we in het kader van uniformiteit de X3-serie gekozen. Die biedt er een handzame oplossing voor dagelijkse controles en postoperatieve bewaking. Patiënten worden namelijk ook op deze kamers verkoeverd. Nu hoeven we niet meer met monitoren te slepen: ze zijn er al. Zo konden we optimaal gebruik maken van de keuzemogelijkheden die Philips bood.”


Op afstand bedienbaar
De nieuwe monitoren moesten ook op afstand bedienbaar zijn. Bolhuis: “Om kwetsbare patiënten op de IC-kamers te verplegen, moet soms beschermende kleding worden aangetrokken. Je kunt dan niet snel of gemakkelijk naar binnen bij een alarm. Daarom moesten we de mogelijkheid hebben om patiënten individueel op afstand te kunnen bewaken. Ook dat heeft Philips slim weten op te lossen, binnen ons netwerk.”

Om één op één bediening mogelijk te maken vanaf de centrale post in het Brandwondencentrum werd de ActiveDisplay 75 ingezet. Martini Ziekenhuis was het eerste ziekenhuis om dit nieuwe systeem toe te passen. Het draait binnen het netwerk van het ziekenhuis en voldoet dus aan dezelfde hoge eisen met betrekking tot veiligheid. Een bijkomend voordeel is dat er geen Windows updates of patches hoeven te worden geïnstalleerd. Met de combinatie van IntelliBridge en ActiveDisplay75 heeft het Brandwondencentrum altijd en overal alle data voor handen om de zorg verder toe te spitsen op de patiënt en nog betere resultaten te boeken.

 

Minimale downtime
De demo-opstelling bood een mooie basis waarop de afdeling Medische Techniek verder kon bouwen. “Tijdens zo’n demo ben je eigenlijk al aan het bouwen aan je afdelingsconfiguratie”, aldus Van Twisk. “We hebben tijdens de voorbereiding ook goed gekeken naar kleine maar belangrijke details zoals de ophangingspunten voor de nieuwe monitoren. Vaak wordt dat vergeten maar dat zorgt ervoor dat je op de dag van uitrol veel sneller klaar bent. Ook de centrale post was helemaal voorbereid en zelfs aangemeld binnen het netwerk. Zo bleef de downtime minimaal: we waren binnen één dag klaar. Dat is prettig, want je hebt te maken met een draaiende afdeling die door moet kunnen gaan met patiëntzorg.”


Altijd zicht op patiënten

Inmiddels zijn de nieuwe monitoren volop in gebruik. De ervaringen zijn positief. Bolhuis: “Dankzij IntelliBridge kunnen we nu andere apparatuur integreren in het scherm en daarmee ook buiten zicht houden op parameters zoals beademing en alarmen horen. Zo hebben we overzicht en dat is een enorm voordeel ten opzichte van vroeger. Het is nu ook mogelijk om via een scherm in de koffiekamer alle kamers te monitoren en dus altijd goed zicht te hebben op de toestand van alle patiënten.” Dit is gerealiseerd door een meekijkscherm van de centrale post in de koffiekamer op te hangen.

 

Innovatief contract
Bij gebruik hoort ook onderhoud. Martini Ziekenhuis heeft ervoor gekozen om dat uit te besteden. Van Twisk: “We doen wel eerste- en tweedelijnsstoringen in huis. Zo krijgen we zelf meer affiniteit met de apparatuur en kunnen we sneller storingen oplossen. Binnen ons samenwerkingscontract zijn ook onderdelen gedekt. We hebben zelfs een aantal reservemonitoren staan, zodat we bij storing één op één kunnen wisselen. Zo kan de zorg continu doorgaan.”

Een punt van aandacht was het feit dat veel apparatuur gebruik maakt van accu’s, die na gemiddeld drie tot vier jaar vervangen. “Dat is een grote kostenpost. In overleg met Philips hebben we daarom het accu-contract bedacht. We investeren ieder jaar een vast bedrag zodat accu’s vervangen worden wanneer dat nodig is.” Deze aanvulling op het contact wordt inmiddels ook in andere ziekenhuizen toegepast.

Het is prettig om weer terug te zijn bij Philips, besluit Bolhuis tevreden. “We hadden al eerder goede ervaringen met het bedrijf en zijn opnieuw tevreden over de apparatuur én de samenwerking.”

1
Selecteer je interessegebied
2
Contactgegevens

We gaan graag met je in gesprek.

Hoe kunnen we je helpen?

1
2
Contactgegevens

You are about to visit a Philips global content page

You are about to visit the Philips USA website.

You are about to visit a Philips global content page

You are about to visit the Philips USA website.

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.