Blijf het grotere

'Blijf het grotere plaatje zien, ook bij kleinere innovaties'

Hoe sorteert Zuyderland voor op het ziekenhuis van de toekomst? Een interview met Chief Information Officer Bert Pfeiffer.

We willen je graag informeren en inspireren, meld je aan en blijf op de hoogte van de laatste Medisch Perspectief artikelen.

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van gezondheidszorg? Meld u gratis aan voor de Medisch Perspectief nieuwsbrief.

Contactinformatie

* Dit veld is verplicht
*

Contactgegevens

*
*
*

Bedrijfsgegevens

*
*
*

In de gezondheidszorg zijn steeds meer eHealth of IT-toepassingen beschikbaar om de zorg voor en ervaring van patiënten te optimaliseren. Hoe sorteert Zuyderland voor op het ziekenhuis van de toekomst? Een interview met Bert Pfeiffer, werkzaam als Chief Information Officer bij deze Limburgse zorginstelling. 
Clock Blue S Image
Gemiddelde leestijd: 
6 – 8 min
Je kunt jezelf gemakkelijk verliezen in technische details als je bezig bent met een innovatie project."

Bert Pfeiffer

Chief Information Officer bij Zuyderland

 

Hoe zijn jullie op het idee gekomen van de Smart Health Center routekaart?

 

"In 2015 is Zuyderland ontstaan uit een fusie van twee zorgorganisaties, Atrium en Orbis. Samen zijn we nu het grootste topklinische ziekenhuis van Nederland, en onder Zuyderland vallen ook nog verpleeg- en verzorgingstehuizen, thuiszorg en thuishulp. Toen de fusie was afgerond, vonden we het belangrijk om vooruit te kijken. Hoe zien  het ziekenhuis van 2025 of 2030 eruit?

 

We zijn begonnen met het formuleren van uitgangspunten. Waar willen we eigenlijk naar toe in de toekomst? Wat is onze stip op de horizon? Voor ons was dat het leveren van ‘de beste zorg, zo thuis mogelijk’. We weten wat er op ons afkomt: er moet iets veranderen om de zorg betaalbaar te houden. 

 

Hoe doe je dat? Dat begint bij preventie bij de patiënten die al bij je in behandeling zijn, dus proberen te voorkomen dat ze meer in het ziekenhuis komen dan nodig. En als ze in het ziekenhuis liggen, hoe kunnen we dan dat verblijf zo prettig en kort mogelijk houden, zodat ze thuis of in een verzorg- of verpleegtehuis kunnen herstellen?"

 

Hoe werden die doelstellingen vervolgens door vertaald naar innovaties?

 

"Met deze doelen voor ogen, kom je er al gauw op uit dat medische technologie een primaire driver gaat zijn om deze veranderingen mogelijk te maken. Dat betekent dat je als ziekenhuis een verschuiving moet maken van bricks naar bytes; meer doen met technologie, waardoor mensen minder vaak fysiek in het ziekenhuis hoeven te zijn.

 

Elke innovatie die we overwegen wordt langs de doelstelling gelegd: past dit binnen wat we willen bereiken? Als dat zo is, dan gaat een groep aan de slag met het uitwerken van een proof of concept om te toetsen of het werkt in de praktijk. Als dat zo is, dan gaan we kijken of we de oplossing schaalbaar kunnen maken en uitrollen binnen de hele organisatie."

blijf-het-groterethumb

Wie is binnen het ziekenhuis verantwoordelijk om dit vorm te geven?

 

"We zijn in eerste instantie begonnen om een innovatieteam op te zetten vanuit de IT-afdeling, dat zou gaan kijken naar innovaties en hoe we die versneld zouden kunnen implementeren. Dat is toegegroeid naar een bredere innovatielab-omgeving, waarin onze innovatiecoaches werken met verschillende externe partners en interne stakeholders. Voor elke innovatie is het belangrijk dat je de organisatie kunt meekrijgen, dus is het belangrijk om ook verschillende afdelingen in een vroeg stadium te betrekken."

 

Kun je een voorbeeld geven van een innovatieproject?

 

"Onder druk van COVID-19 hebben we binnen een paar weken tijd beeldbellen geïntroduceerd voor patiënten, zodat fysieke afspraken niet meer absoluut nodig waren.  Ook hebben we de RING-deurbel in de eerste weken van corona omgebouwd naar een soort bewakingscamera voor verpleegafdelingen. Hierdoor hoefden verpleegkundige niet steeds de kamers op van COVID-(verdachte) patiënten en hoefden ze zich minder vaak om te kleden. Virtual Reality-technologie zetten we in om rondleidingen op afstand mogelijk te maken en gevoelens van stress, angst en pijn bij patiënten te verlagen. Verder zijn we aan het nadenken over het toepassen van biosensoren om patiënten eerder en toch verantwoord thuis te kunnen laten herstellen."

 

Heeft de coronacrisis dit soort innovaties versneld?

 

"Het heeft ons in elk geval sterker doen beseffen dat we technologie nodig hebben om de huidige en toekomstige uitdagingen in de zorg aan te pakken. Dat geldt voor beeldbellen, het monitoren van patiënten op afstand, maar voor veel meer; denk aan het uitwisselen en analyseren van patiëntdata om betere zorg te kunnen bieden.

 

We zijn ons ervan bewust dat we als organisatie onze IT-infrastructuur daarop moeten voorbereiden. Dat betekent in de basis een geïntegreerde IT-omgeving die koppelingen tussen systemen mogelijk maakt, en daarbovenop een laag waarop je vrij eenvoudig nieuwe apps en functionaliteiten kunt ontwikkelen. Dat is complex, maar het kan - en het is nodig om het virtuele ziekenhuis te worden dat we in de toekomst willen zijn."

Welk advies zou je vanuit je ervaring willen meegeven aan andere ziekenhuizen die ook op deze manier willen innoveren?

 

"Ik doe dit nu anderhalf jaar en het voelt eigenlijk als één groot leermoment. Het belangrijkste is misschien wel dat je moet proberen het grotere plaatje te blijven zien. Je kunt jezelf gemakkelijk verliezen in technische details als je bezig bent met een innovatieproject. Alles wat je doet moet het einddoel dienen; in ons geval dus het leveren van de beste zorg, zo veel mogelijk thuis."

 

Welke rol speelt een technologiepartners als Philips in het innovatieproces?

 

"We hebben nu en in de toekomst veel verschillende technologische oplossingen nodig, en het is belangrijk dat deze goed met elkaar integreren. Philips kan in een heel groot deel van onze behoeftes voorzien en is daarom voor ons een logische partner.

 

Maar net zo belangrijk is dat je dit als ziekenhuis niet alleen kunt. We werken niet alleen samen met Philips als gezondheidstechnologiebedrijf, maar ook met zorgverzekeraar CZ en adviesbedrijf Accenture. Onze partners helpen ons om te zien wat er mogelijk is, en om er de energie in te stoppen om die innovaties mogelijk te maken. Het is niet meer zo dat wij bepalen dat we een product nodig hebben, een bestelling plaatsen en dat Philips die dan levert. We denken in een partnership samen na over hoe we technologie kunnen inzetten om onze ambities waar te maken. Philips wil daar graag met ons samen over nadenken, met een flinke dosis creativiteit en energie."

Defibrillator

Meer weten over onze werkwijze?

Digitalisering, innoveren en opschalen zijn grote uitdagingen in de zorg. Deze samenwerking met Zuyderland en Accenture is een nieuwe methode voor ons bij het implementeren van innovatieve oplossingen in de zorg. Heb je interesse in samenwerking op innovatie- en digitaliseringsprojecten? Of wil je meer weten over onze werkwijze? Neem vrijblijvend contact op.
*

Contactinformatie

* Dit veld is verplicht
*
*
*
*
*
*
*
*
*
Door uw reden voor contact op te geven, kunnen wij u beter van dienst zijn.
We work with partners and distributors who may contact you about this Philips product on our behalf.
*
*

Final CEE consent

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.