10 innovatieve voorbeelden van eHealth in actie

Hoe zal dit nieuwe tijdperk van virtuele zorg eruitzien na de pandemie? Tien voorbeelden van eHealth die een kijkje geven in de toekomst.

We willen je graag informeren en inspireren, meld je aan en blijf op de hoogte van de laatste Medisch Perspectief artikelen.

Tijdens de COVID-19-pandemie hebben zorgverleners overal ter wereld gebruik gemaakt van eHealth om patiënten te kunnen blijven helpen. Maar hoe gaat zorg eruitzien ná de pandemie? Hier volgen tien voorbeelden van eHealth die een kijkje geven in de toekomst van de zorg. De voorbeelden laten zien hoe eHealth op verschillende vlakken een betere ervaring kan bieden voor personeel en patiënten, maar ook het bereik van zorg kan vergroten.

Clock

Gemiddelde leestijd: 
6 – 8 min

1. Patiënten op afstand screenen en betrekken voordat ze een zorginstelling betreden

Een van de voorbeelden van eHealth die tijdens de pandemie ontstaan is (en waarschijnlijk ook na de pandemie zal blijven bestaan) is het is online screenen van patiënten voorafgaand aan een bezoek aan een zorgprofessional.

Sinds de start van COVID-19 maken ziekenhuizen, huisartsen en thuiszorgorganisaties gebruik van online vragenlijsten voor de triage en het volgen van vermoedelijke coronaviruspatiënten, waarbij callcenters contact opnemen met risicopatiënten voor aanvullende informatie voordat ze naar een  zorgverlener worden doorverwezen. Dit heeft geholpen te voorkomen dat zowel personeel als patiënten worden blootgesteld aan onnodige risico’s. De beperkte beschermingsmiddelen konden zo worden gebruikt waar ze het meest nodig waren.

Hoewel de risico's zullen afnemen, zijn er veel andere redenen waarom online screening en tools voor patient engagement op grotere schaal zullen worden toegepast; denk aan meer gemak, een meer betrokken patiënt en het potentieel om de opnameduur in het ziekenhuis te verkorten.

Online leefstijl coaching zou bijvoorbeeld kunnen helpen om patiënten voorafgaand aan een chirurgische ingreep, waarvoor ze normaal gesproken een paar dagen in het ziekenhuis moeten blijven, in een betere fysieke conditie te krijgen. Met gezondheidsbewaking op afstand als vangnet na ontslag uit het ziekenhuis, kunnen patiënten mogelijk eerder naar huis terugkeren om te herstellen in het comfort van hun huis.

guido_zonneveld
Nu COVID-19 een blijvende stempel heeft gedrukt op de gezondheidszorg, zal de komende jaren waarschijnlijk een verdere uitbreiding van tele-ICU-programma's over de hele wereld te zien zijn."

2. Verbeteren van patiëntcommunicatie en -planning

In een tijd waarin we binnen enkele seconden een vlucht of hotelkamer online kunnen boeken, kan het oppakken van de telefoon om een afspraak te maken bij een zorginstelling nogal omslachtig voelen. Gelukkig is de gezondheidszorg is nu snel een inhaalslag aan het maken met de komst van online planningstools waarmee patiënten eenvoudig een afspraak kunnen maken - waarbij tegelijkertijd de beschikbaarheid van personeel en locatie worden geoptimaliseerd.


Zodra patiënten hun afspraak hebben gepland, kan continue digitale patiëntenbetrokkenheid hen verder helpen. Dit kan ook de kans verkleinen dat patiënten niet komen opdagen op hun afspraak, een veelvoorkomende uitdaging in de gezondheidszorg. Op de radiologie afdeling kan het percentage van patiënten die niet komen opdagen bijvoorbeeld oplopen tot wel 7% [1], wat vermijdbare vertragingen in diagnose en behandeling, onderbrekingen van het proces en financiële verliezen tot $ 1 miljoen [2] tot gevolg heeft.

Tijdens de pandemie hebben vooraanstaande radiologiecentra in binnen- en buitenland gepersonaliseerde sms-berichten gebruikt om patiënten te herinneren aan hun komende onderzoek, en hen op hun gemak gesteld door links naar veiligheidsprotocollen en andere educatieve inhoud te delen. Ze hebben ook hun incheckprocedures gedigitaliseerd, zodat patiënten met een sms kunnen inchecken zodra ze in het ziekenhuis zijn aangekomen. Medewerkers ontvangen een automatische melding via het EPD-systeem en kunnen een sms-bericht terugsturen zodra ze klaar zijn om de patiënt te zien zodat patiënten niet persé in de wachtkamer hoeven te wachten.

guido_zonneveld

3. Ondersteuning voor verwerving van medische beelden op afstand

Naast tools voor eHealth die patiënten met zorgverleners verbinden, is het gebruik van tools voor eHealth tussen zorgaanbieders het afgelopen jaar ook enorm gestegen, waardoor zorgprofessionals nieuwe en innovatieve manieren krijgen om samen te werken. Zelfs als ze op verschillende locaties werken.

Een van die innovaties in medische beeldvorming, het Radiology Operations Command Center genaamd, stelt ervaren radiologen en technici in staat om minder ervaren of gespecialiseerde collega's op afstand te trainen, te begeleiden en bij te staan. De kracht van dit concept is dat het realtime samenwerking en ondersteuning mogelijk maakt. Dit helpt om een consistente beeldkwaliteit op verschillende locaties te garanderen, waardoor de noodzaak tot onnodige herhalingsscans die zowel patiënten als personeel belasten, tot een minimum wordt beperkt.

Als bijkomend voordeel kan dit virtuele model ook toegang tot geavanceerde beeldvorming zoals MR en CT uitbreiden, bijvoorbeeld dichter bij de woonplaats van patiënten of op andere tijdstippen. Dit biedt patiënten niet alleen meer gemak, maar betekent ook dat ze een grotere kans hebben op tijdige diagnose en behandeling.gen, waardoor zorgprofessionals nieuwe en innovatieve manieren krijgen om samen te werken, zelfs als ze kilometers van elkaar verwijderd zijn.


Een van die innovaties in medische beeldvorming, het Radiology Operations Command Center genaamd, stelt deskundige beeldvormingstechnici in staat om minder ervaren of gespecialiseerde collega's op een satellietlocatie op afstand te trainen, te begeleiden en bij te staan. De kracht van dit concept is dat het realtime samenwerking en ondersteuning via 'over de schouder meekijken' mogelijk maakt, terwijl de patiënt zich op de scannertafel bevindt. Dit helpt om een consistente beeldkwaliteit op verschillende locaties te garanderen, waardoor de noodzaak tot onnodige herhalingsscans die zowel patiënten als personeel belasten, tot een minimum wordt beperkt.

Als bijkomend voordeel kan dit virtuele hub-and-spoke-model ook toegang tot geavanceerde beeldvorming zoals MR en CT op meer locaties uitbreiden, dichter bij de woonplaats van patiënten, op flexibelere tijden. Dit biedt patiënten niet alleen meer gemak, maar betekent ook dat ze een grotere kans hebben op tijdige diagnose en behandeling, waar ze ook wonen.

guido_zonneveld

4. Echografie-expertise aan het bed met live samenwerking op afstand

Tele-echografie is een van de vele voorbeelden van opkomende eHealth die kan helpen om specialistische kennis breder beschikbaar te maken in een gezondheidsnetwerk, met name in afgelegen streken waar er mogelijk een tekort is aan gespecialiseerd personeel.

Hoewel echografietechnologie steeds gemakkelijker te bedienen wordt, vereist het nog steeds een relatief hoog niveau van handmatige vaardigheden, vooral in complexere klinische gevallen. Door gebruik te maken van een live samenwerkingsplatform dat geïntegreerd is in een echografiesysteem, kan een ervaren echoscopist in een stadsziekenhuis een collega op een afgelegen locatie ondersteunen bij het uitvoeren van het onderzoek.

Een gespecialiseerde arts kan hetzelfde tele-echografieplatform gebruiken om de patiënt onmiddellijk gerust te stellen en de onderzoeksresultaten op afstand uitleggen, waardoor patiënten de stress van één of twee weken moeten wachten op hun resultaten wordt bespaard.

guido_zonneveld

5. Interventionele artsen in staat stellen te leren zonder hun laboratorium te hoeven verlaten

Intervenionele artsen die beeldgestuurde minimaal invasieve procedures uitvoeren, zijn ook begonnen gebruik te maken van virtuele samenwerkingsplatforms om peer-to-peer-onderwijs te blijven bieden - zelfs als ze niet in dezelfde ruimte kunnen zijn vanwege reisbeperkingen met betrekking tot COVID.

Diepgaande kennis van nieuwe en zeer gespecialiseerde interveniërende procedures kan beperkt zijn tot een kleine groep artsen. Normaal gesproken zouden deze experts fysiek aanwezig zijn in een interventiekamer om een minder ervaren gebruiker on-the-job training te bieden. Door middel van virtuele samenwerking kunnen ze over de schouder van hun collega meekijken via webcams die aan het plafond van de interventieruimte zijn gemonteerd. Evenzo kunnen technische experts - die alle ins en outs van een specifiek behandelingsapparaat of interventiesysteem kennen - worden ingeschakeld voor ondersteuning op afstand voor, tijdens en na de procedure.

Hoewel het nog pril is en er nog verder moet worden getest, zijn de eerste ervaringen met dit soort cloudgebaseerde samenwerking zeer bemoedigend. Een studie toonde bijvoorbeeld aan hoe een gespecialiseerde arts in Canada met succes toezicht hield op het eerste Amerikaanse gebruik van een nieuw type implantaat voor de behandeling van aneurysma's in de hersenen, door middel van bidirectionele audiovisuele streaming en met beelden die werden gedeeld op een anonieme, HIPAA-conforme manier [3]. In de toekomst kan men zich een ruimer gebruik van dergelijke hulpmiddelen voorstellen voor de snelle verspreiding van kennis - met deskundige gespecialiseerde artsen die hun eigen educatieve video's dicteren, annoteren en veilig delen.

guido_zonneveld

6. Intensive care-teams op afstand ondersteunen

Tele-IC's zijn een ander goed voorbeeld van hoe eHealth de zichtlijn van artsen kan uitbreiden naar elk ziekenhuis in het land - of zelfs de wereld.

Onder leiding van een intensive care-team in een centrale bewakingsfaciliteit (vergelijkbaar met een luchtverkeersleidingscentrum) zorgen tele-IC's ervoor dat patiënten op afstand worden bewaakt en naar de meest geschikte zorgomgeving worden overgebracht. Intensivisten en verpleegkundigen in de centrale hub worden ondersteund door camera's, telemetrie en geavanceerde datavisualisatie om hun collega's aan het bed te helpen, waar ze zich ook bevinden. Kunstmatige intelligentie en algoritmes waarschuwen zorgverleners voor vroege indicaties van verslechtering van de patiënt, zodat ze snel kunnen ingrijpen wanneer dat nodig is.

Tele-IC oplossingen hebben in verschillende landen een rol gespeeld bij het verlenen van acute zorgondersteuning, wanneer de IC’s onder druk stonden vanwege het aantal coronapatiënten. Vóór de pandemie hebben tele-IC's hun waarde al bewezen bij het oplossen van tekorten aan IC-personeel. Via een tele-IC’s kunnen intensive care-teams in Australië bijvoorbeeld patiënten in een Amerikaans ziekenhuis monitoren om de belasting van de nachtdient te verminderen. Nu COVID-19 een blijvende stempel heeft gedrukt op de gezondheidszorg, zal de komende jaren waarschijnlijk een verdere uitbreiding van tele-IC-programma's over de hele wereld te zien zijn.

guido_zonneveld

7. Patiënten volgen met draagbare biosensoren

Hoe gaat patiëntbewaking op afstand zich verder ontwikkelen? De verwachting is dat draagbare sensoren een groot deel van het antwoord kunnen zijn. Deze sensoren worden op de borst gedragen en kunnen vitale functies zoals ademhalingsgegevens en hartslag meten en verzenden, evenals andere patiëntgegevens zoals houding en activiteit.

Na de uitbraak van COVID-19 en het tekort aan persoonlijke beschermingsmiddelen, hebben ziekenhuizen veel baat gehad bij het gebruik van draagbare sensoren om patiënten op speciale COVID-19-afdelingen nauwlettend te volgen zonder het personeel bloot te stellen aan onnodige risico's. Maar de toepassing reikt veel verder - van laag-risicosituaties in het ziekenhuis tot aan het huis van mensen.

In Nederland heeft Philips onlangs een nieuwe draagbare sensor gelanceerd die artsen kan helpen patiënten te volgens tijdens de overgang van het ziekenhuis naar de thuissituatie. De sensor verstuurt veertien dagen lang elke vijf minuten vitale gegevens van de patiënt naar het ziekenhuis. 

Op de lange termijn kunnen draagbare sensoren ook ondersteuning bieden voor monitoring op afstand van chronische ziekten zoals COPD als de zorg naar huis wordt verplaatst. De mogelijke voordelen zijn duidelijk; meer comfort voor de patiënt, lagere zorgkosten en de mogelijkheid om eerder in te spelen op verslechtering van de patiënt om vermijdbare heropname in het ziekenhuis te voorkomen.

guido_zonneveld

8. Aanstaande moeders op hun gemak stellen via bewaking op afstand

Een grote bevolkingsgroep die baat zal hebben bij nieuwe bewakingstechnologieën zijn zwangere moeders, vooral degene die risico lopen op complicaties. Nu veel vrouwen zich zorgen maken over de impact van COVID-19-infectie op de zwangerschap [4], heeft de pandemie de waarde van prenatale zorg op afstand duidelijk gemaakt.

Door gebruik te maken van een draadloze pad en wegwerp-elektrodepleisters geplaatst op de buik van de vrouw, kunnen zorgverleners de vitale functies van zowel moeder als baby op afstand volgen om onnodige fysieke interacties te verminderen. De aanstaande moeders hoeven de pleisters niet te plaatsen en te verwijderen - ze kunnen ze zelfs onder de douche dragen of terwijl ze slapen.

Na de pandemie verwachten we een verdere acceptatie van verloskundige bewaking op afstand, waardoor vrouwen met een hoog risico meer gemoedsrust krijgen terwijl ze nauw contact blijven houden met hun zorgverleners.

guido_zonneveld

9. Mondgezondheid bevorderen via virtueel tandartsbezoek

Op de lijst van voorbeelden van eHealth die door COVID-19 zijn versneld, mag tele-tandheelkunde niet ontbreken - omdat het precies het soort gemak en toegang biedt die de moderne zorgconsument gewend is.


Tele-tandheelkunde biedt patiënten de mogelijkheid om een tandarts te raadplegen via een mobiele app, zonder de deur uit te hoeven of een afspraak te maken. Door foto's met een hoge resolutie van hun tanden te delen en specifieke problemen te markeren, kunnen ze een persoonlijke beoordeling en praktisch advies krijgen voor voortdurende verbetering van hun mondgezondheid.

Voor tandheelkundige professionals, van wie velen na de pandemie zijn overgestapt op virtuele consulten, biedt tele-tandheelkunde een manier om tussen de bezoeken door in contact te blijven met patiënten, waardoor ze bijvoorbeeld tandvleesaandoeningen kunnen volgen.

guido_zonneveld

10. Eenvoudige toegang tot eHealth

Ondanks het potentieel van deze en andere voorbeelden van eHealth om de toegang tot zorg te verbeteren, ongeacht waar de patiënten wonen, heeft de pandemie ook zorgen aangewakkerd dat grote delen van de bevolking mogelijk worden uitgesloten omdat ze geen toegang hebben tot een betrouwbare internetverbinding [5].

Daarom is het belangrijk dat innovaties op het gebied van eHealth worden ondersteund door toegang tot zorg vooral in achtergestelde gemeenschappen.
 
Met dat doel voor ogen hebben we een in de VS gebaseerd concept ontwikkeld, het Virtual Care Station. Door een eHealth-omgeving die virtuele zorgdiensten levert op handige buurtlocaties te plaatsen, zoals een winkel of gemeentehuis, kunnen patiënten vanuit een privékamer chatten met een zorgverlener. Het Virtual Care Station is voorzien van een camera, verlichting en luidsprekers van hoge kwaliteit - allemaal specifiek ontworpen om de zorgverlener te helpen een goed beeld te krijgen van het aandachtsgebied van de patiënt, zoals een wond of huidprobleem.

 

Doe mee aan de ICT&Health openingsmanifestatie

Op 17 juni organiseert ICT&Health de Openingsmanifestatie. Neem (gratis) deel aan de Philips zij-sessie waarin we de uitkomsten van de Philips Future Health Index en de toekomst van virtuele zorg bespreken.

 

innovatieve

Philips Virtual Care Station

Het is een duidelijk teken van de toekomst: één waarin patiënten altijd en overal verbinding kunnen maken met hun zorgverleners, door middel van een slimme combinatie van bewaking thuis, eHealthbezoeken en fysieke toegangspunten in de buurt van de woonplaats van de patiënt.

 

Meer informatie met meer voorbeelden van eHealth

Lees voor meer informatie over enkele van deze en andere voorbeelden van eHealth:
 

·         Hoe digitaal patiëntenbeheer patiënten helpt hun bezorgdheid over COVID-19 te overwinnen

·         Oog in de lucht: hoe virtuele samenwerking de toegang tot zorg overal ter wereld kan verbeteren

·         Zorgtransities herdefiniëren - uitbreiden waar en wanneer zorg plaatsvindt

 

Hoe kan eHealth na de pandemie iets permanents worden? Drie medische deskundigen kijken naar de kansen en uitdagingen die voor ons liggen:
 

·         Wat heeft de toekomst in petto voor eHealth? Q&A met medische deskundigen

Referenties
[1] Rosenbaum JI, Mieloszyk RJ, Hall CS, Hippe DS, Gunn ML, Bhargava, P. (2018). Understanding Why Patients No-Show: Observations of 2.9 Million Outpatient Imaging Visits Over 16 Years. J Am Coll Radiol, 15(7):944-950.https://doi.org/10.1016/j.jacr.2018.03.053
[2] Rebecca J., Mieloszyk, J.I., Rosenbaum, C.S., Hall, U., Puneet B. (2018). The Financial Burden of Missed Appointments: Uncaptured Revenue Due to Outpatient No-Shows in Radiology. Current Problems in Diagnostic Radiology, 47(5): 285-286.https://doi.org/10.1067/j.cpradiol.2018.06.001
[3] Orru' E, Marosfoi M, Patel NV, et al. (2020). International teleproctoring in neurointerventional surgery and its potential impact on clinical trials in the era of COVID-19: legal and technical considerations. Journal of NeuroInterventional Surgery.https://doi:10.1136/neurintsurg-2020-017053
[4] Nanjundaswamy MH, Shiva L, Desai G, et al. (2020). COVID-19-related anxiety and concerns expressed by pregnant and postpartum women-a survey among obstetricians. Arch Womens Ment Health. 23(6):787-790. https://doi:10.1007/s00737-020-01060-w
[5] Bakhtiar M, Elbuluk N, Lipoff JB. The digital divide: How COVID-19's telemedicine expansion could exacerbate disparities. J Am Acad Dermatol. 2020;83(5):e345-e346. https://doi:10.1016/j.jaad.2020.07.043
[6] City of New York. De Blasio Administration Releases Internet Master Plan For City's Broadband Future. 2020.https://www1.nyc.gov/office-of-the-mayor/news/010-20/de-blasio-administration-releases-internet-master-plan-city-s-broadband-future

Young HCP FHI 2020

Monitor patiënten zowel binnen als buiten het ziekenhuis met één sensor

Philips lanceert de Healthdot sensor waarmee patiënten 14 dagen binnen en buiten het ziekenhuis gemonitord kunnen worden. Deze nieuwe draagbare sensor is ontwikkeld om in combinatie met Philips dataplatformen de transitie van zorg in het ziekenhuis naar de thuissituatie mogelijk te maken.

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van gezondheidszorg? Meld je gratis aan voor de Medisch Perspectief nieuwsbrief.

Contactinformatie

* Dit veld is verplicht

*

Contact details

*
*
*

Bedrijfsgegevens

*
*
*

*

Contactinformatie

* Dit veld is verplicht

*
*
*
*
*
*
*
*
*

Door uw reden voor contact op te geven, kunnen wij u beter van dienst zijn.

We work with partners and distributors who may contact you about this Philips product on our behalf.

*
*

Final CEE consent

You are about to visit a Philips global content page

Continue

You are about to visit a Philips global content page

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.