Autistische medewerkers vinden het vaak lastig om op het werk te praten over hun autisme. Dat is jammer, want zij zijn juist van grote toegevoegde waarde voor werkgevers. Zeker in deze tijd van arbeidskrapte, waarin het belangrijker dan ooit is om oog te hebben voor mensen die nu nog te vaak buitenspel staan in de maatschappij.
In mei postte collega Tristan Lavender een bericht op LinkedIn waarin hij, 16 jaar nadat bij hem de diagnose werd gesteld, voor het eerst openlijk sprak over zijn autisme. Ook deed hij een oproep aan werkgevers en werknemers om gezamenlijk het stigma te doorbreken. Zijn hartenkreet maakte veel reacties los.
Tristans bericht werd 400.000 keer bekeken en kreeg duizenden likes. Hij ontving privé-berichten waarin mensen aangaven zich in zijn verhaal te herkennen. Tristan: “Maar mensen schreven mij ook hoe lastig ze het vonden om hierover het gesprek aan te gaan met hun leidinggevende of collega’s. Ze zijn vaak huiverig voor de reacties van anderen, met name op het werk.”
Deze berichten gaven Tristan aanleiding om neurodiversiteit bespreekbaar te maken. Dat resulteerde in het opzetten van een netwerkgroep voor neurodivergente medewerkers binnen Philips.
Neurodiversiteit omvat niet alleen autisme maar ook onder meer ADHD, dyslexie en dyscalculie. De netwerkgroep heeft als doel om het begrip van neurodiversiteit binnen Philips te vergroten en op die manier bij te dragen aan een inclusieve werkomgeving waarin elk talent tot zijn recht komt, met de juiste ondersteuning.
Tristan, die bij Philips werkt als Senior Content Strategist, vertelt: “Een minder gangbaar brein kan veel innovatie toevoegen. Daarom zie ik mijn autisme als kracht. De realiteit is echter dat alleen al in Nederland 83.000 autistische volwassenen geen betaald werk hebben. Daarmee gaat veel uniek menselijk potentieel verloren. Voor elk bedrijf is neurodiversiteit belangrijk. Het is net als met biodiversiteit in de natuur: alle soorten zijn nodig.”
Het is net als met biodiversiteit in de natuur: alle soorten zijn nodig.
Tristan Lavender
Senior Content Strategist