Nieuwscentrum
Philips logo

jul 28, 2022

NRC: “Philips-logo straalt autoriteit en vertrouwen uit”

Gemiddelde leestijd: 1-3 minuten

Het logo van Philips, met de iconische sterren en golven, is wereldwijd bekend. Net als bij veel andere Nederlandse bedrijven is de huisstijlkleur van Philips blauw. Maar hoe komt dat? Is dat toeval of zit er een filosofie achter?

NRC Magazine maakte een themanummer over de kleur blauw. Daarbij staan ze ook stil bij de logo’s van het Nederlandse bedrijfsleven en vroegen Helen Keyes, Global Head of Brand, Communication & Digital design van Philips naar het waarom: “De robuuste blauwtint die wij voor ons logo gebruiken straalt autoriteit en betrouwbaarheid uit. Dat zijn belangrijke eigenschappen voor een bedrijf dat zich bezighoudt met de productie van medische apparatuur.”

De robuuste blauwtint die wij voor ons logo gebruiken straalt autoriteit en betrouwbaarheid uit. Dat zijn belangrijke eigenschappen voor een bedrijf dat zich bezighoudt met de productie van medische apparatuur.

Helen Keyes

Global Head of Brand, Communication & Digital design

Kleur bekennen

Veel grote beursgenoteerde bedrijven kiezen, net als Philips, voor blauw als dominante kleur in hun huisstijl. Neem bijvoorbeeld het hemelsblauw van KLM, het korenblauw van Albert Heijn of het ‘politie-blauw’. Ook de ANWB en rijksoverheid gaan bij het bepalen van hun visuele identiteit voor het veilige blauw en dat is niet zonder reden. Blauw roept namelijk positieve associaties op zoals loyaliteit, autoriteit, vertrouwen en professionaliteit.

Naast deze kleurenpsychologie speelt de positionering ten opzichte van concurrenten een rol. Waar sta je als bedrijf voor, welke waarden heb je en hoe onderscheidend durf je te zijn? Verder is het van belang om rekening te houden met digitale toegankelijkheid. Bepaalde kleurcombinaties en -contrasten werken online bijvoorbeeld beter dan andere. Belangrijk is ook dat de bedrijfskleuren over alle kanalen zo consistent mogelijk zijn.

Het Philips-blauw door de jaren heen

In het ruim 130-jarig bestaan van Philips heeft de huisstijl zich ontwikkeld; van kleurrijk in de beginjaren tot de bekende blauwtint van nu.

Philips woordlogo

In de jaren 20 van de vorige eeuw richtte het bedrijf zich onder andere op de technische ontwikkeling van de radio en waren in het haast poëtische beeldmerk met de golven en sterren de ‘radiogolven die door de nacht gingen’ te herkennen.

Philips maakte in de dertiger jaren een enorme groei door en de huisstijl evolueerde mee, onder leiding van Louis Kalff, de eerste designdirecteur van Philips. Er was ruimte voor kleur en dat kwam terug in de huisstijl: geel, paars en oranje. Ook kwam het eerste Philips-woordmerk in het logo te staan.

De huidige kleur versterkt waar we voor staan als merk, het is een iconische kleur en roept een vertrouwd gevoel op.

Helen Keyes

Global Head of Brand, Communication & Digital design

In 1968 stapte Philips over op blauw als huisstijlkleur. Disciplines als branding en het creëren van een corporate identity begonnen steeds meer te leven en standaardisatie en consistentie kregen meer aandacht.

Philips ontwikkelde zich tot een grote speler op het gebied van gezondheidstechnologie.
Rond 2008 werd het blauw van de huisstijlkleur donkerder waardoor de uitstraling levendiger, robuuster en verfijnder werd. Helen: “Onze kleur versterkt waar we voor staan als merk en roept een vertrouwd gevoel op.”

Lees het artikel: Een blauw bedrijfslogo? Dan vertrouwen wij u ons geld en ons leven toe - NRC

Deel op social media

Onderwerpen

Contact

Tommie Dijstelbloem

Tommie Dijstelbloem

Woordvoerder Philips Benelux

Tel: +31 6 19 28 83 20

You are about to visit a Philips global content page

Continue

You are about to visit a Philips global content page

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.