Abhijit Bhattacharya, CFO van Philips, werd recentelijk verkozen tot CFO van het jaar. In de nieuwe serie ‘De Bestuurskamer’ van het Financieele Dagblad vertelt hij over de invloed van de schietsport op zijn carrière. Abhijit behoort tot de top tien in Nederland in de categorie ‘klein kaliber geweer’.
In het interview vraagt FD-journalist Job Woudt of er een relatie is tussen de schietsport en zijn baan. “Dat verband is zeer sterk”, aldus Abhijit. “Als je een groot bedrijf leidt of de financiën ervan, doe je aan topsport. Het belangrijkste wat het me heeft geleerd, is dat je geen excuses mag bedenken. Als je niet wint en je verzint een goed verhaal waarom dat het geval is, luisteren de mensen één jaar misschien ook wel twee jaar, maar na een tijdje gaan ze toch echt luisteren naar degene die wel wint.”
Je moet ervoor zorgen de ruis uit een probleem te halen en proberen te begrijpen waar het werkelijk om gaat.
Abhijit Bhattacharya
CFO van Philips
Hij past de mentale training ook toe in zijn dagelijks werk. “Ik heb altijd uitdagingen op mijn bord. Je moet ervoor zorgen de ruis uit een probleem te halen en proberen te begrijpen waar het werkelijk om gaat. Je moet nadenken over de juiste aanpak, wie je ervoor inzet en hoe je zelf kunt helpen om het probleem op te lossen”, vertelt Abhijit. “Als je die stappen doorloopt, wordt het eigenlijk vrij simpel. Die procesgang is op zichzelf helemaal niet intellectueel hoogstaand. Maar als je in staat bent om het zo aan te pakken –de ene kwestie na het andere- dan komen de resultaten je kant op. Als je zaken opjaagt, verstoor je een systematisch, kalm proces en heb je geen resultaten.”
In Calcutta leerde hij een stevig fundament bouwen, Abhijit: “Je moet snappen hoe een fabriek werkt en de productie. Ook al was ik accountant, ik was heel vaak op de werkvloer. Als je weet wat er gebeurt, weet je ook hoe de resultaten zich ontwikkelen”. Hij gaat nog steeds vaak de fabriek in en moedigt zijn teams aan hetzelfde te doen: “Going to the gemba, noemen we dat: fabrieken, magazijnen en klanten opzoeken.”
In de nieuwe serie ‘De Bestuurskamer’ interviewt het Financieele Dagblad om de week ‘de fine fleur’ van besturend Nederland.