Nieuwscentrum

sep 09, 2019

Frans van Houten over maatschappelijke verantwoordelijkheid bij Buitenhof

Gemiddelde leestijd: 4-6 minuten

Philips CEO Frans van Houten was afgelopen zondag te gast bij Buitenhof. Hij sprak met interviewer Pieter Jan Hagens onder andere over de maatschappelijke verantwoordelijkheid van het bedrijfsleven, de transformatie naar een gezondheidstechnologiebedrijf, en de gesprekken in een Philips-gezin.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid bedrijfsleven

Tijdens een partijcongres eerder dit jaar deed VVD-partijleider Mark Rutte nadrukkelijk een oproep aan bestuurders van de grote Nederlandse bedrijven om zich zichtbaarder op te stellen en zaken uit te leggen aan het grote publiek.

 

“Ik begrijp dat er wantrouwen is in grote bedrijven. Mensen zijn bezorgd over de toekomst en ze zoeken naar steun. Grote bedrijven moeten duidelijk een leidinggevende rol hebben in de maatschappij en verantwoordelijkheid nemen hoe het gaat in de maatschappij.”

Grote bedrijven moeten duidelijk een leidinggevende rol hebben in de maatschappij en verantwoordelijkheid nemen hoe het gaat in de maatschappij.

Frans van Houten

CEO van Philips

Ook de beloning van bestuurders komt hierin ter sprake. 

 

“Mijn salaris is goed te verdedigen. Na de oproep van Mark Rutte keken we onmiddellijk ‘hoe zit dat bij Philips’. Bij ons zijn de salarissen de afgelopen tien jaar met 3,8% gestegen. Groter en sneller dan de cao’s, sneller dan het gemiddelde in Nederland, en groter dan mijn basissalaris.”

 

Volgens Frans zit er dan ook iets anders achter de discussie. 

 

“Ik denk dat mensen zich zorgen maken over de toekomst. Wat gebeurt er met pensioenen? Heeft de volgende generatie het wel zo goed als wij? Wat betekent Artificial Intelligence en robotisering voor onze banen? We moeten veel meer kijken naar wat een bedrijf doet voor de maatschappij. Wij zetten in op gezondheid. En we zetten ons in voor het verbeteren van de competenties van onze medewerkers. Met meer dan een miljoen trainingsuren per jaar.”

Frans van Houten over maatschappelijke verantwoordelijkheid bij Buitenhof

De CEO zet zich ook persoonlijk in voor een betere wereld.

 

“Ik zet me in mijn vrije tijd in voor NL2025. Daar kijken we hoe we het onderwijs kunnen verbeteren, hoe we midden- en kleinbedrijf kunnen helpen, en hoe we zorgen voor een vitale samenleving.”

Transformatie naar gezondheidstechnologiebedrijf

Onder het leiderschap van Frans heeft Philips een belangrijke transformatie doorgemaakt van een breed elektronicaconcern naar een gefocust gezondheidstechnologiebedrijf. 

 

“Afscheid nemen van ‘Licht’ was een belangrijke, historische keuze. Van een gedifferentieerd bedrijf met heel veel activiteiten kunnen we nu de innovatiekracht van Philips helemaal toespitsen op het verbeteren van de gezondheid van mensen.”

Van een gedifferentieerd bedrijf met heel veel activiteiten kunnen we nu de innovatiekracht van Philips helemaal toespitsen op het verbeteren van de gezondheid van mensen.

Frans van Houten

CEO van Philips

Philips is en blijft zodoende een ‘uitvinders-bedrijf’. Volgens cijfers van het European Patent Office is Philips in 2018 de Nederlandse koploper met 1.617 van de patentaanvragen. Het overgrote deel van de aanvragen van Philips is gericht op ‘medische technologie’.

 

“We investeren jaarlijks 1,8 miljard euro in onderzoek en ontwikkeling. Nu maken we fantastische producten zoals een futuristische operatiekamer waarin we kunnen opereren zonder te snijden. Dus als we een hartklep moeten inbrengen doen we dat via een katheter via de lies en kun je de volgende dag weer naar huis. Dat is Philips-technologie uit Eindhoven.”

Philips-gezin

Met broer Henk van Houten als Chief Technology Officer en zijn vader George van Houten destijds als hoofd van het befaamde NatLab en bestuurslid komt Frans uit een echt Philips-gezin. Het bedrijf zorgt van oudsher goed voor haar medewerkers. Ook vandaag de dag is Philips nog steeds zeer gericht op het nemen van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid.

 

“Philips heeft zich vanaf zijn oprichting heel maatschappelijk verantwoord opgesteld. Philips heeft altijd een multi-stakeholderbenadering genomen. Dat is ook het succes van de Nederlandse cultuur.”

Philips heeft altijd een multi-stakeholderbenadering genomen. Dat is ook het succes van de Nederlandse cultuur.

Frans van Houten

CEO van Philips

Frans van Houten over maatschappelijke verantwoordelijkheid bij Buitenhof

Ook thuis aan de keukentafel komt dit ter sprake.

 

“Mijn moeder daagde mij weleens uit. Als ik zei ‘Philips moet groeien’, dan vroeg zij wat dat dan betekent voor de maatschappij. Ik vind het terecht dat we worden aangesproken op dat soort zaken. Neem klimaatverandering, ik vind dat grote ondernemingen het voorbeeld moeten geven hoe je dat aanpakt. Wij zijn in 2020 wereldwijd CO2-neutraal. Je moet leiderschap nemen om te laten zien hoe kan het, en dan andere mensen meenemen.”

Deel op social media

Onderwerpen

Contact

Tommie Dijstelbloem

Tommie Dijstelbloem

Woordvoerder Philips Benelux

Tel: +31 6 19 28 83 20