Slaap- en respiratoire zorg

Onder de motorkap

Slaap en ademhaling

Onder de motorkap

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

"Observatie verandert in empathie als we ons ontwerponderzoek gebruiken om onszelf te confronteren met onze eigen vooroordelen en veronderstellingen over wie we zelf zijn, niet alleen onze vooroordelen en veronderstellingen over wie onze gebruikers zijn." 

-Dieter Rams

Dit artikel is de tweede aflevering van onze nieuwe serie Onder de motorkap: hierin belichten we inzichten en verhalen van designprofessionals en anderen, die de oplossingen bedenken en realiseren die ons helpen beter te slapen, beter te ademen en gezonder leven te leven.
Tom Bonnell

Onder de motorkap

Een interview met Tom Bonnell - Head of Design, Slaap &Amp; respiratoire zorg bij Philips

Hallo Tom. Hartelijk welkom. Laten we beginnen met deze vraag: wat is volgens jou, als designprofessional, de rol van design in het verbeteren van de gezondheidszorg?

 

Goede en inspirerende vormgeving brengt onze 'proposities’ tot leven - dat wil zeggen: de waarde en ervaring die we onze klanten en gebruikers bieden. Vormgeving maakt ze aantrekkelijk, overtuigend en uiteindelijk wenselijk.

 

Om goede zorgresultaten op het gebied van slaap of ademhaling te behalen zijn vaak behandelingen nodig die niet per se ‘passief’ zijn. Deze aard van de behandelingen vereist actieve betrokkenheid van de patiënt. Voor sommige behandelingen moeten mensen bijvoorbeeld een apparaat dragen - thuis, op het werk en onderweg. En sommige aandoeningen vergen, in de loop van iemands leven, een langdurige management of behandeling. Met een goed design zijn deze momenten waarop de patiënt zich actief tot de behandeling moet verhouden - de dagelijkse interacties die bijdragen aan een betere gezondheid - gemakkelijker te organiseren en te reguleren. Het maakt het ook gemakkelijker te begrijpen wat de behandeling in fysiologische zin voor de patiënt doet, welke invloed de behandeling op de patiënt heeft. Dit helpt de vraag te beantwoorden: verandert of verbetert er iets?

Een goed design past in iemands leven en werkt binnen de context van iemands leven. Een recent voorbeeld van Philips is onze InnoSpire Go, een draagbare vernevelaar die speciaal is ontworpen voor een actieve leefstijl, om  waardoor moeders en vaders hun astmatische kind vol vertrouwen naar school kunnen sturen.
InnoSpire Go

Hoe heeft design als functie de manier waarop innovatoren de gezondheidszorg benaderen beïnvloed?

In het verleden waren we vooral gericht op het ontwerpen van één heel specifieke behandeling voor één heel specifiek ding. Binnen Philips heeft de groei, en de toewijding aan design en hoe wij denken over design, veranderd hoe we naar de wereld kijken. Projectteams zien steeds meer in dat de ervaring meer is dan alleen het geven van de behandeling zelf. Er is veel te winnen door een meer holistische kijk en door naar de ervaring in brede zin te kijken - wat zich kan vertalen in zinvolle zaken als therapietrouw in de loop van de tijd.
Een goed design kan meer impact en meer winst opleveren, dan alleen op productniveau. Met andere woorden, we gaan verder dan één enkele propositie naar een meer holistische oplossing of bekijken het vanuit het ecosysteem. We ontwerpen niet alleen producten, maar ook services die bij het product passen (of dat nu fysiek of digitaal is). Dit zien we overal in de industrie. Hoewel er 10-15 jaar geleden al serviceontwerpers waren, was er toen nog geen erkenning voor de enorme waarde van de service, of van het digitale of interactieontwerp, zoals dat er nu wel is.

Hoe pak je een ontwerpuitdaging aan?

Bekijk de patiënt in de eerste plaats als persoon. Bekijk de uitdaging door de ogen van deze persoon, en de weg die hij of zij moet afleggen. Ten eerste realiseer je je dat je een probleem hebt. Je ervaart wat het is om te proberen te begrijpen wat dat probleem is en wat het betekent, en daar kan veel angst bij komen kijken. Dan is er vaak een bepaald moment waarop je besluit: Oké, ik heb dus dit probleem. Wat ga ik daaraan doen? Dit verloopt natuurlijk niet altijd zo lineair.

 

Door met echte mensen in contact te komen en hen te betrekken bij het ontwikkelingsproces, kunnen we begrijpen hoe die hele weg er op dit moment uitziet. Dit helpt ons antwoord te geven op de vraag hoe we een nieuwe weg kunnen maken, die beter en gemakkelijker af te leggen is. We proberen mogelijkheden op die weg te vinden waar wij - dat wil zeggen Philips - kunnen helpen door verbeteringen aan te brengen. We zien dat we misschien meerdere, nieuwe proposities moeten maken op verschillende plekken op die weg om de ervaring van begin tot einde te verbeteren.

 

We moeten ook verder kijken dan de behandelapparatuur; naar een ondersteunende app die de prestaties bijhoudt en ervoor zorgt dat mensen de behandeling blijven naleven. Misschien komen we erachter dat we een draagbaar apparaat voor onderweg moeten maken, omdat een deel van de weg die de patiënt aflegt ook is gevuld met vakantie of frequente zakenreizen. 

"Ik heb dus mijn slaapapparaat thuis, maar ik ben zakenman en wil dat grote ding niet steeds meeslepen."

 

"Gaat het beter met me?"

 

"Verandert er niets?"

Het punt is:  als je  mensen erbij betrekt en echt diep ingaat op hun ervaringen, kunnen we een hoop onuitgesproken behoeften aan het licht brengen. Hoe maak ik het apparaat schoon? Hoe moet ik het apparaat schoonmaken als ik op reis ben? Gaat het beter met me? We kunnen op veel terreinen mogelijkheden blootleggen waarmee Philips extra waarde kan toevoegen en aan onvervulde behoeften kan voldoen.

Welke processen gebruik je om nieuwe inzichten op te doen en waarom?

Co-creatie

Philips maakt gebruik van het co-creatieproces. In principe is dit onze brandbenadering en mindset om samenwerking tussen functies, afdelingen en (zeer belangrijk) eindgebruikers te bevorderen.

 

Waarom volgen we deze aanpak? Ten eerste: om ervoor te zorgen dat onze persoonlijke vooroordelen het creatieve proces niet vertroebelen. We willen onze expertise inzetten – designexpertise, marketing en technisch – maar niet onze vooroordelen over wat volgens ons de juiste keuze is voor de eindgebruiker – of dat nu een arts, leverancier van medische apparatuur of patiënt is. Ten tweede: het bevordert radicale empathie voor onze klanten, dus dit is de drijvende kracht achter het ontwerpproces. Door hen erbij te betrekken, tijd met hen door te brengen om inzichten en feedback te verzamelen, kunnen we ontwerpen maken die weerklank vinden en die zinvol voor hen zijn. Kortom, het helpt ons om effectievere, krachtiger oplossingen te creëren.  Bovendien kom je er misschien achter dat de propositie waar je mee begon, niet is wat echt nodig is. Je leert wat het verschil is tussen wat jij denkt dat ze willen, en wat er echt nodig is om het uiteindelijke doel te bereiken, wat dat ook is.

Consumerization-pictogram

Wat maakt ontwerpen voor de categorie slaap en ademhaling uniek?

Proposities voor slaap- en ademhaling vallen altijd op de ideale plek tussen de serieuze medische proposities en die voor consumenten. Mensen hebben klinische oplossingen nodig om hun leven te verbeteren. De meeste van onze proposities op het gebied van slaap en ademhaling worden thuis of in het openbaar gebruikt. Door deze context zijn ze voor 'consumenten', maar brengen ze evengoed vertrouwen over in de serieuze gezondheidsproposities. We hebben deze benadering en mindset altijd gehad.

 

In dit digitale tijdperk zijn de verwachtingen van consumenten torenhoog. Ik kan tegenwoordig als consument iets kopen op mijn telefoon, of door gewoon tegen een stukje hardware te praten, of in een app te klikken en het de volgende dag bij mij thuis te laten bezorgen. Dat is mijn verwachting. Zelfs als we een zeer geavanceerde app voor een medische toepassing hebben, moet deze nog steeds dezelfde interacties hebben die ik intussen verwacht van een consumentenoplossing. Ook moeten we meer nadenken over de volledige ervaring van een behandeling en de instandhouding van gezondheid, die verder gaat dan één interactie.

Waaraan kun je een geslaagd ontwerp herkennen?

Met een goed en inspirerend ontwerp wordt een duidelijke en overtuigende waardepropositie gecommuniceerd en ervaren. Door echt te begrijpen wat iemand wil en nodig heeft, ontwerpen we iets dat niet alleen aan die verwachtingen voldoet, maar net iets meer biedt dan dat. Iets wat in marketingtermen een ‘delighter’ is - het is een genoegen voor de eindgebruiker. En dat geldt ook voor het merk Philips. Als u een Philips-product gebruikt, moet u het gevoel krijgen dat we u begrijpen. De oplossing is gebruiksvriendelijk en past op een elegante manier in mijn leven.

Wat zal de toekomst brengen?

We kunnen het natuurlijk niet hebben over specifieke innovaties die nog in de pijplijn zitten, maar laat ik zeggen dat we binnen het segment slaap en respiratoire zorg blijven kijken naar waar de meest dringende uitdagingen en de grootste mogelijkheden liggen. Onze rol is om de toekomst van de sector Slaap &Amp; respiratoire zorg te helpen bepalen en tegelijkertijd onze huidige innovaties te realiseren. Hoe kunnen we uitstekende oplossingen voor slaap en ademhaling laten aansluiten bij het grotere ecosysteem van gezondheid en welzijn? Hoe zijn zaken als voeding, lichaamsbeweging, luchtkwaliteit en zelfs mondhygiëne, beter slapen, aansluiten bij betere ademhaling en een beter leven.

Hartelijk bedankt voor je tijd, Tom.