Er zijn drie prioriteiten om succesvol te kunnen opschalen. Allereerst moet de zorgindustrie het eens worden over gemeenschappelijke protocollen om prestatie te meten en daarbij variatie te identificeren en te elimineren. Collaboratieve en pre concurrentiële overeenkomsten bevorderen het invoeren en delen van data. Dit helpt om een gedifferentieerd vergoedingssysteem in te voeren dat gebaseerd is op consistentie en transparantie.
De tweede prioriteit is open-data-standaarden. Er zijn beveiligde dataplatforms nodig waar alle gezondheidsdata worden verzameld en gedeeld. Alle systemen moeten met elkaar kunnen interacteren.
De derde en misschien wel de hoogste prioriteit is een ander vergoedingssysteem. De huidige vergoeding-per-dienst-systematiek, waar iedereen al zo lang aan gewend is, staat mijlenver af van een systeem waarop de vergoeding wordt gebaseerd op de waarde die de behandeling heeft toegevoegd voor de patiënt. Verzekeraars en overheidsinstellingen hebben een grote rol om pilotprojecten naar een model te brengen dat op te schalen is.
Het stuk van de puzzel dat ontbreekt, is dat de vergoeding van de behandeling moet opwegen tegen de waarde die de patiënt ervan heeft. Dit stukje wordt geleverd door Health Informatics, informatietechnologie in de zorg.”
De position paper laat zien welke elementen de invulling van deze prioriteiten gemakkelijker maken. Het eerste is een gestandaardiseerde meting van resultaten, liefst door patiënten gerapporteerd, gerelateerd aan de gemiddelde kosten. De inzichten die daaruit voortvloeien moeten steeds weer gebruikt worden om de bestaande procedures aan te passen.
Het stuk van de puzzel dat ontbreekt, is dat de vergoeding van de behandeling moet opwegen tegen de waarde die de patiënt ervan heeft. Dit stukje wordt geleverd door Health Informatics, informatietechnologie in de zorg. Hierdoor is een systematische meting van de patient-reported outcomes mogelijk. Dit is van cruciaal belang om een vergoedingssysteem op te tuigen dat gebaseerd is op waarde.
Health Informatics heeft nog twee voordelen. Met de juiste configuratie en visualisatie van data kunnen clinici data van verschillende bronnen steeds beter interpreteren en op basis van real-time informatie een goed geïnformeerde beslissing nemen. Health Informatics helpt daarnaast om operationele processen met elkaar te verbinden: systeemanalisten kunnen elk operationeel aspect van het systeem analyseren en optimaliseren.
Een ander belangrijk element voor value-based care is artificiële en adaptieve intelligentie. De enorme hoeveelheid data die clinici over zich uitgestort krijgen, worden steeds beter te interpreteren door kunstmatige intelligentie. Er zijn applicaties die het mogelijk maken de data te koppelen aan een persoon, waardoor ze preventief, voorspellend en heel gericht worden. Een stapje verder gaat de adaptive intelligence. Dat wil zeggen: de kracht van AI gecombineerd met de kennis van de mens om oplossingen te creëren die zich aanpassen aan wat mensen nodig hebben. Voorbeelden van adaptive intelligence zijn: personal health coaching, waardoor mensen geholpen worden een gezonde levensstijl aan te nemen; precisiediagnose en -behandeling op basis van genetische informatie; en telehealth, het op afstand monitoren van de patiënt waardoor ziekenhuisopnames worden vermeden.
Een stapje verder gaat de adaptive intelligence. Dat wil zeggen: de kracht van AI gecombineerd met de kennis van de mens om oplossingen te creëren die zich aanpassen aan wat mensen nodig hebben.”