Oct 26, 2021 door Laurens Pronk en Mark Mol
Leestijd: 3 - 5 minuten
In de wereld om ons heen spelen data een steeds belangrijkere rol. Ook in de zorg wordt dagelijks een berg aan patiëntgegevens gegenereerd. Maar wat wordt er op dit moment met alle data gedaan? Een van die mogelijkheden waar nu al aan gewerkt wordt, is een ‘dynamische’ wachtlijst – een initiatief van Philips, OLVG en Ksyos. Net als alle andere ziekenhuizen heeft OLVG te maken met wachtlijsten voor uitgestelde zorg. Dat brengt ook vragen rondom beheer en monitoring met zich mee: wie wordt als eerste gebeld voor bijvoorbeeld een galblaasoperatie? Het inrichten van een ‘Digitale Lobby’, waarin verschillende applicaties voor zorgverlener en patiënt beschikbaar zijn, helpt OLVG om meer inzicht te krijgen in de status van individuele patiënten op de wachtlijst en daarmee te bepalen welke operatie meer of minder urgentie heeft. Het gebruik van Questionnaire Manager van Philips is een eerste stap hierin. Om de Digitale Lobby verder vorm te geven, worden Philips VitalHealth Engage en oplossingen van derden ingezet die het mogelijk maken om de patiënt op afstand te monitoren en, waar nodig, de tools te geven voor zelfmanagement.Het is de ambitie om patiëntdata tussen de applicaties en met het EPD te stroomlijnen via de interoperabiliteitsoplossingen van Philips. Daarbij zouden deze patiëntdata ook voor AI en research toepassingen beschikbaar kunnen worden gemaakt.
Als we heel eerlijk zijn, zal het antwoord op die vraag waarschijnlijk zijn: nog niet genoeg. Interoperabiliteit is vaak de grote horde. Dan blijken medische systemen niet met elkaar in verbinding te staan, bijvoorbeeld. Of kunnen datastructuren niet met elkaar communiceren. Maar dat hoeft niet zo te blijven. De oplossing ligt volgens Philips in het opschalen van de technische basis waarmee ziekenhuizen sinds kort onderling verbonden zijn – dankzij een samenwerking tussen Philips, Enovation en het ministerie van VWS. Dat biedt namelijk een schat aan mogelijkheden die stuk voor stuk de potentie hebben om te leiden tot betere resultaten, een betere ervaring voor patiënten en personeel, en lagere zorgkosten.
Meer inzicht, beter wachtlijstbeheer
Schrijf je in en blijf op de hoogte van Philips.
Waardegedreven zorg Dit is slechts één voorbeeld van wat er mogelijk is als datastromen bijeen worden gebracht en datasilo’s worden doorbroken. Bovendien zijn de oplossingen schaalbaar en dus snel en lean & mean toe te passen. Follow the data en zet daarmee de eerste stap naar waardegedreven zorg. Ben je nieuwsgierig wat jouw organisatie kan bereiken door datastromen te combineren en benutten? Laurens Pronk en Mark Mol geven op woensdag 3 november, 11:30 uur – 12:00 uur een presentatie tijdens het Zorg&ICT congres. In deze sessie staat interoperabiliteit centraal, met voorbeelden van bestaande oplossingen op landelijk en instellingsniveau, en scenario’s voor de toekomst. Schrijf je hier in om de sessie bij te wonen.
Schrijf je in voor de sessie tijdens het Zorg & ICT event
You are about to visit a Philips global content page
ContinueYou are about to visit the Philips USA website.
Ik begrijp het