Nieuwscentrum
Groene Groeiers

feb 12, 2024

Philips’ circulaire aanpak in podcast ‘Groene Groeiers’

Gemiddelde leestijd: 1-3 minuten

Patrick Lerou, Global Trade-in Leader Circular Lifetime Solutions Philips, was op 9 februari een van de studiogasten in het radioprogramma ‘Groene Groeiers’ op New Business Radio. Dit is een uitzending van het netwerk Groene Groeiers van VNO-NCW en MKB Nederland, waarin ondernemers elkaar ontmoeten en inspireren om te investeren in duurzame en circulaire ontwikkelingen: van start ups tot multinationals, zoals Philips. Lerou wil vooral stimuleren in plaats van forceren.

In de live uitzending vertelde Lerou over de inzet van Philips als duurzame koploper. Als voorbeeld noemde hij de service van Philips om gebruikte medische apparaten terug te nemen. ‘Het aanbieden van circulaire producten is maatwerk. Zo kan een ziekenhuis een apparaat kopen of leasen, waarbij we afspreken dat wij het aan het eind van de gebruiksduur terugnemen om het te refurbishen.’

Patrick Lerou

EcoDesign

Tweede voorbeeld dat Lerou noemde, is het werken volgens EcoDesign, waarbij rekening wordt gehouden met milieubelasting en toekomstig hergebruik. ‘Zo zijn we er in het ontwerp van onze MRI-scanners met BlueSeal magneet er in geslaagd om de hoeveelheid helium – een schaars en duur edelgas om magneten te koelen – terug te brengen van de oorspronkelijke 1.500 liter naar slechts 7 liter in een gesloten systeem.’ Ook dit leidt tot enorme verbetering van duurzaamheid met lichtere apparatuur en minder verspilling.

Circulaire business

Ook de andere studiogasten werken volgens een circulair businessmodel. Het bedrijf HTC in Waddinxveen maakt ‘speedgates’, geavanceerde voertuig-toegangssystemen voor gebouwen en terreinen. Ze worden geplaatst en als dienst geleverd, licht directeur Stefan Morssink toe. En managingdirecteur Joziene van de Linde van VDL-De Meeuw deelde haar ervaring als koploper in de circulaire bouw.  Wat haar betreft mogen de eisen voor circulariteit best omhoog: ‘De lat ligt vaak op het laagst mogelijke gemiddelde.’ Ook ziet ze dat kennis uit pilots vaak nog onvoldoende wordt gedeeld.

Hindernissen in transformatie

Alle deelnemers in de uitzending ervaren hindernissen in de transformatie naar circulaire business. Vooral door regelgeving die achterloopt bij de realiteit. Die wet- en regelgeving sluit vaak nog niet aan bij circulaire oplossingen: bijvoorbeeld is iets afval of een nieuw product? Oproep van alle drie is om deze hindernissen weg te nemen om de overgang naar circulaire economie te vergemakkelijken. Dat kan ook via financiële stimulansen. ‘Waarom hanteren we geen lager btw-tarief voor refurbished producten?’ zo vroeg Patrick Lerou.

Groene Groeiers

Verkeerde percepties

Percepties vormen eveneens een hindernis, stelt Lerou: ‘Bij het aanbieden van refurbished producten, leeft soms het beeld van ‘oud of tweedehands’. De markt moet er meer klaar voor zijn om refurbished producten te kopen.’ Hij spreekt liever niet over eisen: ‘Eisen klinkt als het forceren van circulair gedrag. We willen juist stimuleren in plaats van forceren. Want circulair kan net zo goed zijn als nieuw, of is – alles bij elkaar – zelfs beter zou ik willen zeggen.’

De radio-uitzending is opgenomen in de Radiofabriek in Hilversum en terug te luisteren als podcast (50 min) via: Groene Groeiers | #24 Circulaire Businessmodellen (springcast.fm)

Deel op social media

Onderwerpen

Contact

René Loman

René Loman
Woordvoerder a.i. Philips Benelux
Tel.: +31 6 51 85 22 26

You are about to visit a Philips global content page

Continue

You are about to visit a Philips global content page

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.