Nieuwscentrum
Poster Mathieu Clement

jun 10, 2022

Volkskrant: ‘Grote verbeeldingskracht van de reclameontwerpers maakt Eyecatchers de moeite waard.’

Gemiddelde leestijd: 1-3 minuten

Wat is er als ontwerper mooier dan alle artistieke vrijheid te krijgen en je eigen stijl te kunnen ontwikkelen? Bij de afdeling Artistieke Propaganda, zoals de reclameafdeling van Philips begin vorige eeuw heette, kon dat. In de expositie ‘Eyecatchers’ in het Philips Museum zijn deze vooruitstrevende reclameontwerpen te zien.

‘De grote verbeeldingskracht van de tekenaars uit die periode voor (en kort na) de Tweede Wereldoorlog maakt het overzicht Eyecatchers de moeite waard’, zo schrijft de Volkskrant in het artikel: Krachtig en poëtisch grafisch werk van Philips bij elkaar gebracht op de tentoonstelling ‘Eyecatchers’

Mathieu Clement

Philips reclame, Mathieu Clement. Beeld Koninklijke Philips

Designdirecteur

‘Verleiding was de kern van de communicatiestrategie in de jaren waarin de groei van Philips leek te exploderen’, zo is te lezen in de Volkskrant. ‘In 1927 werd de tienduizendste werknemer in Eindhoven verwelkomd, twee jaar later stond de teller al op twintigduizend. Het reclametalent dat de afzet moest stimuleren kwam niet alleen uit Nederland, maar ook uit de VS, Engeland, Duitsland en Frankrijk en was divers in zijn stijlopvattingen.’

Tot dan toe was de reclamestrategie behoudend en niet bepaald vernieuwend. Ontwerper en architect Louis Kalff vond dat onbegrijpelijk voor zo’n gerenommeerd bedrijf en stuurde Anton Philips een kritische brief. Volgens hem kon het anders. Antons’ interesse was blijkbaar gewekt, want hij benoemde Kalff tot hoofd van de afdeling Artistieke Propaganda, de reclameafdeling.

Mathieu Clement

Philips reclame, Mathieu Clement. Beeld Koninklijke Philips

Een neus voor talent

‘Eyecatchers laat zien dat baas Kalff enerzijds probeert een huisstijl en eenheid in te voeren, maar anderzijds zijn tekenaars ook vrijheid gaf, wat een rijk en divers beeld van een innovatief bedrijf oplevert.’ Hij had een neus voor talent en wist bekende namen als Clement, Bielkine en Probst aan Philips te binden.

Er was volop ruimte voor eigen inbreng. ‘Saaie’ producten werden op een verrassende en vernieuwende manier aan de man gebracht. ‘Fotografie speelde in die tijd nog geen rol’, dus de tekenaars konden zich op grafisch gebied helemaal uitleven. 

Het tekentalent dat Kalff binnen wist te halen produceerde ‘werk van hoge kwaliteit’ dat, ook nu nog, een lust voor het oog is.

Lees het artikel: Krachtig en poëtisch grafisch werk van Philips bij elkaar gebracht op de tentoonstelling ‘Eyecatchers’ (volkskrant.nl)

Deel op social media

Onderwerpen

Contact

Tommie Dijstelbloem

Tommie Dijstelbloem

Woordvoerder Philips Benelux

Tel: +31 6 19 28 83 20

You are about to visit a Philips global content page

Continue

(Meer) gerelateerd nieuws

You are about to visit a Philips global content page

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.