Nieuwscentrum

jan 23, 2019

Financial Times bezoekt Philips voor een blik in het ‘ziekenhuis van de toekomst’

Gemiddelde leestijd: 3-5 minuten

       

For English see link below

 

‘In de buik van een gebouw van het onderzoeks- en ontwikkelingscentrum van Philips in Eindhoven krijgt het ziekenhuis van de toekomst vorm’, zo begint het stuk in de Financial Times. Deze internationaal vermaarde krant bracht een bezoek aan het Philips Innovation Center Eindhoven, waar CTO Henk van Houten, Gaby Meekes (chief technology officer bij VitalMinds), Mirjam Rubbens (venture manager bij Philips) en William van der Sterren (system designer bij Philips) verschillende toekomstbeelden de revue lieten passeren.

 

Gaby Meekes, die VitalMinds als een start-up binnen Philips omschrijft, vertelt in het artikel over een gesimuleerde zonsopgang boven een ziekenhuisbed, die een postoperatieve patiënt zachtjes wakker maakt. Daarbij gaat het niet alleen om het verbeteren van de ervaring van de patiënt, er is ook een klinische reden. Meekes legt daarbij uit dat het gaat om manieren te vinden die verwarring tegen gaan. Tot 80 procent van de ICU-patiënten hebben last van een delirium en zij hebben tot zes maanden na het verlaten van het ziekenhuis meer kans op onder meer dementie. De aanpak met de gesimuleerde zonsopgang is veelbelovend, zo blijkt uit onderzoek.

In de buik van een gebouw van het onderzoeks- en ontwikkelingscentrum van Philips in Eindhoven krijgt het ziekenhuis van de toekomst vorm.

Financial Times

Henk van Houten zag Philips in de 34 jaar dat hij nu voor het bedrijf werkt, erg veranderen. Van een technologieconglomeraat naar een gericht gezondheidstechnologiebedrijf. Hij zegt in de Financial Times: “Philips investeert ongeveer 10 procent van de totale omzet in R&D, wat neerkomt op 1,8 miljard euro. Alleen al in de regio Eindhoven werken ongeveer 8.500 mensen voor het bedrijf, het merendeel in innovatie.” Ook haalt hij het co-creatiemodel van Philips aan, waarbij het bedrijf samen met klanten op zoek gaat naar de juiste oplossing. Maar bij alles wat Philips doet, zo maakt hij duidelijk, is daar ook de noodzaak voor de klant om de kosten in de hand te houden. "Ik zeg altijd dat het alleen een oplossing is als je de impact kunt meten in termen van prestatie-indicatoren die van belang zijn voor de klant. De klant is niet meer alleen de radioloog of de cardioloog, het is ook de C-suite van het ziekenhuis.”
De klant is niet meer alleen de radioloog of de cardioloog, het is ook de C-suite van het ziekenhuis.

Henk van Houten

Een van de nieuwste oplossingen laat William van der Sterren zien aan de krant. Hij toont het verschil tussen een 3D visualisatie en 2D beeldvorming bij een bepaalde behandeling van leverkanker. Hierbij worden stoffen in de lever geïnjecteerd om de bloedstroom naar de kankercellen te blokkeren. Dit kan de kanker doen krimpen of stoppen met groeien, maar het kan moeilijk zijn om de juiste bloedvaten te lokaliseren. De 2D-beeldvorming geeft 44 procent overlevingskansen na drie jaar, de geplande 3D-scans laten daarbij een percentage van 71 procent zien.

 

Tot slot komt Mirjam Rubbens, venture manager bij Philips, aan het woord. Zij zegt dat jaarlijks miljoenen procedures worden uitgevoerd, waarbij de rug van de patiënt volledig wordt geopend, zodat de arts kan zien wat hij of zij wil doen. De ambitie van Philips is ‘om te streven naar minimaal invasieve therapie’; met augmented reality navigatie door de huid kijken en de chirurg naar de juiste positie leiden. Tests in het Karolinska ziekenhuis in Zweden toonden een nauwkeurigheid van 94 procent, vertelt Rubbens. Henk van Houten voegt daar nog aan toe dat de volgende grote ontwikkeling ‘beeldgeleide therapie zonder röntgenstraling’ is. 

 

Lees het oorspronkelijke artikel / read the original article (in English)

Deel op social media

Onderwerpen

Contact

Mascha Geerts - Prins

Mascha Geerts - Prins

Communications Manager Philips Innovation Center Eindhoven

Tel.: +31 6 24856782

(Meer) gerelateerd nieuws