De landelijke ggz-instelling Mentaal Beter heeft in samenwerking met Philips een nieuw online cliëntenplatform gelanceerd. Mentaal Beter en haar cliënten kunnen nu via één digitaal platform uitgebreide online diensten gebruiken voor de behandeling van psychische klachten.
Met het digitale platform Engage van Philips VitalHealth hebben cliënten niet alleen een duidelijker overzicht van hun behandeling, maar ook meer eigen regie over hun herstel. Het doel is dan ook om cliënten zo goed mogelijk te betrekken bij hun behandeling. Naast het invullen van online vragenlijsten, het gebruikmaken van e-health modules en het chatten met een behandelaar, is er met Engage meer mogelijk. Cliënten kunnen ook hun behandeldoelen vastleggen, videobellen met hun behandelaar én gebruikmaken van het platform vanaf zowel smartphones, tablets, als pc’s. Engage wordt bij Mentaal Beter ook ingezet om wachttijden te verkorten: direct na inschrijving bij Mentaal Beter kan de cliënt de welkomstmodule doorlopen en starten met e-health modules, maanden wachten zonder dat de behandeling start is daarmee voorbij.
Voor Martin de Heer, CEO van NL Mental Care Group waaronder Mentaal Beter valt, is dit nog maar het begin: “Engage is een belangrijke stap in de verdere digitalisering van de ggz. We willen het zodanig verder ontwikkelen, dat het ook gebruikt kan worden in combinatie met wearables. Met data die daarmee verzameld kan worden, zoals stressmetingen en bewegings- en slaappatronen, kunnen we de behandeling van psychische klachten nóg verder verbeteren. Ons partnerschap met Philips opent hiermee de deur om een belangrijke ontwikkeling in de ggz werkelijkheid te maken.”