Upgraden naar de nieuwste röntgentechnologie met het loyaliteitsprogramma van Philips

Door Philips ∙ Ton Litjes, Monique Peters, Astrid van Kemenade ∙ 14 mei 2024 ∙ 5 min

Customer story

Radiology

Optimization services

Diagnostisch Centrum DiaSana in Mill, Nederland, heeft geüpgraded naar de nieuwste Philips Radiography 7000 C – DigitalDiagnost C90, wat heeft geresulteerd in een verbeterde workflow en klinische resultaten. Met de focus op persoonlijke aandacht, deskundig personeel en korte wachttijden, voert DiaSana dagelijks 80 tot 120 röntgenonderzoeken uit in de twee buckykamers.

Klantverhaal in het kort

  • Kansen benutten: DiaSana, opgericht door Ton Litjes, zag in 2005 een kans in de markt en opende een onafhankelijk diagnostisch centrum in Mill, Nederland.
  • Strategische upgrades: DiaSana heeft geüpgraded naar de Philips Radiography 7000 C – DigitalDiagnost C90, waardoor de workflow, patiëntervaring en cyberbeveiliging zijn verbeterd.

Upgrade van C90 bij DiaSana

DiaSana heeft geüpgraded naar de Philips Radiography 7000 C – DigitalDiagnost C90, waarbij ze hebben geprofiteerd van het loyaliteitsprogramma van Philips.

"Concurrentie in de gezondheidszorg was toen vrij nieuw. Daarom
wilden we de markt iets bieden wat anderen niet konden bieden."

Ton Litjes van DiaSana

Ton Litjes

Medeoprichter en CEO van DiaSana

“Destijds was een onafhankelijke kliniek ook iets nieuws voor Philips. In partnerschap verkenden we deze nieuwe markt en konden we veel innovaties implementeren bij DiaSana. Als koploper hadden we rechtstreekse toegang tot alle moderne technologieën en deelden we onze ervaringen, zodat Philips hun producten verder kon verbeteren. Dit heeft altijd goed gewerkt,” voegt Litjes toe.

Gedijen onder druk

DiaSana is uitgegroeid tot een toonaangevend diagnostisch centrum voor MRI-, CT- en röntgenonderzoeken. Veel ziekenhuizen en klinieken in Nederland verwijzen patiënten  naar Mill. Het centrum voert in de 2 DR-ruimtes (diagnostische radiografie) dagelijks röntgenonderzoeken uit bij 80 à 120 patiënten. Als gevolg ging het bedrijf medio 2021 op zoek naar manieren om de interne werklast te verlichten. De zoektocht richtte zich op systemen die gebruiksgemak en workflowefficiëntie bieden, waardoor de patiëntervaring wordt verbeterd en het werk van laboranten, met name op het gebied van fysieke inspanning, eenvoudiger wordt. Daarnaast had DiaSana samen met ViaSana, een orthopedische kliniek uit hetzelfde gebouw, plannen voor de middellange termijn om te verhuizen naar een groter en ruimer pand. De levensduur van het DigitalDiagnost Rel.2-systeem in de eerste DR-ruimte zou echter vóór die tijd eindigen. Alles bij elkaar genomen, riep de situatie de vraag op of het mogelijk zou zijn om dit systeem eerder te vervangen en zo DiaSana in staat te stellen zijn geavanceerde voordeel te behouden tijdens de tussenliggende periode. 

Gedijen onder druk

Integrale aanpak 

Het systeem in de eerste DR-ruimte was in feite te nieuw om te worden vervangen. Bovendien, als DiaSana ervoor zou kiezen om slechts één van de twee systemen te vervangen, zou de gelijkenis tussen de twee buckykamers verloren gaan.

“We hoefden de buckykamer niet te renoveren, wat ook een enorm verschil maakte. Hierdoor bespaarden we tussen 40 en 50 procent van de oorspronkelijke aankoopwaarde van het nieuwe systeem. Het maakte ook een verschil dat de DigitalDiagnost Rel 4x in de tweede DR-ruimte relatief nieuw was en alleen een software-upgrade nodig had, in plaats van een uitgebreide hardware-upgrade of zelfs een volledige vervanging.” 

Ton Litjes

Ton Litjes

Medeoprichter en CEO van DiaSana

De upgrade bracht het systeem in de tweede DR-ruimte naar hetzelfde platform als de nieuwe DigitalDiagnost C90. Daarnaast werd de cyberbeveiliging verbeterd, wat zorgde voor een betere bescherming van patiëntgegevens. Het was het toegewijde loyaliteitsprogramma van Philips dat heeft bijgedragen aan de afronding van de businesscase. De inruilwaarde van de bestaande systemen van DiaSana was gunstig, aangezien Philips verschillende componenten kon terugnemen, deze kon opknappen en ze vervolgens voor andere klanten kon gebruiken. 
 

“Samen met Philips hebben we de totale eigendomskosten in kaart gebracht en hebben we de relevante omslagpunten kritisch bekeken. Gelukkig konden we door een integrale aanpak te kiezen die zowel de beide systemen als de bijbehorende servicecontracten omvatte, een uitvoerbare business case maken. We besloten de nieuwe Philips Radiography 7000 C – DigitalDiagnost C90 in de eerste DR-ruimte te installeren en de DigitalDiagnost Rel.4 in de tweede DR-ruimte te upgraden naar Windows 10,” voegt Litjes toe.

Het herkennen en benutten van kansen zit in het DNA van Ton Litjes, medeoprichter en algemeen directeur van DiaSana. In 2005 kwam er een kans voorbij die zijn leven zou veranderen. Onder invloed van marktkrachten besloot het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ), waar hij 20 jaar als operationeel manager had gewerkt, te investeren in een onafhankelijk diagnostisch centrum. Het uitbesteden van onderzoeken aan het centrum zou de wachttijden verkorten, de achterstand van wachtlijsten verkorten en de continuïteit van beeldvorming tijdens geplande renovaties garanderen. Dit motiveerde Litjes om zelf een onafhankelijk centrum op te zetten: Diagnostisch Centrum DiaSana in Mill. 

Operationeel in slechts zes dagen

Toen de beslissing eenmaal was genomen, ging het heel snel. Het contract werd in november 2021 ondertekend en in februari 2022 was het nieuwe systeem al operationeel. Voor DiaSana was minimale downtime een belangrijke overweging.

“Als onafhankelijke kliniek ben je vrij kwetsbaar; je wilt het liefst dat je cliënten niet naar een concurrent hoeven te gaan. Het bestaande systeem werd gedemonteerd op een vrijdag en het nieuwe systeem werd geïnstalleerd op de maandag daarna. Een week later was alles operationeel en hadden alle medewerkers de benodigde training gekregen. De werkelijke downtime was slechts zes dagen. We konden dit aan dankzij onze tweede DR-ruimte, die daarna werd geüpgraded.” 

Monique Peters

Monique Peters

Manager bij DiaSana

Lichter, eenvoudiger, sneller 

Philips Radiography 7000 C – DigitalDiagnost C90 heeft al snel zijn waarde bewezen op verschillende gebieden. “De Eleva-röntgenkop is veel lichter in de bediening,” vervolgt Peters. “Veel standaardposities zijn al voorgeprogrammeerd. Je hoeft minder handelingen zelf te doen, waardoor de workflow eenvoudiger en sneller wordt. Dankzij de live-camera van de Eleva-röntgenkop kunnen laboratoriumtechnici direct zien of een patiënt zich in de juiste positie bevindt, wat met name handig is als je alleen werkt. Het is een functie die niet een oorspronkelijke eis was, maar dat achteraf gezien heel nuttig bleek. Het resulteert ook in minder herhalingen.” De belangrijkste overeenkomst tussen de systemen is behouden gebleven, waardoor de radiologen in beide ruimten kunnen blijven werken. De detectoren kunnen ook tussen beide systemen worden uitgewisseld. “We konden de standaard waarin de patiënt wordt geplaatst voor het maken van gecombineerde beelden behouden, evenals diverse andere accessoires voor de draadloze detectoren, die overigens gemakkelijk tussen de twee ruimtes kunnen worden uitgewisseld. Dat was een extra kostenbesparing,” voegt Peters toe. De radiologen zijn zeer tevreden met het nieuwe systeem. 

“Het is veel gebruiksvriendelijker, vooral als het druk is. Het duurde even om te wennen aan het werken met de live-camera, maar het biedt ons en de patiënten veel gemak. En het verkeerslichtsysteem maakt ons waakzamer met betrekking tot de stralingsdosis. Het is een goede herinnering.”

Laboratoriumtechnicus

Astrid van Kemenade

Laboratoriumtechnicus bij DiaSana

Klaar voor de toekomst

DigitalDiagnost C90 scoort ook op het gebied van duurzaamheid. “Philips demonteerde de oude apparatuur en nam deze mee terug om te recyclen. Het nieuwe systeem is ook gegarandeerd herbruikbaar. Philips baant een weg voor een gesloten cyclus, met volledige circulariteit als einddoel. Dat is voor ons ook belangrijk,” zegt Litjes. De vernieuwde systemen hebben DiaSana gereed gemaakt voor de nabije toekomst. “We profiteren meteen van de innovaties en dankzij het servicecontract kunnen we rekenen op stabiele kosten,” zegt Litjes enthousiast. “Philips heeft proactief met ons meegedacht en we zijn erg tevreden met de uiteindelijke oplossing en de snelheid waarmee deze werd gerealiseerd.” Het is duidelijk dat Philips en DiaSana hun goede relatie hebben versterkt en dat DiaSana zijn reputatie als koploper blijft waarmaken.

Meld u aan voor de nieuwsbrief Radiology Insights


In onze periodieke nieuwsbrief Radiology Insights vindt u de nieuwste artikelen over gebruikerservaringen en best practices.

We gaan graag met je in gesprek.

Hoe kunnen we je helpen?

1
Selecteer je interessegebied
2
Contactgegevens

You are about to visit a Philips global content page

Continue

You are about to visit a Philips global content page

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.