nov 28, 2022

Philips presenteert op AI gebaseerde diagnostische systemen en workflowoplossingen tijdens RSNA 2022

Amsterdam, Nederland en Chicago, VSPhilips presenteert haar portfolio met slimme diagnostische systemen en workflowoplossingen  tijdens de jaarlijkse bijeenkomst (27 november – 1 december in Chicago, VS) van de Radiological Society of North America (RSNA). Hier zal het bedrijf haar nieuwste, op AI gebaseerde systemen en informatica-oplossingen presenteren waarmee zorgverleners op efficiënte wijze patiëntgerichte, hoogwaardige beeldvormingsdiensten kunnen bieden.

Overweldigende hoeveelheid data die personeelstekorten en burn-out verergeren

Radiologie speelt een cruciale rol in de diagnose en de begeleiding van patiënten naar het juiste behandelplan. Maar met de toenemende personeelstekorten en werkdruk blijft het voor radiologen en personeel een worsteling om de enorme hoeveelheid vastgelegde data te beheren en interpreteren en iedere patiënt hoogwaardige zorg te kunnen bieden. In het recente Future Health Index 2022-rapport, verklaarde 24% van de ondervraagde leidinggevenden op het gebied van radiologie dat het beheer van het enorme datavolume waarover ze beschikken één van hun belangrijkste problemen is. Maar liefst twee derde (65%) gaf aan dat de hoeveelheid informatie belastend is voor het personeel.

Met kunstmatige intelligentie die is ingebouwd in beeldvormingssystemen en informatica in de hele radiologieworkflow, zorgen de geïntegreerde oplossingen van Philips ervoor dat  de hoeveelheid data worden teruggebracht tot patiëntgerichte, bruikbare inzichten voor vroegere en meer definitieve diagnose en behandeling.

Kees Wesdorp

Chief Business Leader Precision Diagnosis bij Philips

“Nu 47% van de radiologen last heeft van een burn-out [1], zijn onze klanten op zoek naar innovaties die de werkdruk kunnen verminderen en die goed kunnen worden geïntegreerd in hun dagelijkse werkzaamheden", aldus Kees Wesdorp, Chief Business Leader Precision Diagnosis bij Philips. "Met kunstmatige intelligentie die is ingebouwd in beeldvormingssystemen en informatica in de hele radiologieworkflow, zorgen de geïntegreerde oplossingen van Philips ervoor dat  de hoeveelheid data worden teruggebracht tot patiëntgerichte, bruikbare inzichten voor vroegere en meer definitieve diagnose en behandeling."

AI-oplossingen verbeteren de operationele efficiëntie en vereenvoudigen complexe workflows

Een van de grootste uitdagingen waarmee radiologen tegenwoordig worden geconfronteerd, is het beheer van complexe, niet-verbonden workflows die negatief kunnen uitpakken voor de patiëntenzorg, personeelservaring, resultaten en kosten.  Bezoekers van de Philips-stand (6730) op RSNA zullen zien hoe de nieuwste interoperabele en leveranciersonafhankelijke operationele oplossingen van het bedrijf en het sterke portfolio van slimme verbonden beeldvormingssystemen de radiologieworkflow stroomlijnen en transformeren, waardoor een betere ervaring voor patiënten en personeel ontstaat. Ook zullen ze zien waarom de oplossingen het klinisch en diagnostisch vertrouwen vergroten voor betere gezondheidsresultaten, en hoe ze een duurzame, veerkrachtige diagnostische infrastructuur stimuleren en daarmee de zorgkosten helpen verlagen. Tijdens RSNA wordt ook de AI-technologie van Philips belicht, en hoe hiermee routinematige en repetitieve taken worden geautomatiseerd en versneld om uit grote gegevensvolumes patiëntgerichte inzichten te kunnen genereren en zo de productiviteit te verbeteren.

Enkele van de oplossingen zijn Philips Imaging Orchestrator (Radiology Operations Command Center of ROCC) en Collaboration Live, beide baanbrekend in de virtualisatie van radiologie, waardoor zorg en samenwerking verder gaan dan in traditionele modellen. Philips Imaging Orchestrator, een leveranciersonafhankelijke, multimodale, multi-site telehealth-oplossing, biedt geavanceerde mogelijkheden voor tele-acquisitie en verbindt beeldvormingsexperts in een commandocentrum met technologen op scanlocaties in een organisatie. Met Collaboration Live tele-echografie, beschikbaar op de Philips-echografiesystemen EPIQ Elite en Affiniti, kunnen teams op een veilige manier video streamen vanaf hun echografiesysteem naar een pc of mobiel apparaat voor externe, on-demand toegang tot klinische expertise, ongeacht de locatie.

Philips introduceert ook het nieuwste op het gebied van AI-ondersteunde beeldinterpretatie, waarmee patiëntwerklijsten worden geprioriteerd op basis van klinische resultaten en je over meer diagnostische mogelijkheden beschikt. Dit alles dankzij Philips nieuwe Advanced Visualization Workspace, dat verbeterde functies biedt voor automatisering van rapportages en het stellen van vroegere en meer definitieve diagnoses.  Wat ook aan bod komt, is Philips Enterprise Performance Analytics – PerformanceBridge – dat de operationele besluitvorming verbetert door middel van een leveranciersonafhankelijke oplossing voor realtime gegevensanalyse ter verbetering van de productiviteit en verlaging van de kosten.

Ook nieuw op RSNA is Philips AI-aangedreven MR SmartSpeed [2], dat is ontworpen om de snelheid, beeldkwaliteit en productiviteit te verhogen en de diagnostische zekerheid te vergroten middels verbeterde beeldresolutie op basis van het AI-reconstructie-algoritme. SmartSpeed voegt zich bij het groeiende portfolio van AI-gestuurde MR-oplossingen, waaronder AI-gebaseerde contactloze patiëntdetectie, SmartExam en MR Workspace. Naast deze innovaties is tevens Philips' MR 5300 te zien, de nieuwste BlueSeal-magneet van Philips en het eerste heliumvrije besturingssysteem met brede tunnel voor duurzame beeldvorming tegen lagere kosten voor de locatie, zonder afbreuk te doen aan beeldkwaliteit of klinische aspecten.

Philips zal verder haar bekroonde Spectral CT 7500 in de schijnwerpers zetten, de nieuwste dual-energy CT-scanner van het bedrijf. Met deze scanner kunnen radiologen ziektes beter herkennen en scantijden verlagen met dezelfde dosisniveaus als conventionele scans. Toepassingsgebieden voor de scanner zijn oncologische beeldvorming, cardiale beeldvorming en interventionele radiologie, en de apparatuur is 34% sneller voor de tijd tot diagnose, 25% sneller in herhaalde scans en 30% sneller bij vervolgscans [3]. Philips zal ook haar nieuwste innovaties demonstreren op het gebied van minimaal invasieve zorg met de SmartCT 3D-suite van interventionele hulpmiddelen, waaronder het beeldgestuurde therapiesysteem Azurion – en de mobiele C-boog voor beeldgestuurde therapie – Zenition.

Philips zal ook haar nieuwste innovaties op het gebied van echografie introduceren: het Compact 5000 Series-systeem en het nieuwste op het gebied van point-of-care echografie met Lumify Handheld Ultrasound, nu met pulsgolf doppler voor alle artsen - van cardiologen en radiologen tot spoedeisende hulp - om altijd en overal snel de hemodynamica van de hartfunctie te kunnen beoordelen. Ook voor het eerst te zien op RSNA is Philips' Fluoroscopie 7000 N – ProxiDiagnost N90, waarbij digitale radiografie en hoogwaardige fluoroscopie worden gecombineerd in één DRF-eenheid met het doel het klinisch vertrouwen te vergroten en de tevredenheid van patiënten en personeel te verbeteren.

Toekomstbestendig portfolio voor radiologie

Aan de basis van elk van deze innovaties ligt het streven van Philips om oplossingen te leveren die een duurzame, veerkrachtige diagnostische infrastructuur ondersteunen, zodat ziekenhuizen ook op de lange termijn waarde uit hun investeringen kunnen halen.  Een geïntegreerd pakket van innovatieve servicemodellen en slimme digitale oplossingen zorgt voor een optimale levensduur en mogelijkheden van de systemen van Philips, waardoor zorgverleners meer waarde krijgen, terwijl de circulariteit toeneemt en dit alles wordt gedemonstreerd door toonaangevende technologie zoals het heliumvrije MRI-systeem van Philips, Philips MR – Ingenia Ambition 1.5T, de eerste en enige volledig afgesloten magneettechnologie in de branche, BlueSeal Magnet.

Philips bedrijfssymposia-sessies tijdens RSNA

Philips organiseert tijdens RSNA twee bijeenkomst.  Op maandag 28 november om 07:00 - 08:00 uur CST zal Kees Wesdorp tijdens een virtueel symposium een panelsessie faciliteren om te discussiëren over het thema "Decarbonizing radiology". Toonaangevende experts van over de hele wereld gaan hierbij in op de vraag hoe we kunnen komen tot duurzame, verantwoorde best practices voor radiologie. Op dinsdag 29 november om 9.30 uur CST leidt Niccolò Stefani, Head of Clinical Strategy bij Philips, een live gesprek met radiologen over hoe zij digitale technologie inzetten om het groeiende personeelstekort en de toegenomen vraag naar medische beeldvorming aan te pakken.

[1] Medscape radiologist lifestyle, happiness and burnout report, 2022. Beschikbaar op: https://www.medscape.com/slideshow/2022-lifestyle-radiologist-6014784#1. Gepubliceerd op 18 februari 2022
[2] Compatibiliteit van MR 7700 en SmartSpeed is in afwachting van 510(k)-goedkeuring door de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA).
[3] Analyse door CARTI Cancer Center in Little Rock, Arkansas en academische ziekenhuizen van Cleveland – resultaten van casussen zijn niet voorspellend voor resultaten van andere casussen. Resultaten bij andere casussen kunnen wisselen.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Met wereldwijd circa 79.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2021 een omzet van 17,2 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum

Pieter de Meer

PR & Communications Manager Health Systems Benelux

Meer informatie voor zorgverleners

Heeft u interesse in deze oplossing, neem dan contact op via ons contactformulier.

Media assets

The Radiology Operations Command Centre interface

Clinicians collaborate over a virtual chat

Preparation of a patient for an MR 5300 scan