Overtuigd van de urgentie om actie te ondernemen tegen de klimaatverandering, zal een groep Nederlandse multinationals – Philips, FrieslandCampina, Heineken, DSM, Shell en Unilever - allen lid van de Dutch Sustainable Growth Coalition (DSGC), samenwerken met AP Moller - Maersk aan een biobrandstof-pilot. Morgen wordt een triple-E containerschip van Maersk voorzien van brandstof, waarin tot 20 procent duurzame biobrandstoffen van de twee generatie is bijgemengd. Het schip zal op dit biobrandstofmengsel 25.000 zeemijl van Rotterdam naar Shanghai varen, de eerste keer op deze schaal ter wereld. Hierdoor wordt de uitstoot beperkt met 1500 ton CO2 en 20.000 kilogram zwavel.
De leden van de DSGC en Maersk vinden dat schadelijke uitstoot door zeescheepvaart dringend aangepakt moet worden. Samenwerking tussen bedrijfstakken is vereist om nieuwe oplossingen te ontwikkelen, te testen en te implementeren. De DSGC-leden, waaronder klanten van Maersk, hebben deze pilot geïnitieerd en gesponsord. Shell treedt op als brandstofleverancier en Maersk als operationele partner.
Duurzame biobrandstoffen van de tweede generatie zijn slechts een van de mogelijke oplossingen voor CO2-neutrale zeescheepvaart. De technologische doorbraken en investering in commerciële toeleveringsketens zijn nodig om significante emissiereducties te realiseren.