okt 05, 2018

Philips lanceert Ambient Experience preparation & recovery bay ter ondersteuning van patiënten en personeel voor en na medische procedures

• Een gepersonaliseerde omgeving biedt positieve afleiding en actieve ontspanning om stress te verminderen en patiënten te kalmeren voor en na medische ingrepen
  • Verschillende sfeerstanden ondersteunen verpleegkundigen bij elke stap in het klinische werkproces

Philips kondigde onlangs de introductie aan van zijn Ambient Experience preparation & recovery bay in de VS. Door het creatieve gebruik van gekleurde dynamische verlichting en video te combineren, biedt dit nieuwe aanbod patiënten een unieke gepersonaliseerde omgeving. De innovatie biedt positieve afleiding en actieve ontspanning om stress voor medische ingrepen te verminderen en het herstel erna te verbeteren. Tegelijkertijd ondersteunen verschillende variaties in de kamerverlichting het verplegend personeel bij elke stap in het werkproces, vanaf de aankomst en voorbereiding van een patient, tot aan zijn ontwaken en herstel. Ook is er een stand die het personeel ondersteunt bij de huishoudelijke taken, zoals het voorbereiden op de komst van een nieuwe patient. De Ambient Experience preparation & recovery bay zal volgend jaar worden uitgerold naar andere markten.

Patiënten ervaren vaak een hoge mate van stress voorafgaand aan een medische procedure, in het bijzonder bij een hartkatheterisatie [1,2,3]. Invasieve procedures waarbij volledige anesthesie vereist is kunnen ook aanzienlijke stress veroorzaken, net als niet-invasieve scans die kunnen leiden tot de diagnose van een ernstige ziekte. Stress treedt op bij het anticiperen op ongemak en pijn, scheiding van de familie van de patiënt, verlies van onafhankelijkheid of angst voor de procedure zelf. Conventionele preoperatieve voorbereiding en postoperatieve herstelkamers doen weinig om de situatie te verlichten. Ze zijn meestal volgestopt met medische apparatuur die is ontworpen om aan de eisen van clinici te voldoen, in plaats van aan die van patiënten. Toch is het bekend dat rustige, ontspannen, coöperatieve patiënten betere resultaten, duidelijkere medische beelden en snellere procedures opleveren [4]. Er is daarom een echte behoefte aan perioperatieve omgevingen die helpen om stress bij patiënten zoveel mogelijk te verminderen.

De angst en stress van het ondergaan van een operatie is iets waar we allemaal mee te maken hebben, ook al gebeurt het ons niet persoonlijk.

Werner Satter

Business Leader Healthcare Experience Solutions voor Philips.

"De angst en stress van het ondergaan van een operatie is iets waar we allemaal mee te maken hebben, ook al gebeurt het ons niet persoonlijk", aldus Werner Satter, Business Leader Healthcare Experience Solutions voor Philips. "Door het creëren van een rustiger, minder intimiderende omgeving helpen we mensen op een moment in hun leven wanneer ze dat het hardste nodig hebben. Sinds de commerciële introductie van ons Ambient Experience concept in 2006 hebben we gezien dat een doelgericht ontworpen patiëntgerichte omgeving een echt verschil kan maken voor de ervaring en de gemoedstoestand van een patiënt. Daar komt nog een cumulatief effect bij dat ziekenhuizen hun workflow kunnen verbeteren en de tevredenheid van hun personeel kunnen verhogen.”

Met de oplossing van Philips Ambient Experience Preparation & Recovery Bay kunnen patiënten verschillende sfeer instellingen kiezen die bijdragen aan positieve afleiding en actieve ontspanning. Tegelijkertijd vermindert de oplossing de impact van medische technologie door integratie in de zijwanden, waar de oplossing alleen wordt verlicht met taakverlichting wanneer dat nodig is. Taakverlichting is ook voorzien om rechtstreeks met de patiënt om te gaan voor het uitvoeren van procedures zoals het inbrengen van een canule. Helder licht ondersteunt het ziekenhuispersoneel bij het gereedmaken van de recovery ruimte voor de volgende patiënt. De oplossing van Philips past zich daarom aan alle vier de fasen van het werkprocesvan de ruimte aan: aankomst van de patiënt, voorbereiding, herstel, gevolgd door schoonmaak en onderhoud.

Een nieuwe standaard voor patiëntgerichte ziekenhuissuites

Philips Ambient Experience Preparation & Recovery is de nieuwste toevoeging aan Philips' zeer innovatieve, patiëntgerichte Ambient Experience portfolio. Met meer dan 1.250 Ambient Experience installaties wereldwijd stelt Philips nieuwe normen voor patiëntgerichte ziekenhuissuites.  Deze helpen de beleving van de patiënt, zijn familie en het personeel te verbeteren. Het portfolio omvat oplossingen voor radiologie, cardiologie, oncologie en spoedgevallenafdelingen en (neonatale) intensive care afdelingen. Een voorbeeld hiervan is de Ambient Experience in-bore Connect oplossing van Philips voor de MRI-scanners van het bedrijf. Een positief voorbeeld van de voordelen die deze kalmerende oplossingen voor patiënten kunnen opleveren, is een recent onderzoek in het Herlev Gentofte University Hospital in Denemarken Hieruit bleek dat het gemiddelde aantal MR-herscans met 70% is gedaald bij gebruik van in-bore Connect [4]. Als onderdeel van de missie om het leven van 3 miljard mensen per jaar tegen 2025 te verbeteren, blijft Philips pionierswerk verrichten op het gebied van ziekenhuisoplossingen die gericht zijn op de behoeften van patiënten en bijdragen aan betere resultaten.

[1] Carroll, Diane L., et al., Non-pharmacological interventions to reduce psychological stress in patients undergoing diagnostic cardiac catheterization: a rapid review, European Journal of Cardiovascular Nursing. 2017, Vol. 16(2) 92-103 ©The European Society of Cardiology.

[2] Nekouei, Zohreh Khayyam, et al., Comparing anxiety in cardiac patients candidate for angiography with normal population. ARYA Atherosclerosis Journal 2011. 7(3): 93-96.

[3] Delewi, Ronak, et al., Anxiety levels of patients undergoing coronary procedures in the catheterization laboratory. International Journal of Cardiology. 228 (2017) 926-930.

[4] Compared to the average of the other five Philips MR scanners without Ambient Experience and In-bore Connect. Results from case studies are not predictive of results in other cases. Results in other cases may vary.

Over Koninklijke Philips N.V. -  Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruikt van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. Met wereldwijd circa 75.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2017 een omzet van 17,8 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum

Joost Maltha

Philips Global Press Office

Media assets

Philips’ Ambient Experience Preparation/Recovery Bay solution provides a calming, reassuring, relaxing environment for patients and family members while also meeting hospital workflow requirements.