Nieuwscentrum

1 juni 2017

Philips en Memorial Sloan Kettering Cancer Center sluiten onderzoeksovereenkomst gericht op gezamenlijke ontwikkeling van genoomanalyse voor precisie-oncologie

• Het Memorial Sloan Kettering Cancer Center gaat gebruik maken van het Philips-platform IntelliSpace Genomics voor geavanceerde analysefuncties en mogelijkheden voor onderzoekssamenwerking.

Amsterdam / New YorkKoninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA), een wereldwijde marktleider op het gebied van gezondheidstechnologie, en Memorial Sloan Kettering Cancer Center (MSK), het oudste en grootste private oncologiecentrum ter wereld, hebben vandaag bekendgemaakt te gaan samenwerken om het inzicht in pancreascarcinoom te helpen verbeteren en bij te dragen aan de vooruitgang van precisie-oncologie.

Met behulp van het Philips-platform IntelliSpace Genomics gaan beide organisaties samenwerken aan de ontwikkeling van nieuwe methodieken en op informatica gebaseerde benaderingen* voor geavanceerde precisiediagnostiek, om zo de carcinogene factoren op het niveau van individuele cellen bloot te leggen. Door op celniveau met hoge resolutie datgene in beeld te brengen wat bij iemand kanker veroorzaakt, kan beter worden bepaald welke (combinatie)therapie het geschiktst is om tumorgroei te bestrijden, namelijk via een precisiebenadering die gericht is tegen de grondoorzaak. De resultaten van de samenwerking worden via het Philips-platform beschikbaar gemaakt als onderzoekstoepassingen ter versterking van de nieuwste methoden voor genoomsequencing, analyse en kankeronderzoek.

Onderzoekers, datawetenschappers en deskundigen op het gebied van genoomanalyse van Philips gaan samenwerken met Scott Lowe, voorzitter van het Cancer Biology and Genetics Program bij het Sloan Kettering Institute van het MSK, Christine Iacobuzio-Donahue, MD, adjunct-directeur voor translationeel onderzoek bij het David M. Rubenstein Center for Pancreatic Research van het MSK, en andere collega’s binnen het project. Het onderzoeksteam gaat de nieuwste grootschalige DNA sequencingtechnologieën toepassen in het kader van pancreascarcinoom om het inzicht in deze dodelijke ziekte te vergroten.

Pancreascarcinoom is wereldwijd de op zes na meest voorkomende doodsoorzaak onder kankerpatiënten, waarbij slechts vijf procent van de patiënten na diagnose vijf jaar of langer overleeft. Bij de diagnose komt slechts vijf tot tien procent1 van de patiënten in aanmerking voor chirurgie, momenteel de enige potentieel curatieve behandelingsmogelijkheid. Bij de meeste patiënten wordt de kanker pas laat ontdekt, na uitzaaiing buiten de pancreas naar andere vitale delen. In dat stadium reageert de ziekte niet meer op conventionele chemotherapieën.

Met de huidige technologieën is sequentiebepaling en analyse van een heterogeen monster mogelijk, maar het blijft een uitdaging om vat te krijgen op details op celniveau, waar elk genetisch mechanisme afzonderlijk de tumorgroei in stand kan houden. Pancreascarcinoom is met name een uitdaging gezien de extensieve infiltratie in het bindweefsel, wat het moeilijk maakt om alle celvariaties in kaart te brengen. De mogelijkheid om de variatie aan genetische defecten te ontleden en in kaart te brengen zal leiden tot effectievere karakterisering van pancreascarcinoom.

“Onze samenwerking met Philips zal een snelle ontwikkeling mogelijk maken van ons inzicht in de klinisch significante aspecten van intratumorale heterogeniteit bij en tussen patiënten, en duidelijk maken hoe we deze kennis optimaal kunnen inzetten ten behoeve van de patiënt”, aldus dr. Iacobuzio-Donahue, gastro-intestinaal patholoog.

“Pancreascarcinoom wordt vaak pas in de late ontwikkelingsstadia ontdekt, hetgeen voor zowel de patiënt als de arts bijzonder moeilijke omstandigheden oplevert”, zegt Henk van Houten, Chief Technology Officer bij Philips. “Dankzij de samenwerking met Memorial Sloan Kettering en de deskundigen daar kunnen we de geavanceerde mogelijkheden van ons platform IntelliSpace Genomics gebruiken om nieuwe inzichten op te doen in de oorsprong, ontwikkeling en optimale behandeling van pancreascarcinoom. Die inzichten kunnen vervolgens met zorgverleners worden gedeeld om te helpen de behandelingsresultaten voor patiënten te verbeteren. Ons uiteindelijke doel is om deze bevindingen te vertalen in preciezere diagnostiek en behandelingen om deze vreselijke ziekte te bestrijden.”

Philips IntelliSpace Genomics

De Philips-oplossing IntelliSpace Genomics is een integraal platform voor precisiegeneeskunde ter ondersteuning van de implementatie en schaalaanpassing van precisiebehandelingen waarbij intensief gebruik wordt gemaakt van informatica. Samen met onze klinische partners is meer dan tien jaar aan onderzoek en ontwikkeling in IntelliSpace Genomics gestoken. Het platform biedt pathologen, oncologen en onderzoekers geïntegreerde werkstromen met geavanceerde analysemogelijkheden, genomica-gerelateerde ondersteuning van de besluitvorming en hulpmiddelen om naar geschikte klinische studies te zoeken. Een andere eigenschap is de integratie van de uitgebreide kennisbanken van N-of-One. Philips’ IntelliSpace Genomics brengt alle gegevens over een patiënt samen en stroomlijnt de samenwerking binnen de gehele ziekenhuisorganisatie.

Philips en MSK werken al langer samen aan onderzoek op het gebied van radiotherapie, waarbij MRI wordt gebruikt voor het plannen van de behandeling. Deze succesvolle samenwerking vormt de basis voor uitbreiding naar andere deelgebieden binnen de oncologie.

Philips toont het IntelliSpace Genomics-platform en andere informaticaoplossing voor precisie oncologie tijdens het jaarcongres van de American Society of Clinical Oncology. Bezoek ons op stand 5107 in het beurscentrum, waar onze experts ook meer kunnen zeggen over het onderzoek met MSK, en volg @PhilipsLiveFrom voor nieuws over #ASCO17 gedurende het evenement.

* Uitsluitend bestemd voor onderzoeksdoeleinden, niet geschikt voor diagnose of therapieselectie.

1 Cancer.org

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Met wereldwijd circa 71.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2016 een omzet van 17,4 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum

Klik hier voor meer informatieKlik hier voor minder informatie

Onderwerpen

Bauke van der Loo

Philips Benelux

Tel.: +31 6 11597793

Media assets

Deel op social media

You are about to visit a Philips global content page

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.