“Wie een bedrijf leidt dat beademingsapparaten maakt voor coronapatiënten en röntgenscanners tegen longkanker, kan ook denken: zo is het wel genoeg, qua wereldverbetering”, zo start het interview in de Volkskrant met Frans van Houten, CEO van Philips, over NL2025. De journalist voegt daar een uitspraak aan toe van Jan Hommen, oud-topman van ING en Philips: “Maar voor u, zegt Jan Hommen, is louter een goede CEO zijn niet voldoende. Waarom niet?” “De medische apparatuur is wat wij als bedrijf doen, maar daarmee sta je nog niet per se zelf vol in de maatschappij”, aldus Frans. “Het gaat er ook om: wat is je eigen voorbeeldgedrag in je privétijd?” Frans richtte de ‘doetank’ NL2025 op met zes collega-CEO’s, waaronder Feike Sijbesma (voormalig CEO van DSM) en Jan Hommen. NL2025 wil een nog betere toekomst voor Nederland door maatschappelijke initiatieven te steunen via de kennis en kennissenkring van bestuurders uit de culturele en wetenschappelijke wereld, kunst, bedrijfsleven en sport.
Het gaat er ook om: wat is je eigen voorbeeldgedrag in je privétijd?
Frans van Houten
CEO van Philips
Patrick Anthonissen, Initiatiefnemer Young Impact: “Ik durf wel te zeggen dat Young Impact niet mogelijk was geweest zonder NL2025.” Zijn stichting helpt jongeren via ‘challenges’ de wereld beter te maken: auto’s wassen om geld in te zamelen voor de bedreigde amoerpanter bijvoorbeeld, of een twaalf uur lange schietspelmarathon voor Stichting Kinderen Kankervrij, en zo nog duizenden initiatieven. “NL2025 gaf mij meteen een podium voor honderd invloedrijke mensen. Na m’n pitch kwamen er wel twintig mensen naar me toe die me konden helpen. Waar ik normaal gesproken een heel jaar over had gedaan – als het überhaupt was gelukt – was nu in één avondje geregeld.”
Young Impact was niet mogelijk geweest zonder NL2025. Het gaf mij meteen een podium. Waar ik normaal gesproken een heel jaar over had gedaan was nu in één avondje geregeld.
Patrick Anthonissen
Initiatiefnemer Young Impact
De gemene deler van NL2025 is dat het zich richt op ‘onderwerpen waar we het wél over eens zijn in Nederland’ – als antiserum tegen de verdeeldheid. Om erachter te komen waar we wel met zijn allen achter staan, organiseert NL2025 voor de tweede keer een enquete onder alle inwoners van Nederland. “NL2025 zegt: we doen niet mee aan de polarisatie, maar richten ons op onderwerpen waar we het kennelijk wel over eens zijn in Nederland”, aldus Frans. “Je kunt blijven kibbelen over de 20 procent waarover je het oneens bent, maar ondertussen sta je stil.” De eerste rondgang van Namens Nederland onder de bevolking leerde dat het vooral excellent onderwijs, duurzame groei en een vitale samenleving te zijn waar de behoefte naar uit gaat. De nieuwe enquête is al ruim 145.000 keer ingevuld en is daarmee de grootste enquete ooit uitgevoerd in Nederland.
Philips Global Press Office Tel: +31 6 10888824
You are about to visit a Philips global content page
Continue