jun 10, 2025 | 3 minuten leestijd
Enkele opvallende bevindingen uit het Nederlandse Future Health Index 2025-rapport:
Nederlandse zorgprofessionals zien volop kansen voor kunstmatige intelligentie (AI) om de toenemende druk in de zorg te verlichten en patiëntenzorg te verbeteren. Tegelijkertijd blijkt uit de Nederlandse editie van de Future Health Index 2025 – het jaarlijkse onderzoek van Philips naar de rol van technologie in de zorg – dat vertrouwen in AI allesbepalend is om het volledige potentieel te benutten. Dat vraagt om gerichte samenwerking.
“Iedereen voelt het: de zorg staat onder druk. Uit ons onderzoek blijkt dat zorgprofessionals de enorme kansen zien die AI biedt – om hen kostbare tijd terug te geven en om betere zorg aan meer mensen te verlenen”, zegt Léon Kempeneers, Managing Director Philips Benelux. “Toch is het vertrouwen in AI nog geen gegeven. Om dat vertrouwen te vergroten moeten we bouwen aan technologie die doet wat het belooft – transparant, veilig en gedragen door de praktijk. Dat vraagt om gerichte samenwerking tussen zorgprofessionals, verzekeraars, banken, beleidsmakers en technologiebedrijven. Niet vertragen, maar versnellen – in de juiste richting, met draagvlak. Kabinet of geen kabinet – de zorg kan niet wachten.”
40% van de zorgprofessionals geeft aan méér tijd kwijt te zijn aan administratie dan vijf jaar geleden – en minder tijd te hebben voor directe patiëntenzorg. Dat onderstreept om AI in te zetten waar het verschil kan maken. 96% verwacht dat AI kan bijdragen aan meer capaciteit in hun organisatie, evenveel professionals verwachten snellere procedures en meer face-to-face tijd met patiënten, en 89% verwacht minder administratieve last. 41% is bezorgd dat een trage AI-adoptie leidt tot groeiende wachttijden. Ook patiënten zien de potentiële voordelen van AI in de zorg: 78% van de respondenten staat open voor technologie zoals AI – zolang het de zorg verbetert voor mensen zoals zij en het makkelijker voor hen maakt om een dokter te zien.
Tegelijkertijd benoemen zorgverleners belangrijke belemmeringen bij het gebruik van AI, zoals zorgen over data-bias (75%) en aansprakelijkheid voor fouten veroorzaakt door AI (78%). Zolang het vertrouwen ontbreekt – bij zowel patiënt als professional – blijft het volle potentieel van AI onbenut.
93% van de ondervraagde Nederlandse zorgprofessionals is betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe digitale gezondheidstechnologie – aanzienlijk meer dan het wereldwijd gemiddelde. Toch vindt slechts 43% dat deze technologie aansluit op hun behoeften. De bevindingen wijzen op de noodzaak van betere samenwerking tussen zorgprofessionals, technologieontwikkelaars en beleidsmakers voor een succesvolle integratie.
Vertrouwen vraagt om meer dan technologie alleen. De Future Health Index 2025 benoemt vijf voorwaarden voor het succesvol en verantwoord gebruik van AI in de zorg:
Sinds 2016 publiceert Philips de Future Health Index, een jaarlijks onderzoek naar de rol van technologie in de zorg. Het rapport brengt de prioriteiten, verwachtingen en zorgen van zorgprofessionals en patiënten in kaart, in uiteenlopende zorgsystemen wereldwijd.
De editie van 2025 richt zich op de inzet van kunstmatige intelligentie (AI) als hulpmiddel om zorgprofessionals te ondersteunen en de toegankelijkheid van zorg te verbeteren. De Nederlandse editie wordt op 10 juni 2025 gepresenteerd tijdens Het Nationale Zorgdebat 2025. Meer informatie, inclusief eerdere edities van de Future Health Index, is te vinden op: AI in de zorg: vertrouwen als basis.
De Nederlandse editie van de Future Health Index 2025 is gebaseerd op twee online peilingen, onder 102 zorgprofessionals en 977 patiënten in Nederland, uitgevoerd door Accenture Song in opdracht van Philips, in de periode december 2024-maart 2025. De resultaten geven een indicatief beeld van de trends, attitudes en verwachtingen in de Nederlandse zorg.