Tijdens de jaarlijkse bekendmaking van de reputatieranglijst van de 30 grootste bedrijven van Nederland is Philips door The RepTrak Company uitgeroepen tot het bedrijf met de meest toonaangevende reputatie. Het gezondheidstechnologiebedrijf behaalt daarmee voor de dertiende jaar op rij de hoogste positie. “Een reputatie opbouwen is niet altijd even eenvoudig, maar een reputatie hooghouden kan helemaal een uitdaging zijn”, aldus Dr. Cees van Riel, mede-oprichter van The RepTrak Company, tijdens de digitale uitreiking. “Daarom is het helemaal bijzonder dat Philips al dertien jaar op rij de beste reputatiescore in Nederland heeft behaald. Dertien keer op rij op nummer 1, dat is nog nooit gebeurd in de vijftig landen die we onderzoeken.”
Het is bijzonder dat Philips al dertien jaar op rij de beste reputatiescore in Nederland heeft behaald.
Dr. Cees van Riel
mede-oprichter The RepTrak Company
Vanwege de coronacrisis vond de uitreiking digitaal plaats. Frans van Houten, CEO van Philips, vertelde hoe belangrijk de strategische keuzes van het gezondheidstechnologiebedrijf zijn geweest en hoe tijdens de crisis het hele spectrum van zorg wordt betrokken. “De afgelopen jaren hebben we ons portfolio in gezondheidstechnologie versterkt via omvangrijke investeringen in Research & Development en strategische acquisities. We hebben hierdoor nu een portfolio waarmee we de levens van mensen kunnen verbeteren; van gezond leven en preventie thuis, tot diagnose en behandeling in het ziekenhuis en zorg thuis voor chronische patiënten.
Ik geloof dat een reputatie nooit een doel op zich is, maar wel een belangrijke maatstaf om te meten hoe verbonden je bent met de maatschappij en wat je bijdraagt.
Frans van Houten
CEO Philips
Tijdens de coronacrisis hebben we gezien hoe belangrijk het is om dat hele spectrum van zorg mee te nemen, inclusief informatics-oplossingen. We hebben nauw met onze ziekenhuispartners en met overheden gewerkt aan het opschalen van de IC-capaciteit, om digitale middelen in te zetten, zorg op afstand te verlenen, ondersteuning te leveren op het gebied van interoperabiliteit en het monitoren van patiënten op een afstand. Daardoor konden ze zorg leveren aan veel mensen. Dat we al jaren consistent hoog scoren als het gaat om onze reputatie, dat zie ik als een bevestiging dat we de juiste keuzes hebben gemaakt. Ik geloof dat een reputatie nooit een doel op zich is, maar wel een belangrijke maatstaf om te meten hoe verbonden je bent met de maatschappij en wat je bijdraagt.”
The RepTrak Company voert het onderzoek jaarlijks uit onder de top 30 Nederlandse bedrijven. Met het zelfontwikkelde RepTrak® model wordt beoordeeld hoe bedrijven presteren op emotionele aspecten (zoals Aanzien en Vertrouwen) en rationele aspecten van reputatie (waaronder Producten & Diensten, Governance, Burgerschap). Vervolgens wordt bekeken hoe dit zich vertaalt in gedrag, zoals bereidheid om producten van het bedrijf te kopen, voor het bedrijf te werken of in het bedrijf te investeren.