nov 30, 2023

Onderzoek van Philips en Vanderbilt toont aan hoe het verduurzamen van de gezondheidszorg ook helpt om kosten te verlagen

Duurzame initiatieven kunnen zowel milieuvriendelijk als kosteneffectief zijn. Dat blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van Philips en het Amerikaanse Vanderbilt University Medical Center (VUMC) naar het verduurzamen van de radiologieafdeling. Circulaire bedrijfsmodellen, waaronder upgrades, kunnen de eigendomskosten van een MR-systeem met wel 23% verminderen en de koolstofemissie met 17%. Voor CT-systemen kunnen gereviseerde systemen en apparatuurupgrades respectievelijk bijdragen aan het verminderen van de eigendomskosten met wel 10% en 8%, en de koolstofemissies met 6% en 4%.

Onderzoek naar Duurzaamheid in Radiologie

Philips en Vanderbilt onderzochten 13 diagnostische verschillende medische scanners, waaronder MRI, CT, echografie en röntgenapparatuur. Deze machines voeren naar schatting 12.000 patiënten onderzoeken per maand uit en stoten in tien jaar ongeveer net zoveel CO₂ uit als 1.000 auto's die een jaar lang rijden. Bovendien was het energieverbruik van de scanners verantwoordelijk voor meer dan de helft van de totale emissies die vrijkomen bij diagnostische radiologie. Andere bronnen van koolstofemissies binnen de afdeling waren het gebruik van medische disposables, PACS (beeldarchivering en communicatiesysteem) en linnenproductie en -was.

Rol van Technologie en Zorgverleners in Koolstofvermindering

Het onderzoek toonde aan dat zowel technologie als zorgverleners een belangrijke rol spelen in het verminderen van de totale uitstoot van broeikasgassen. Een groot deel van de energie, tussen 44% en 75% wordt gebruikt wanneer er geen patiënten worden gescand. Daarom is het belangrijk om samen te werken met het personeel om de efficiëntie van patiëntscans te verbeteren en met bedrijven om manieren te ontdekken die de uitstoot van koolstof tussen scans verminderen. Het gebruik van technologie waaronder met kunstmatige intelligentie, kan mogelijk energie besparen en onnodige herhaling van scans verminderen.

Onze samenwerking gebruikt de kennis en expertise van ons team om nieuwe inzichten te ontdekken en te bepalen hoe we de uitstoot verminderen.

Diana Carver, PhD

Assistent Professor Radiologie & Radiologische Wetenschappen, Vanderbilt University Medical Center

Bevordering van Milieuvriendelijke Strategieën

“Natuur en gezondheid zijn sterk met elkaar verbonden. Daarom voelen we een dringende noodzaak onze koolstofuitstoot te verminderen en een gezondere, duurzamere weg vooruit te vinden”, zegt Diana Carver, PhD, Assistent Professor  Radiologie & Radiologische Wetenschappen, Vanderbilt University Medical Center. “Onze samenwerking gebruikt de kennis en expertise van ons team om nieuwe inzichten te ontdekken en te bepalen we hoe we de uitstoot verminderen.”

Naast het uitvoeren van een reeks geprioriteerde interventies die zijn vastgesteld door Philips en VUMC om de ecologische impact van de radiologieafdeling te verminderen, willen beide organisaties hun resultaten delen in een wetenschappelijk artikel. Het doel is om kennis te delen en de ontwikkeling van milieuvriendelijke strategieën in de gezondheidszorg te bevorderen.

Samenwerking voor Duurzamheid in de Gezondheidszorg

“Het is belangrijk dat de gezondheidszorg snel en samen wereldwijd handelt om de impact op het klimaat te verminderen. Dit onderzoek daagt het idee uit dat duurzaamheid altijd duurder is, terwijl het eigenlijk het tegenovergestelde laat zien. Slimme technologieën zoals energiezuinige, herbruikbare, digitale en cloud-gebaseerde systemen kunnen helpen bij het bestrijden van klimaatverandering. Ook laat dit onderzoek zien dat zelfs kleine veranderingen in hoe we handelen een grote rol kunnen spelen bij het versnellen van wereldwijde inspanningen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen”, aldus Jeff DiLullo, Chief Region Leader, Philips Noord-Amerika. “We werken nauw samen om een aanpak te bedenken die het Vanderbilt University Medical Center kan gebruiken, in de hoop dat de resultaten anderen zullen inspireren om actie te ondernemen.”

Philips MR Ingenia Elition 3.0 met arts

RSNA

Tijdens #RSNA23 presenteerde Dr. Carver de eerste resultaten van dit onderzoek in de sessie "Blootleggen van duurzame beeldvormingsstrategieën: De rol van professionals bij het verminderen van de koolstofvoetafdruk". Dr. Cassandra Thiel, een hoofdonderzoeker van het project, deelde meer inzichten over milieubewuste bedrijfsmodellen in "Radiologiebronnen in beweging: Het balanceren van milieu- en economische overwegingen met circulaire bedrijfsmodellen" en "Licht werpen op duurzaamheid voor radiologen - Een uitgebreide levenscyclusbeoordeling (LCA) van een diagnostische radiologieafdeling".

Philips organiseerde ook een virtuele symposiumsessie - Duurzame Radiologie: Van Streven naar Actie - gemodereerd door Jeff DiLullo, met toonaangevende experts uit de industrie, waaronder John Scheel, MD, hoogleraar Radiologie & Radiologische Wetenschappen en vicevoorzitter van Global Health and Sustainability aan het Vanderbilt University Medical Center. Dr. Scheel presenteerde innovatie methoden om de zorg voor patiënten en de planeet te verbeteren.

Bij RSNA lanceerde Philips zijn nieuwe merkcampagne 'Care Means the World', waarbij wordt benadrukt dat het verbeteren van de menselijke gezondheid en het milieu hand in hand gaan. In het Nederlands heet deze campagne ‘Oog voor mens én planeet’. Met duurzaamheid geïntegreerd in alles wat het bedrijf doet, leidt Philips in innovatie om gezondheidszorg mogelijk te maken die verbonden, inclusief, toegankelijk en duurzaam is. Bezoek Philips op RSNA 2023 voor meer informatie.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. Met wereldwijd circa 70.700 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2022 een omzet van 17,8 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl.

Pieter de Meer

PR & Communications Manager Health Systems Benelux