okt 14, 2025 | 3 minuten leestijd
Design bij Philips gaat verder dan vorm, kleur en materialen. Het gaat om het creëren van duurzame impact en het ontwikkelen van toekomstbestendige oplossingen voor onze planeet en haar bewoners. “Er is veel veranderd als het gaat om hoe belangrijk consumenten duurzaamheid vinden. We moeten klaar zijn om aan hun eisen te voldoen”, zegt Don Thackray, hoofdontwerper bij Philips, die samen met zijn collega's een voortrekkersrol heeft gespeeld bij de ontwikkeling en realisatie van de EcoDesign-principes van Philips. Dit houdt in dat duurzaamheid vanaf de allereerste stap in elke fase van het ontwerpproces wordt geïntegreerd.

Als onderdeel van de Dutch Design Week (van 18 tot 26 oktober) spreekt Don in het Philips Museum over zijn reis bij Philips. Hij zal zowel ingaan op het ontstaan en de evolutie van de EcoDesign-principes van Philips, als op zijn werk ter ondersteuning van de ontwikkeling van circulariteit in Philips-scheerapparaten, die nu gemakkelijker te repareren zijn dan ooit.
In essentie is EcoDesign een alomvattende benadering van duurzame productontwikkeling. Dat betekent dat duurzaamheid een integraal onderdeel is van elke stap in het ontwerpproces, van begin tot eind. Don licht toe: “EcoDesign bestaat uit vier belangrijke aandachtsgebieden: energieverbruik, verpakking, materiaalgebruik en circulariteit.” Dit kader heeft ertoe bijgedragen dat de bedrijfsactiviteiten van Philips sinds 2020 100% CO2-neutraal zijn.

Zoals gezegd is circulariteit een belangrijk onderdeel van EcoDesign, vooral voor ontwerpers. Het kernconcept van circulariteit laat zich samenvatten in de volgende mantra: gebruik minder, gebruik langer en gebruik opnieuw. Don: “We werken met veel verschillende teams op alle aandachtsgebieden, maar als ontwerper hebben we de grootste impact op het gebied van circulariteit.” Als voorbeeld noemt hij de vooruitgang die is geboekt met de scheerapparaten van Philips: "Enkele jaren geleden werd nieuwe wetgeving aangekondigd die ons dwong om de batterijen in onze producten te kunnen vervangen. Dit was erg moeilijk voor de gemiddelde persoon, soms zelfs voor onze experts. We moesten de manier waarop we onze producten construeerden volledig herzien, en dat is wat we hebben gedaan: nu zijn onze scheerapparaten eenvoudiger gebouwd. Iedereen kan de onderkant losschroeven, alle onderdelen inclusief de batterij eruit halen en ze gemakkelijk vervangen, hoewel we nog steeds aanbevelen om dit aan de experts over te laten om ervoor te zorgen dat de producten waterdicht blijven. Ik ben er echt van overtuigd dat we hierdoor van ondermaats naar topklasse zijn gegaan." De mogelijkheid om producten volledig te demonteren en te repareren heeft een grote impact op de weg naar circulariteit, omdat producten zo langer kunnen worden gebruikt.
Philips loopt voorop op het gebied van duurzame bedrijfsvoering. EcoDesign ontstond in 1994, wat betekent dat Philips' duurzame aanpak zelfs nog dateert van vóór het eerste kader van de Europese Unie op dit gebied. Don Thackray maakte de start van EcoDesign van dichtbij mee, maar denkt dat Philips' betrokkenheid bij maatschappelijke kwesties en dus ook bij duurzaamheid, nog verder teruggaat: “Philips heeft zich altijd bekommerd om kwesties die zowel zijn werknemers als de gemeenschap aangaan, van huisvesting in Philipsdorp tot onderwijs.” Die mentaliteit legde de basis voor de duurzaamheidsinspanningen van Philips. Hij prijst het bedrijf ook om zijn democratische identiteit: “Ik denk dat elke werknemer bij Philips een stem heeft en de kans krijgt om zijn mening te geven, zelfs aan het hoger management.”

Eén ding is duidelijk: het belang van duurzame bedrijfsvoering zal niet afnemen. Voor Don en zijn collega's is EcoDesign niet alleen een duidelijke wens, maar ook een must: “Duurzaamheid is duidelijk een veel hotter onderwerp dan toen ik in 1988 bij Philips begon. Tegenwoordig kun je geen inzending indienen voor een designprijs als de iF Design Award zonder dat je oplossing een duurzaamheidsaspect heeft.” Hij gaat ook in op enkele van de volgende uitdagingen voor hem en zijn team: “We wegen voortdurend duurzaamheid af tegen wenselijkheid. Op dit moment onderzoeken we alternatieve technieken voor het lakken: kunnen we een materiaal vinden dat er goed uitziet en ook recyclebaar is?” De gebruikersgerichte benadering van Philips bij productontwerp levert ook andere interessante inzichten op: “We hebben ontdekt dat consumenten meer waarde hechten aan producten waar meer zorg aan is besteed." Dit zou kunnen betekenen dat in sommige gevallen de duurdere optie juist de duurzame is.
Don is een van de sprekers in het Philips Museum voor het programma Meet the Designer, onderdeel van Dutch Design Week, waar hij zijn ideeën over EcoDesign zal delen en zal vertellen wat er nodig is om de manier waarop een product wordt samengesteld te herzien. Neem deel aan zijn interactieve sessie op 22 oktober en bekijk alle andere sprekers via deze link.